Czytaj też: Małopolska: oblodzone chodniki zmorą pieszych. Szpitale oblężone
Talerz, który w sklepie ze sprzętem RTV można kupić już za sto złotych, oferują trzy razy drożej. W butelkę dało się napić kilkunastu mieszkańców trzebińskiego osiedla Gaj, szczególnie osoby starsze. Część z nich zgłosiła się do rzecznika konsumenta z prośbą o pomoc.
Jedną z ofiar naciągacza omal nie stała się Władysława Bolek. - Dwa razy nachodził mnie młody chłopak przedstawiając ofertę nie do odrzucenia - wspomina mieszkanka os. Gaj. Początkowo była skłonna wyciągnąć z portfela 300 zł i kupić antenę satelitarną, którą jej oferował. - Nie znam się na telewizji, a ten pan przekonywał, że bez talerza nie będę mogła odbierać nawet "jedynki" ani "dwójki" - opowiada kobieta. Tylko dzięki czujności córki powstrzymała się od zakupu.
Przezorność w spotkaniu z akwizytorem zachowała także Natalia Rydłowska-Baj z Gaja. - Pan był bardzo natrętny, ale ja zdecydowana. Jeśli będę chciała kupić satelitę, pójdę do sklepu - podkreśla kobieta. Nie wszyscy jednak mieli tyle zdecydowania w sobie. Bernadetta Dereszowska, powiatowy rzecznik konsumentów w Chrzanowie przyznaje, że nieuczciwi przedstawiciele telewizji satelitarnej namawiają klientów do podpisania umowy, wprowadzając ich w błąd.
- Ich ofiarami padają głównie osoby starsze, które nie wiedzą dokładnie, na czym ma polegać zmiana telewizji analogowej na cyfrową - podkreśla rzecznik Dereszowska. Klient, jeżeli połapie się, że dał się nabrać na niekorzystny zakup, zgodnie z prawem ma dziesięć dni na odstąpienie od umowy. "Sprzedawcy" z reguły w tym czasie są nieuchwytni. Telewizyjny sygnał analogowy ma być całkowicie zastąpiony przez cyfrowy do 31 lipca 2013 r. Posiadaczom zwykłych telewizorów wystarczy, że dokupią specjalny dekoder cyfrowy, dostępny w sklepach RTV, którego koszt to około 80 zł i telewizję nadal będą odbierać.
Rzeczniczka apeluje o przezorność. Przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy należy dokładnie przeczytać jej treść, a szczególnie te punkty zapisane najmniejszą czcionką. Pamiętajmy także, że przysługuje nam dziesięć dni na odstąpienie od każdej umowy. W razie problemów, zawsze możemy skorzystać z pomocy powiatowego rzecznika konsumentów. Przyjmuje od poniedziałku do piątku w budynku chrzanowskiego starostwa przy ulicy Partyzantów 2. Sprawy można zgłaszać także telefonicznie pod tel. 32 625 79 70.
Wybierz Wpływową Kobietę Małopolski 2012 Zobacz listę kandydatek i oddaj głos!
Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i weź udział w plebiscycie
Ferie zimowe 2012. Zobacz, jak możesz je spędzić w Krakowie!
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!