
Zadanie 11
B1
Zadanie 12
Zadanie polega na uzupełnieniu luk w tabelce, która zawiera trzy linijki. Oto prawidłowy sposób rozwiązania.
Linijka 1.
Przykład czasownika z tekstu: czułem
Osoba i liczba czasownika: 1 osoba liczby pojedynczej
Funkcja czasownika w tekście jest już uzupełniona przez autorów arkusza. Jest tam napisane: Wprowadza osobistą perspektywę autora
Linijka 2.
Przykład czasownika z tekstu jest już uzupełniony przez autorów arkusza. Jest tam napisane: Nie myślimy
Osoba i liczba czasownika: 1 osoba liczby mnogiej
Funkcja czasownika w tekście: Utożsamianie się z odbiorcą tekstu
Linijka 3.
Przykład czasownika z tekstu: Okrył
Osoba i liczba czasownika: 3 osoba liczby pojedynczej
Funkcja czasownika w tekście jest już uzupełniona przez autorów arkusza. Jest tam napisane: Jest znakiem obiektywnej relacji autora
Zadanie 13.
Przykładowe streszczenie:
Profesor Tischner w swoim eseju "Co znaczy myśleć" wskazuje na problem braku myślenia przez współczesnego człowieka i konieczność nauczenia się tego procesu od filozofów. Dowodzi, że wszelkie działania człowieka w dziedzinie nauki i techniki, podporządkowywania sobie przyrody, wskazują na ludzką bezmyślność. Nadziei upatruje w powrocie do zgłębienia tajników filozofii, w nauce logicznego myślenia i odpowiedzi na podstawowe pytania.
>>>KOLEJNE ODPOWIEDZI NA NASTĘPNYCH SLAJDACH

ROZPRAWKA
Przykładowe tezy:
1. Elementy fantastyczne wprowadzone przez autora do tekstu mogą wskazywać na wieloraką możliwość odczytania przesłania dzieła.
2. Duchy i zjawy, będące bohaterami tekstów, mogą ułatwić zrozumienie treści symbolicznych pojawiających się w utworze.
3. Elementy fantastyczne, tworząc nastrój tajemnicy, niedopowiedzenia, ułatwiają twórcy przekazanie tego, co pozostaje ukryte w ludzkiej podświadomości, co jest istotne i ważne, a trudne do przekazania wprost.
4. Postaci pochodzące ze świata ponadzmysłowego, nierealnego pozwalają uwierzyć czytelnikowi w istnienie zjawisk niemożliwych do wytłumaczenia rozumowego.
Interpretacja fragmentów dramatu:
Na przykład:
- Rozmowa Poety z Rachelą zapowiada możliwość poszerzenia przestrzeni dramatu, nadania zwyczajnej ceremonii cech niezwykłych, poetyckich;
- spotkanie Poety z Dziennikarzem wskazuje na wyrzuty sumienia dekadenta spowodowane nieporuszeniem treści patriotycznych w poezji, niepełnienie przez nią funkcji tyrtejskiej – zagrzewającej do boju i podkreślającej wielkość historycznych dokonań Polaków;
Odwołanie do całości dramatu „Wesele”
Na przykład:
- Chochoł otwierający paradę widm, mistrz ceremonii, mówiąc „Co się komu w duszy gra/ co kto w swoich widzi snach” wskazuje na próbę odsłonięcia przed realnymi bohaterami dramatu Wyspiańskiego ich pragnień, marzeń, zawiedzionych nadziei, lęków, tajemnic głęboko skrywanych w zakamarkach dusz;
- postać Wernyhory symbolizująca ideę przyszłej Polski uświadamia rodakom Wyspiańskiego, że marzenie o Polsce „od morza do morza” to jedynie mrzonka, ułuda;
Teksty możliwe do przywołania w charakterze przykładów:
Na przykład.
„Makbet” Williama Szekspira
II część „Dziadów” Mickiewicza
III część „Dziadów” Mickiewicza
IV część „Dziadów” Mickiewicza
„Romantyczność” Mickiewicza
„Lilie” Mickiewicza
„Kordian” Słowackiego
„Opowieść wigilijna” Dickensa
>>>PROPOZYCJE DLA DRUGIEGO TEMATU ZAMIEŚCIMY WKRÓTCE

ROZPRAWKA
Przykładowe tezy:
1. Elementy fantastyczne wprowadzone przez autora do tekstu mogą wskazywać na wieloraką możliwość odczytania przesłania dzieła.
2. Duchy i zjawy, będące bohaterami tekstów, mogą ułatwić zrozumienie treści symbolicznych pojawiających się w utworze.
3. Elementy fantastyczne, tworząc nastrój tajemnicy, niedopowiedzenia, ułatwiają twórcy przekazanie tego, co pozostaje ukryte w ludzkiej podświadomości, co jest istotne i ważne, a trudne do przekazania wprost.
4. Postaci pochodzące ze świata ponadzmysłowego, nierealnego pozwalają uwierzyć czytelnikowi w istnienie zjawisk niemożliwych do wytłumaczenia rozumowego.
Interpretacja fragmentów dramatu:
Na przykład:
- Rozmowa Poety z Rachelą zapowiada możliwość poszerzenia przestrzeni dramatu, nadania zwyczajnej ceremonii cech niezwykłych, poetyckich;
- spotkanie Poety z Dziennikarzem wskazuje na wyrzuty sumienia dekadenta spowodowane nieporuszeniem treści patriotycznych w poezji, niepełnienie przez nią funkcji tyrtejskiej – zagrzewającej do boju i podkreślającej wielkość historycznych dokonań Polaków;
Odwołanie do całości dramatu „Wesele”
Na przykład:
- Chochoł otwierający paradę widm, mistrz ceremonii, mówiąc „Co się komu w duszy gra/ co kto w swoich widzi snach” wskazuje na próbę odsłonięcia przed realnymi bohaterami dramatu Wyspiańskiego ich pragnień, marzeń, zawiedzionych nadziei, lęków, tajemnic głęboko skrywanych w zakamarkach dusz;
- postać Wernyhory symbolizująca ideę przyszłej Polski uświadamia rodakom Wyspiańskiego, że marzenie o Polsce „od morza do morza” to jedynie mrzonka, ułuda;
Teksty możliwe do przywołania w charakterze przykładów:
Na przykład.
„Makbet” Williama Szekspira
II część „Dziadów” Mickiewicza
III część „Dziadów” Mickiewicza
IV część „Dziadów” Mickiewicza
„Romantyczność” Mickiewicza
„Lilie” Mickiewicza
„Kordian” Słowackiego
„Opowieść wigilijna” Dickensa
>>>PROPOZYCJE DLA DRUGIEGO TEMATU ZAMIEŚCIMY WKRÓTCE

INTERPRETACJA WIERSZA Anny Kamieńskiej
Przykładowe tezy:
1. Anna Kamieńska w wierszu „Daremne” porusza zagadnienie roli wspomnień oraz materialnych pamiątek z przeszłości w życiu człowieka, które tylko dla jednostki mają jakąś sentymentalną wartość.
2. Wiersz Anny Kamieńskiej to utwór poruszający tematykę egzystencjalną, traktujący o tym, co kształtuje ludzkie życie, jakie zjawiska determinują ludzką jednostkową historię.
Przykładowe zagadnienia interpretacyjne:
- zwrócenie uwagi na trwałą obecność „pamiątek”, stałe ich towarzyszenie życiu osoby mówiącej w tekście,
- nazywanie ich „rupieciami”,
- niemożność pozbycia się „bagażu”,
- symboliczne znaczenie przywołanych przedmiotów np. łóżeczka, wazonu z gołąbkami itp.
- wymowa postaci matki i jej słów skierowanych do córki;
Konteksty:
- „Kamizelka” Prusa
- filozofia egzystencjalna
MATURĘ ROZWIĄZAŁA DLA NAS:
Elżbieta Sobierajska
nauczyciel języka polskiego w II Liceum Ogólnokształcącym w Kielcach,
doradca metodyczny języka polskiego
w Samorządowym Ośrodku Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
Dziękujemy!