Przewozy Regionalne mają ok. 1,2 mld zł długu. Chcą się restrukturyzować, ale to oznacza zwolenienia. Co więcej klientów podbierają im spółki kolejowe tworzone przez samorządy wojewódzkie. Np. Koleje Małopolskie, które już przejęły linię Kraków-Wieliczka. A to oznacza mniejsze zyski i mniejsze zatrudnienie dla PR.
- Województwo Małopolskie jest udziałowcem Przewozów Regionalnych i nie rozumiemy dlaczego powołało konkurencyjną spółkę. To oznacza u nas zwolnienia mówi Ireneusz Dynowski, szef związków zawodowych w małopolskim oddziale PR. - Jest jednak światełko w tunelu, bo marszałek i spółka chca z nami rozmawiać. Pojawiły się nowe fakty. Dziś się spotykamy. Nie wiem na razie, czy strajk będzie w Małopolsce, czy nie – dodaje. Regulamin związkowy pozwala wyłączyć się ze strajku generalnego danemu regionowi jeśli związkowcy z tego obszaru zawrą korzystne porozumienie.
Czym spółka i marszałek małopolski chce przekonać związkowców? Województwa podpisało umowę na obsługiwanie przez PR 9 linii
Zgodnie z nowym rozkładem Przewozy Regionalne będą obsługiwać następujące linie:
• Kielce – Sędziszów – Olkusz – Katowice: 6 pociągów
• Kraków – Miechów – Sędziszów – Kielce: 8 pociągów
• Kraków – Tarnów – Rzeszów: 37 pociągów
• Kraków – Tarnów – Nowy Sącz – Krynica: 16 pociągów
• Kraków – Sucha Beskidzka – Zakopane: 17 pociągów (o 2 więcej)
• Kraków – Wadowice – Bielsko Biała: 15 pociągów (o 2 więcej)
• Kraków – Trzebinia – Katowice: 14 pociągów
• Kraków – Trzebinia – Oświęcim: 39 pociągów
• Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim: 8 pociągów
Koleje Małopolskie będą z kolei wozić pasażerów na liniach:
• Kraków Balice – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia: 83 pociągi w tym 66 bezpośrednich pociągów relacji Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Balice
• Kraków – Miechów/Sędziszów: 26 pociągów (przejętych od Przewozów Regionalnych)
Natomiast Koleje Śląskie:
• Katowice – Oświęcim: 14 pociągów
W budżecie Województwa Małopolskiego na 2016 rok zostanie zagwarantowana kwota w wysokości 93 804 268 zł, w tym dla Przewozów Regionalnych 80 mln zł, dla Kolei Małopolskich 13,5 mln zł, a dla Kolei Śląskich – 0,3 mln zł.
W nowym rozkładzie jazdy – po trzech latach przerwy – zostanie przywrócone połączenie na linii Kraków – Skawina – Spytkowice – Oświęcim. Trasę będą obsługiwać 8 pociągów, a godziny kursowania zostaną skonsultowane z samorządami lokalnymi tak, aby najlepiej odpowiadały na potrzeby mieszkańców. Ta inicjatywa pokazuje, że pomimo niskiej rentowności linii przed zawieszeniem połączeń, współpraca i determinacja samorządów lokalnych przynosi dobre efekty.
Ponadto Województwo Małopolskie wystąpiło do Przewozów Regionalnych z propozycją przedstawienia warunków zakupu zorganizowanej części małopolskiego oddziału przedsiębiorstwa Przewozy Regionalne sp. z o.o.
