Łososina Dolna i Stary Sącz. Pojedynek na lotniska

Wojciech Chmura
MIKOLAJ NOWACKI / POLSKAPRESSE
Samorządy gmin Łososina Dolna i Stary Sącz chcą mieć u siebie lotniska. Wnioski w tej sprawie złożyły do Banku Projektów Subregionalnych, tworzonego u marszałka Małopolski, z myślą o nowym rozdaniu środków unijnych w latach 2014-2020. Łososina Dolna ma już lotnisko sportowe Aeroklubu Podhalańskiego. Zabiega więc o zamianę lądowiska z trawiastego na betonowy pas startowy długości 800 m i potrzebną infrastrukturę. Koszt oszacowała na 35 mln zł.

Stary Sącz ma na tzw. Kamieńcu 100 ha płaskiego terenu, ostatni taki skrawek ziemi na Sądecczyźnie. Tu jednak trzeba wybudować od podstaw lotnisko. Koszt wyliczono na 300 milionów złotych. Różnica z Łososiną jest ogromna i już na pierwszy rzut oka wydaje się, że Stary Sącz nie ma szans w tych staraniach. Starosądecki burmistrz Jacek Lelek przypomina jednak, że planowane lotnisko ma już studium wykonalności, autorstwa warszawskiej firmy konsultingowej "Polconsult".

- Nasz wniosek do banku projektów małopolskich jest konsekwencją wcześniejszych szacunków i wniosków wypływających z tego studium wykonalności - zaznacza Lelek. - Kilka gmin zawarło porozumienie w sprawie budowy. Podane koszty wynikają z tamtego dokumentu. Mamy teren pod lotnisko i nie zamierzamy się go pozbywać ani zabudowywać.

Wójt Łososiny Dolnej Stanisław Golonka argumentuje, że miejscowe lotnisko już istnieje i jest własnością gminy. - Chodzi nam o lotnisko biznesowe dla samolotów do 30 osób. Możemy zbudować pas startowy o długości 800 metrów. To realna inwestycja - nadmienia wójt Golonka.

Co na to marszałek Marek Sowa? - Będziemy wybierać projekty realne - odpowiada. Burmistrz Lelek nie poddaje się: - Powinniśmy zasiąść do stołu i wybrać projekt do najbliższej realizacji. Nasze lotnisko też może mieć pierwszą fazę biznesową.

- Jestem otwarty - deklaruje wójt Golonka. - Nie rywalizujemy. Lotnisko biznesowe może powstać najpierw, a pasażerskie później.

10 lat w dołku
Raport firmy "Polconsult" opracował podstawowe założenia opłacalności dla lotniska pasażerskiego w Starym Sączu.
Przeanalizowano symulacje wszystkich kosztów łącznie z przeniesieniem trakcji energetycznej i ujęć wody Sądeckich Wodociągów. Przy założeniu pasa startowego 1800 metrów i samolotów na 150-180 pasażerów inwestycja ma szanse się zwrócić po 10 latach. Przy krótszym pasie i mniejszych samolotach lotnisko pozostanie deficytowe.

Za murami dawnych więzień w Krakowie [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Materiał oryginalny: Łososina Dolna i Stary Sącz. Pojedynek na lotniska - Gazeta Krakowska

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof
Samoloty to wielke zło dla środowiska, lotniska budujmy w wielkich miastach, ostatecznie w Tarnowie, ale nie w turystycznych miejscowosciach, jak w spokojnym Starym Sączu - perle spiskiej architektury w Polsce. Duży huk, wibracje i promieniowanie elektromagnetyczne oraz spadek wartosci domów rodzinnych i działek dają się we znaki gminom wokół lotnisk w Polse w promieniu kilkudziesięciu kilometrów.
T
Tylko obserwator
Drogi Bezstronny ,Emerycie,Dlugi 33.Swiat idzie do przodu .Samochodow przybywa w zastraszajacym tempie.Pewno i samolotow bedzie przybywac .Tylko ludzi ,Polakow, bedzie coraz mniej. W tej sytuacji lotnisko jest niezbedne jak chleb powszedni .Nie czuje sie upowazniony do oceny stanu oleju w glowach naszej ,przeszlej i przyszlej wladzy .Nie badalem tego stanu we wlasnej glowie.Krytyke pozostawiam specom,tu specom o lotnictwa.Powolam sie tylko na historie /lotniczego marzenia burmistrzo-posla p.M.C./Poczatek marzen siega pierwszej kadencji pana M.C..Do dzisiaj rozni spece od lotnisk, projektanci planow zagospodarowania naszego mienia gore pieniedzy .Te zarobki beda si e cyklicznie powtarzac co 5 lat /aktualizacja planow/.Latwo przewidziec jak dlugo bedziemy czekac na pierwszy bilet na samolot.No i mamy zrodelko na kase. I druga strona medalu.Nasi wladcy marzyciele lotniczy albo dopuscili do calkowitego wycieku oleju,albo tez te marzenia sa tylko zwykla sciema.Bo jak inaczej zrozumiec zabudowe przyszlego lotniska /legalnego/w budynki mieszkalne ,wodociagi /renowacje/,60-cio m.przekazniki,parki wodne i t p ,itp...O badaniu opinii mieszkancow nie wspomne.Czytalem wypowiedzi komentatorow internetowych "toni",Eljotth",K3,"marks".....podziwiam ich wiedze .Na tym poziomie mojej wiedzy,brak mi odwagi na dyskusje z nimi.Mam jednak prosbe,o ile prosba ta dotrze do Was.Przedyskutujcie "droge " dojscia do lotniska zaproponowana [powyzszymi uwagami czlowieka ,ktory tego pieknego lotniska nie doczeka /wiek/.I jeszcze jedna sprawa.Co sie stanie jak /teoretycznie/lotnisko splajtuje, bedzie swietnie prosperowale ,a nastepca Pana Vincenta R.bedzie nadal musial podeprzec skarb panstwa z powodu braku pieniedzy na np.nagrody.Komu opchnie to ltnisko :Niemcowi,Holendrowi ,Roskowi,Izraelowi......
B
Bezstronny obserwator
Panie "Emerycie",uzupelnie liste osiagniec naszj wladzy:most wenecki na Moszczeniance/na koncu ulicyCzerneckiego/.Cudowna przyszlosc tej inwestycji.Dzis glupio wyglada ,zwlaszcza kiedy ma sie samochod a mieszka sie po drugiej stronie rzeki,ale kiedy rusza weneckie gondole,droga na swiat sie otworzy.Moszczenianka do Dunajca,Dunajcem do Wisly,Wisla do morza,morzem do......Och chce sie zyc.Tyle tylko ,ze niewiadomo czy nie krocej.
E
Emeryt
Do Buba NS -13.11.12-Gratuluje logicznego rozumowania.Tyle ,ze bez "laciny".Lotnisko bedzie,bo nowy Burmistrz tez jest za.Zolnierze pana Burmistrza czyli tzw.Radni wszystko zatwierdza.I bedzie nowe"cacko"do ktorego bedziemy doplacac.Tak jak do orlikow...pieknie wyrenontowanego kina....A wydawalo sie , ze nowy pan Burmistrz,ktory w nie tak dalekiej przeszlosci,jako zastepca Pana M.C.wydawal sie byc jego muzgiem,jest dzis jego sobowtorem,nasladowca.Co to sie podzialo? A mialo byc tak fajnie a jest jak zwykle.
D
Dlugi 33
Lotnisko w Starym Saczu to marzenie panow Cyconia i Czerwinskiego.Obaj czlonkowie PO.Dzieki temu pierwszemu Stary Sacz juz "wybulil na plany kilka setek zlotowek.Niezle na tym zarobily biura projektowe i i roznel masci "spece" za ekspertyzy prz opracowywaniu planow zagos.przst.Za te chore pomysly dobrze jeszcze i dlugo beda placic zwykli ludzie.
c
coto
jak sie wszystko buduje to i lokalne zaprzyjaznione firmy beda mialy co uszczknac by potem oddac na kampanie

lepszynowysacz.wordpress.com
m
młody
Wójcie Golonko nie patrzcie w górę tylko na ziemię chodników nam brakuje ,wody nie mamy a wam się lotnisko marzy mieszkania komunalne macie? .
r
realista
Jak wynika z artykulu chodzi o poprawienie dostepnosci dla Sadeczyzny, tzn. wszystkich mieszkancow i takim srodkiem transportu jest sugerowana linia. A tutaj: Lososina - taksowki, czyli klasa biznesowa i moze nasi wlodarze; Stary Sacz - taksowki + moze cos wiekszego jezeli tanim liniom bedzie oplacac sie tu latac (krotszy pas, mniejsze samoloty, drozsze bilety) , inwestycja na granicy oplacalnosci i niepewnej przyszlosci. Wnioski: oba lotniska to stosunkowo niedroga inwestycja poprawiajaca dostepnosc komunikacyjna dla waskiej grupy sadeczan. A reszta busikami... Studenci, czy pacjenci krakowskich szpitali taksowkami raczej latac nie beda. Limanowianie to tez mieszkancy sadeczyzny. Wydamy niewiele ale korzysci tylko dla niewielkiej grupy sadeczan.
o
optymista
@Marzycielu tylko, że ta szybka kolej to jest tylko marzenie liczone w kilku miliardach złotych :) - podobnie jest z budową drogi ekspresowej!
Lotnisko to stosunkowo niedroga inwestycja poprawiająca dostępność komunikacyjną Sądecczyzny !
m
marzyciel
A moze by tak szybka kolej Krynica Stary Sacz Nowy Sacz, Limanowa, Piekielko, Krakow, Balice i wyjdzie na to samo. W pol godziny to pociag pokona polowe tej trasy.
m
martinoff salon24
To szykuje nam sie mala bitwa w PO. Kto wiecej zbierze poparcia. Ciekawe kogo popra pisiorki. Golonka ( ten starosta ktory teraz popiera lotnisko w lososine) popieral Koguta na ulotce wyborczej. A Nowak poparl Cyconia podpisujac z nim umowe na wirtualna wegierska bis.
a
amg
Łososina jest praktycznie na tym samym poziomie co Stary Sącz - mają tylko trawnik nic więcej - całą infrastrukturę trzeba zbudować od zera - więc lepiej inwestować w coś co można w przyszłości rozbudować niż w coś co z braku terenu będzie już na zawsze przyjmowąc tylko małe taksówki lotnicze.
a
amg
Nie ma sensu porównywać kosztów bez patrzenia na efekt. To tak jak porównywanie kosztów zakupu auta do autobusu. W łososinie ma powstać tylko lotnisko dla taksówek lotniczych, z których korzystać będzie niewielu. Stary Sącz może otworzyć Sądecczyznę na wieksze samoloty z większą liczbą pasażerów. Ponadto Łososina jest praktycznie na tym samym poziomie co Stary Sącz - mają tylko trawnik nic więcej - całą infrastrukturę trzeba zbudować od zera - więc lepiej inwestować w coś co można w przyszłości rozbudować niż w coś co z braku terenu będzie już na zawsze przyjmowąc tylko małe taksówki lotnicze.
c
coto
ocena oplacalnosci nie bierze pod uwage ciaglego rozwoju balic, braku mozliwosci komunikacyjnych SS i NS (zerowych) oraz strategii linii lotniczych.
Troche zdrowego rozsadku by sie przydalo:
lepszynowysacz.wordpress.com
B
BubaNs
A w Łososinie można wybudować za 35 mln zł. Ale u nas jest gtak że jak komuś się ujebie w głowie to ciężko go od tego odciągnąć. Cycoń zrobi bubla bo za chwile mieszkańcy będą narzekać na hałasy i będzie trzeba im płacić odszkodowania. No ale cóż gość ma swój plan i każdy mu odradza, proponowali mu żeby zrobić tam strefe ekonomiczną by było zatrudnienie i coś się działo w tym rejonie ale niestety jest nie do przekonania. DRUGA SPRAWA to dojazd ze starego sącza co dzień ta w egierska jest zakorkowana węgierska bis powstanie ale kiedy? Rządzący chcą się wykazać ale logistycznie nie myślą bo z Łososiny jest człowiek dotrzeć do sącza do 25 minut. A przez węgierską będą jechali 30 minut w korku. Żeby nie było że jestem przeciwnikiem Posła Mariana Cyconia ale plan lotniska nie jest jego najlepszym posunięciem.
Dodaj ogłoszenie