https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Będzie estakada z pięknymi widokami na Beskid Wyspowy. Przetarg wart blisko 1,4 mld zł na modernizację linii Limanowa -Tymbark ogłoszony!

Joanna Mrozek
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej na odcinku Tymbark — Limanowa. Zadanie o wartości przeszło 1,3 mld zł chcą zrealizować do 2029 roku. To kolejny etap wielkiej kolejowej inwestycji "Podłęże-Piekiełko". Powstaną tam nowe mosty, wiadukty i perony, a także tunel i estakada.

Spis treści

Jest przetarg na odcinek linii kolejowej Limanowa-Tymbark

Dzięki inwestycjom PLK SA mieszkańcy Limanowej zyskają niezawodne połączenie z Krakowem i Nowym Sączem. Kolejny przetarg został właśnie ogłoszony.

Inwestycja będzie polegać na modernizacji linii kolejowej nr 104 (odcinek Tymbark — Limanowa) oraz budowie fragmentu nowej linii kolejowej nr 622 z Tymbarku w kierunku Szczrzyca. W sumie powstanie 14 km nowych torów wraz z siecią trakcyjną, 17 mostów i wiaduktów, a z większych obiektów inżynierskich tunel i estakada. Dzięki poprowadzeniu części torów nowym śladem pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się do 150 km/h.

–  Budowa nowego połączenia kolejowego z Krakowa do Nowego Sącza, Limanowej i Zakopanego pozwoli na stabilny rozwój gospodarczy i społeczny całego regionu. Nadrabiamy wieloletnie zaległości w rozwoju infrastruktury kolejowej. Równocześnie przygotowujemy podobne inwestycje w innych częściach kraju – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Mosty, estakad i tunel. Co powstanie na kolejnym odcinku linii 104?


Zapierające dech w piersiach widoki zapewni podróżnym przejazd nową estakadą kolejową, którą pociągi wjeżdżać będą do Limanowej od strony Łososiny Górnej. Konstrukcję o długości przeszło 2 km i średniej wysokości 9 m zaprojektowano tak, by sprawnie i z odpowiednią prędkością przekroczyć dolinę rzeki Kamienna. Natomiast pomiędzy Tymbarkiem a Koszarami zaplanowano tunel o długości niemal 2 km.

PKP PLK

Modernizacji doczekają się perony na stacji Tymbark i przystanku Koszary. Infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, m.in. poprzez budowę przejścia podziemnego na stacji w Tymbarku. Zwiększone bezpieczeństwo zapewni 9 bezkolizyjnych skrzyżowań oraz nowe drogi i chodniki, które powstaną w poszczególnych gminach.

Dzięki nowemu przebiegowi linii kolejowej, skróci się czas podróży regionalnych i dalekobieżnych na południu Małopolski. Najszybsze pociągi dojadą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut, a po wybudowaniu całego połączenia „Podłeże — Piekiełko” dojazd z Limanowej do Krakowa zajmie ok. 40 minut. Transport kolejowy stanie się istotnym impulsem w rozwoju społecznym i gospodarczym tego regionu.

Będą kolejne przetargi dla połączenia "Podłęże -Piekiełko"


- Nie zwalniamy tempa przy przygotowywaniu kolejnych przetargów. To trzecie postępowanie uruchomione w ostatnich tygodniach przez PLK SA dla tej inwestycji. W tym roku chcemy ogłosić również pozostałe postępowania przetargowe w ramach „Podłęża — Piekiełka”. Liczę na to, że wykonawcy dotrzymają harmonogramów i pociągi pojadą nowymi torami do Krakowa już za 5 lat - mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Od września trwają prace przy stacji Limanowa. Oprócz nowych torów, peronów i przejść podziemnych powstaje również szereg wiaduktów i ulic. Dzięki działaniom PLK SA miasto zyska możliwość rozwoju nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej – powstanie mała północna obwodnica centrum Limanowej. W sumie w mieście PKP PLK wybuduje nowe drogi i chodniki o łącznej długości 10 km.

Wykonawcy pracują również na innych odcinkach inwestycji „Podłęże-Piekiełko”. Nowa kolej powstaje pomiędzy Limanową a Nowym Sączem oraz Chabówką a Rabką Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na trzy inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark i Podłęże — Gdów.


Największa inwestycja kolejowa na południu Polski składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną.

Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Rekordowe rozpoczęcie 2025 roku w przetargach

Pierwsze dwa miesiące tego roku są dla PLK SA rekordowe pod kątem ogłoszonych przetargów. Wliczając dzisiejsze postępowanie przetargowe, opiewają one na ponad 11 mld zł. Dotyczą m.in. projektów modernizacji linii kolejowej z Białegostoku do Ełku, trasy Skierniewice – Czachówek, czy kolejnych odcinków linii „Podłęże — Piekiełko”. W tym roku PKP PLK planujemy ogłosić przetargi o wartości około 16 mld zł, których prace swym zakresem obejmą ok.1300 km torów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska