https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jadwiga i Kinga wydrążą dwa niemal 4-kilometrowe tunele kolejowe pod Limanową. Rusza najważniejszy etap prac w projekcie Podłęże - Piekiełko

Alicja Fałek
W Męcinie przy portalu wschodnim budowanego tunelu kolejowego w obecności licznych gości m.in. ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, wicepremiera Władysława Kosiniaka-Kamysza czy posłanki Urszuli Nowogórskiej, uroczyście zaprezentowano maszyny i tarcze TBM, które wydrążą tunel między Męciną a Mordarką. Obie otrzymały żeńskie imiona bardzo mocno osadzone w historii Małopolski. Ta większa to Jadwiga, a druga to Kinga. Wiercenie w poniedziałek (31 marca) rozpocznie mniejsza z nich.

Spis treści

Dziś wiercenie rozpoczęła mniejsza tarcza TBM Kinga. Wykona tunel ewakuacyjny. Większa - Jadwiga zacznie w maju, najpóźniej w czerwcu. Aż 30-osobowa załoga będzie pracować na 3 zmiany 24 h na dobę. Tarcza jest tak skonstruowana, że równocześnie usuwa urobek i układa ściany tuneli.

Ten tunel skróci podróż pociągiem na trasie Nowy Sącz - Limanowa

W Męcinie przy portalu wschodnim budowanego tunelu kolejowego 31 marca, miesiąc wcześniej niż planowano, odbyło się uroczyste uruchomienie pierwszej z tarcz TBM, które wydrążą tunele pod Pisarzową. O tym, jak ważny to dzień i inwestycja mówił m.in. minister infrastruktury.

– Rusza budowa nowego połączenia kolejowego Limanowej z Nowym Sączem, które przyniesie pozytywne efekty społeczne i gospodarcze dla całego regionu. Krótsze podróże, ułatwiony transport towarów na południe, a także szansa na rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Dzięki niemu najszybsze pociągi pokonają ten odcinek w około 20 minut.

- To bardzo istotny kamień milowy całej budowy, ale też całego projektu Podłęże-Piekiełko. Nie tylko tej pojedynczej budowy, ale całego imponującego przedsięwzięcia polegającego na połączeniu Ziemi Sądeckiej z Krakowem. To absolutna rewolucja komunikacyjna dla całego regionu – podkreśla Marcin Mochocki, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe. - W 2030 roku cała inwestycja, która pozwoli dojeżdżać z Nowego Sącza w ciągu godziny do Krakowa, powinna być gotowa.

Jak wyjaśnia Mochocki, tunel kolejowy pod Pisarzową będzie jednotorowy. Dlatego też Męcinę z Mordarką połączy drugi tunel – ewakuacyjny.

- To jest tylko niecała jedna trzecia wszystkich tuneli, które wydrążymy na trasie pomiędzy Nowym Sączem a Krakowem. Tych tuneli łącznie będzie 20 sztuk, a ich łączna długość to będzie około 31 km – dodaje członek zarządu PKP PLK.

Z kolei wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił, że bezpieczeństwo infrastrukturalne zapewnia również bezpieczeństwo państwa polskiego.

Ogromne maszyny TBM wyprodukowano na zamówienie w Chinach

Specjalistyczna maszyna TBM wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów. Sam napęd główny waży 100 ton, głowica tnąca tarczy ma średnicę 11 metrów i jest podzielona na 5 części. Cała maszyna waży 2,5 tysiąca ton. W miejsce docelowe czyli do Męciny maszyna została przewieziona za pomocą 88 zestawów transportowych.

Powstanie także drugi tunel ewakuacyjny, do którego użyta zostanie mniejsza tarcza TBM. Ta maszyna pod Limanową dotarła końcem ubiegłego roku. Jest o połowę mniejsza, o średnicy 4,8 metra i długości 170 m. Jej transport obejmował 36 części, z których najcięższy element waży 87 ton, a sama głowica tnąca o średnicy 4,8 metra – 41 ton.

Tarcze TBM, nazwano na cześć małopolskich władczyń – św. Jadwigi i św. Kingi. Obie są bardzo mocno związane z Małopolską, jak również z Sądecczyzną i Limanowszczyzną.

Po zakończeniu prac tunelownic, powstanie jeden z najdłuższych tuneli kolejowych w Polsce. Obiekt o długości 3,750 metrów skróci podróże pomiędzy Limanową a Nowym Sączem. Docelowo pojadą nim pociągi, które połączą Sądecczyznę z resztą Małopolski – Gdowem, Zakopanem i Krakowem.

Ponad 1,9 mld zł na realizację projektu Piekiełko - Podłęże

Odcinek D Limanowa – bocznica Klęczany jest najdłuższą i najbardziej wymagającą częścią modernizowanej linii kolejowej nr 104, ale także najdroższą trasą. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, a zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. Projekt o wartości 1,93 mld zł netto obejmuje m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów.

Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów. Prace realizuje konsorcjum firm: Budimex SA, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt oraz Gülermak.

To jedna z największych kolejowych inwestycji w Polsce

Modernizacja tego odcinka linii 104, to część częścią projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Inwestycja oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za przeszło 1,9 mld zł netto finansowana jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

W sumie w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko” wybudowanych zostanie 13 tuneli kolejowych różnej wielkości. Ten pomiędzy Męciną a Mordarką będzie drugim pod względem długości. O kilkadziesiąt metrów dłuższy będzie tunel, który powstanie w sąsiedztwie Stróży koło Dobrej i będzie częścią nowej linii kolejowej na odcinku Szczyrzyc - Tymbark.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska