https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ważąca ponad 600 ton tunelownica jest już w Męcinie. Na linii Piekiełko - Podłęże wydrąży jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w kraju

Alicja Fałek
Maszyna TBM, która wydrąży tunel kolejowy w Męcinie, w ramach inwestycji "Piekiełko-Podłęże" przybyła w kawałkach do portu w Gdyni, a następnie została przewieziona ciężarówkami na Limanowszczyznę
Maszyna TBM, która wydrąży tunel kolejowy w Męcinie, w ramach inwestycji "Piekiełko-Podłęże" przybyła w kawałkach do portu w Gdyni, a następnie została przewieziona ciężarówkami na Limanowszczyznę Sebastian Gora/PKP PLK
Z Chin do Męciny w powiecie limanowskim dotarła pierwsza z dwóch maszyn TBM, które wydrążą tunele w ramach modernizacji linii kolejowej 104. Tunelownica, rozłożona na mniejsze części, najpierw pokonała drogę morską do portu w Gdyni, a następnie na ponad 30 ciężarówkach przejechała na drugi koniec Polski, gdzie w nowym roku rozpocznie prace. Transport maszyny był owiany tajemnicą.

Z Chin do Męciny dotarła maszyna, która wydrąży tunel kolejowy

W tym tygodniu w porcie w Gdyni zacumował statek z Chin, na którego pokładzie znalazła się rozłożona na 36 części mniejsza maszyna TBM. Będzie ona drążyć tunel ewakuacyjny pod Pisarzową. Tunelownica została przygotowana i we wrześniu przeszła niezbędne testy oraz odbiory w fabryce w chińskim Changsha.

- Maszyna na czas transportu została podzielona na mniejsze części. Tunelownica waży ponad 600 ton, a najcięższa jej część ponad 84 tony – informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.

Ponad 30 ciężarówek z poszczególnymi częściami maszyny przejechało niemal przez całą Polskę, by w czwartek (19 grudnia) dotrzeć do Męciny. Warto przy tym zaznaczyć, że sama tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Maszyna ta wydrąży mniejszy, tzw. ewakuacyjny tunel między Męciną a Mordarką. Właściwy tunel kolejowy będzie liczył 3,750 metrów i będzie jednym z najdłuższych w Polsce. Do jego wydrążenia potrzebna będzie inna tunelownica, która również powstała w Chinach.

- Druga, dużo większa maszyna jest teraz przygotowywana do transportu do Polski – dodaje Piotr Hamarnik.

PKP PLK szacuje, że kolejna tunelownica w Męcinie będzie już na przełomie lutego i marca. Samo drążenie tuneli pod Pisarzową będzie trwać kilkanaście miesięcy, a realizować będzie je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak.

Ze względów bezpieczeństwa kolejowa spółka, podobnie jak w przypadku transportu pierwszej maszyny, nie będzie informować o szczegółach logistycznych, ani konkretnych terminach.

Inwestycja PKP PLK otworzy szybkie połączenie z Krakowem

W sumie w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” wybudowanych zostanie 13 tuneli kolejowych różnej wielkości. Ten pomiędzy Męciną a Mordarką będzie drugim pod względem długości. O kilkadziesiąt metrów dłuższy będzie tunel, który powstanie w sąsiedztwie Stróży koło Dobrej i będzie częścią nowej linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc - Tymbark.

Modernizacja linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest częścią projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tego projektu (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za przeszło 1,9 mld zł netto finansowana jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Polecane

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska