Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk: Wykorzystujemy trudny czas, a inwestycje przynoszą efekty

Artur Kiełbasiński
Wideo
od 16 lat
Podczas XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu rozmawialiśmy z prezesem Portu Gdańsk Łukaszem Greinke. Moment jest o tyle ciekawy, że na Bałtyku widać załamanie ruchu w rosyjskich portach. Polskie porty radzą sobie w tej chwili świetnie.

Gdańsk w ostatnich miesiącach stał się drugim największym portem na Bałtyku. - Efekty przynoszą inwestycje, które od lat konsekwentnie prowadzimy - opowiada Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. - Ale też spółki eksploatacyjne potrafiły bardzo elastycznie się zachować. Na przykład ładunki, które trafiały do Rosji zastąpione zostały ładunkami, które trafiają do Finlandii czy Szwecji. One wcześniej szły tam przez Hamburg, albo porty holenderskie, teraz idą przez Gdańsk.

Jak ocenia prezes Greinke pozytywne doświadczenia związane z przejęciem tego ruchu, będą procentować w przyszłości. Relacje handlowe z portami na północnym Bałtyku będą wzmacniane.

Kolejne inwestycje w Gdańsku

Port Gdańsk planuje obecnie kolejne inwestycje. We wrześniu rozpocznie się budowa trzeciego terminalu kontenerowego DCT, planowany jest pływający gazoport oraz nowe stanowisko przeładunkowe w Naftoporcie. Wszystko to sprawi, że rola portu Gdańsk na Bałtyku będzie systematycznie rosła.

Wyniki portów dynamicznie w górę, mimo kryzysu

Wszystkie trzy porty - Gdańsk, Zespół Szczecin-Świnoujście i Gdynia, dynamicznie idą z wynikami w górę. Jak policzyli analitycy z firmy doradczej Actia Forum, która opublikowała raport o stanie polskich portów, w Gdańsku przeładowano 25,56 mln ton ładunków, w Szczecinie i Świnoujściu 17 mln ton, a w Gdyni 13,4 mln ton. Dla tych dwóch ostatnich portów były to najlepsze wyniki w historii. Gdańsk jest w tej chwili drugim największym portem na Bałtyku.

W pierwszej połowie 2022 roku przeładunki w 10 największych portach kontenerowych spadły o 2,9%. Polskie porty wyszły z tego trendu obronna ręką.

Port Gdańsk największym portem kontenerowym na Bałtyku

Jak podsumowali analitycy Actia Forum, przeładunki kontenerów osiągnęły na Bałtyku poziom 4 372 081 TEU. TEU oznacza jeden 20-stopowy kontener i jest jednostką przeliczeniową stosowaną w portach całego świata. W pierwszym półroczu przeładunki kontenerów w bałtyckich portach rosyjskich (St. Petersburg, Kaliningrad, Ust-Ługa) zmniejszyły się o 38,9% do 770 tys. TEU. Największe spadki odnotowano zwłaszcza w drugim kwartale roku, kiedy to wszystkie rosyjskie porty bałtyckie obsłużyły zaledwie 253 tys. TEU, o 61,2% mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Na tym tle świetnie wypadają polskie porty. Obecnie największym portem kontenerowym na Bałtyku jest Port Gdańsk wzrost o 2,4% do 1 073 902 TEU). Na świetny wynik Gdańska zapracowano w okresie styczeń-marzec. W II kwartale ruch kontenerowy nieco spowolnił.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk: Wykorzystujemy trudny czas, a inwestycje przynoszą efekty - Strefa Biznesu

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska