Z Chin do Męciny dotarła maszyna, która wydrąży tunel kolejowy
W tym tygodniu w porcie w Gdyni zacumował statek z Chin, na którego pokładzie znalazła się rozłożona na 36 części mniejsza maszyna TBM. Będzie ona drążyć tunel ewakuacyjny pod Pisarzową. Tunelownica została przygotowana i we wrześniu przeszła niezbędne testy oraz odbiory w fabryce w chińskim Changsha.
- Maszyna na czas transportu została podzielona na mniejsze części. Tunelownica waży ponad 600 ton, a najcięższa jej część ponad 84 tony – informuje Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.
Ponad 30 ciężarówek z poszczególnymi częściami maszyny przejechało niemal przez całą Polskę, by w czwartek (19 grudnia) dotrzeć do Męciny. Warto przy tym zaznaczyć, że sama tzw. głowica tnąca ma 4,8 metra średnicy i waży 41 ton. Maszyna ta wydrąży mniejszy, tzw. ewakuacyjny tunel między Męciną a Mordarką. Właściwy tunel kolejowy będzie liczył 3,750 metrów i będzie jednym z najdłuższych w Polsce. Do jego wydrążenia potrzebna będzie inna tunelownica, która również powstała w Chinach.
- Druga, dużo większa maszyna jest teraz przygotowywana do transportu do Polski – dodaje Piotr Hamarnik.
PKP PLK szacuje, że kolejna tunelownica w Męcinie będzie już na przełomie lutego i marca. Samo drążenie tuneli pod Pisarzową będzie trwać kilkanaście miesięcy, a realizować będzie je konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak.
Ze względów bezpieczeństwa kolejowa spółka, podobnie jak w przypadku transportu pierwszej maszyny, nie będzie informować o szczegółach logistycznych, ani konkretnych terminach.
Inwestycja PKP PLK otworzy szybkie połączenie z Krakowem
W sumie w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” wybudowanych zostanie 13 tuneli kolejowych różnej wielkości. Ten pomiędzy Męciną a Mordarką będzie drugim pod względem długości. O kilkadziesiąt metrów dłuższy będzie tunel, który powstanie w sąsiedztwie Stróży koło Dobrej i będzie częścią nowej linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc - Tymbark.
Modernizacja linii kolejowej nr 104 (Chabówka – Nowy Sącz) jest częścią projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tego projektu (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W Nowym Sączu, Limanowej, Marcinkowicach i Rabce-Zdroju wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za przeszło 1,9 mld zł netto finansowana jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Polecane
- Była ruina, jest perełka. Zapomniane uzdrowisko znów będzie przyciągać tłumy?
- W Tatrach tłumy, w Beskidzie Sądeckim cisza i spokój. Tutaj warto wybrać się jesienią
- Łazienki Borowinowe straszą wyglądem, ale będzie wielki remont!
- Sensacyjne odkrycia w Piwnicznej-Zdrój! Legendy stają się rzeczywistością
- Kiedyś była tam „tandeta”, dziś jest wielka galeria, która ma już 11 lat
