Na granicy Męciny i Pisarzowej szykują się do wiercenia tunelu
Na placu budowy są już obie tarcze TBM. Tzw. głowica tnąca mniejszej ma 4,8 metra średnicy, a większej aż 11 metrów! Pracownicy konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak w Męcinie i Mordarce, w miejscowościach, które połączy tunel, intensywnie pracują. Dźwigi, spychacze i koparki przygotowują tzw. kołyski dla ogromnych maszyn TBM. Większa będzie pracować przy budowie tunelu właściwego, którym w 2027 roku pojadą pociągi. Mniejsza zrealizuje tunel ewakuacyjny. Po przygotowaniu terenu i złożeniu maszyn, które wyprodukowane zostały w Chinach, ruszy drążenie tuneli.
- Działanie maszyny polega na tym, że ona jakby montuje ten tunel na żywo. Wydrąży odcinek, buduje ściany i idzie dalej, a w tym czasie trzeba wyciągnąć ten cały wydrążony urobek, zabezpieczyć go i zutylizować – wyjaśniał „Gazecie Krakowskiej” Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK.
Drążenie tuneli potrwa kilkanaście miesięcy. Będą mieć one 3 750 metrów długości. Nie będą to jednak najdłuższe tunele na trasie Piekiełko-Podłęże. Wyprzedzi go o kilkadziesiąt metrów tunel, który powstanie w sąsiedztwie Stróży k. Dobrej i będzie częścią nowej linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc - Tymbark.
Prace ziemne trwają na całej długości modernizowanego odcinka linii kolejowej 104. W Mordarce budowany jest most kolejowy i drogowy, w Męcinie inne obiekty inżynieryjne.
Tunel skróci czas przejazdu pociągów pomiędzy Limanową a Nowym Sączem
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w marcu 2024 roku podpisały umowę na modernizację linii 104 na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Konsorcjum firm w składzie Budimex S.A./Gülermak Ağir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş./Gülermak Sp. z o.o. zobowiązało się zadanie wykonać w ciągu 31 miesięcy.
Do września 2026 roku zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości przeszło 12,5 km. Tory w znacznej części poprowadzone są po nowym śladzie. Zgodnie z zapisami umowy w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki. Stacja w Męcinie zmieni swoją lokalizację. Nowe i zmodernizowane perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Do tego przebudowanych zostanie i wykonanych w sumie 10 wiaduktów kolejowych i 12 mostów. Dotychczasowe przejazdy kolejowo-drogowe zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne, do których poprowadzą nowe drogi. To wszystko sprawi, że pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km na godzinę, a pociągi towarowe 100 km/h.
Polecane
- Katarzyna Zielińska i jej piękne motyle. Dla aktorki mają one szczególne znaczenie
- Gdzie smacznie zjeść w Krynicy-Zdroju? Te restauracje mają najlepsze opinie w Google
- Czarna Młaka urzeka także zimą. Zobacz unikatowe dzieło natury
- W uzdrowisku będzie nowa atrakcja. Nietypowy plac zabaw na szczycie góry
- Studniówka z liceum w 1987 roku. Tak kiedyś wyglądały szkolne bale!
- Parki świateł to popularna atrakcja, ale z reguły płatna. Tu jest za darmo!
