https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na granicy Męciny i Pisarzowej praca wre. Szykują się do wiercenia tuneli kolejowych, które skrócą czas przejazdu pociągów

Alicja Fałek
default
default Krzysztof Dzidek/PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Prace związane z modernizacją odcinka linii kolejowej numer 104 Chabówka - Nowy Sącz na odcinku Limanowa – Klęczany postępują. Na granicy Męciny i Pisarzowej przygotowują miejsce, skąd ogromne maszyny TBM rozpoczną wiercenie tuneli kolejowych. Widać też postęp na całej długości trasy, której przebudowa pochłonie przeszło 1,9 miliarda złotych.

Na granicy Męciny i Pisarzowej szykują się do wiercenia tunelu

Na placu budowy są już obie tarcze TBM. Tzw. głowica tnąca mniejszej ma 4,8 metra średnicy, a większej aż 11 metrów! Pracownicy konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air ‎Sanayi Inşaat ve ‎Taahhüt oraz Gülermak w Męcinie i Mordarce, w miejscowościach, które połączy tunel, intensywnie pracują. Dźwigi, spychacze i koparki przygotowują tzw. kołyski dla ogromnych maszyn TBM. Większa będzie pracować przy budowie tunelu właściwego, którym w 2027 roku pojadą pociągi. Mniejsza zrealizuje tunel ewakuacyjny. Po przygotowaniu terenu i złożeniu maszyn, które wyprodukowane zostały w Chinach, ruszy drążenie tuneli.

- Działanie maszyny polega na tym, że ona jakby montuje ten tunel na żywo. Wydrąży odcinek, buduje ściany i idzie dalej, a w tym czasie trzeba wyciągnąć ten cały wydrążony urobek, zabezpieczyć go i zutylizować – wyjaśniał „Gazecie Krakowskiej” Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK.

Drążenie tuneli potrwa kilkanaście miesięcy. Będą mieć one 3 750 metrów długości. Nie będą to jednak najdłuższe tunele na trasie Piekiełko-Podłęże. Wyprzedzi go o kilkadziesiąt metrów tunel, który powstanie w sąsiedztwie Stróży k. Dobrej i będzie częścią nowej linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc - Tymbark.

Prace ziemne trwają na całej długości modernizowanego odcinka linii kolejowej 104. W Mordarce budowany jest most kolejowy i drogowy, w Męcinie inne obiekty inżynieryjne.

Tunel skróci czas przejazdu pociągów pomiędzy Limanową a Nowym Sączem

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w marcu 2024 roku podpisały umowę na modernizację linii 104 na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Konsorcjum firm w składzie Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o. zobowiązało się zadanie wykonać w ciągu 31 miesięcy.

Do września 2026 roku zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości przeszło 12,5 km. Tory w znacznej części poprowadzone są po nowym śladzie. Zgodnie z zapisami umowy w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki. Stacja w Męcinie zmieni swoją lokalizację. Nowe i zmodernizowane perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Do tego przebudowanych zostanie i wykonanych w sumie 10 wiaduktów kolejowych i 12 mostów. Dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne, do których poprowadzą nowe drogi. To wszystko sprawi, że pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km na godzinę, a pociągi towarowe 100 km/h.

Polecane

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska