https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To ta maszyna ma wydrążyć najdłuższy tunel w Polsce. W Męcinie budują już tzw. kołyskę. Kolejna tunelownica jest w drodze do Małopolski

Joanna Mrozek
Montaż maszyny TBM pod Limanową
Montaż maszyny TBM pod Limanową Norbert Borowiec
W Męcinie jest już jedna z maszyn TMB, która ma wydrążyć najdłuższy tunel w Polsce. Trwa dość skomplikowany proces jej składania, na wiosnę urządzenie przystąpi do pracy. Wyczekiwana inwestycja kolejowa na linii Chabówka - Nowy Sącz postępuje zgodnie z planem, wkrótce pod Limanową trafi druga, ale większa maszyna.

Trwa składanie maszyny z Chin pod Limanową

W Męcinie w powiecie limanowskim wykonawca przygotowuje teren pod tunelowanicę, która już wkrótce rozpocznie wydrążanie jednego z tunelów. Wykonawcy przygotowują tzw. kołyskę, czyli miejsce startu jej pracy.

Maszyna TBM typu EPB o średnicy 4,8 metra i długości 170m, wyprodukowana przez firmę CRCHI, przypłynęła do Polski drogą morską z Changsha w Chinach. Jej transport obejmował 36 części, z których najcięższy element waży 87 ton, a sama głowica tnąca o średnicy 4,8 metra – 41 ton. Na placu budowy już rozpoczął się jej montaż, aby rozpocząć prace wiosną 2025 roku.

- Maszyny drążące TBM, z których pierwsza jest już na miejscu, pozwolą na wydrążenie tuneli o długości blisko 3,8 km w ciągu 10 miesięcy. Zintensyfikowaliśmy prace w rejonie portalu wschodniego, trwa przygotowanie zakładu prefabrykacji segmentów obudowy tunelu. Blisko od 6 miesięcy na budowie prowadzone są roboty we wszystkich możliwych branżach, kontrakt jest pełen inżynieryjnych wyzwań związanych z lokalnymi warunkami gruntowo-wodnymi czy samą logistyką i transportem – mówi Marcin Curkowicz, Zastępca Kierownika Kontraktu ds. technicznych z Rejonu 2 Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

Druga maszyna będzie większa, trwa jej transport

Odcinek D Limanowa – bocznica Klęczany jest najdłuższą i najbardziej wymagającą częścią modernizowanej linii kolejowej nr 104, ale także najdroższą trasą. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, a zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. Projekt o wartości 1,93 mld zł netto obejmuje m.in. budowę dwóch tuneli o długości prawie 3,8 km każdy, a nowo przybyła tarcza TBM rozpocznie drążenie jednego z nich.

W Chinach ukończono już też budowę drugiej dedykowanej dla tego projektu maszyny TBM o średnicy 10,6 metra, która obecnie płynie do Polski. Wiadomo, że będzie transportowana w częściach, ma to nastąpić na przełomie lutego i marca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska