Kiedy i o której odbędą się matury z języków obcych 2023?
Tegoroczne egzaminy dojrzałości rozpoczną w maju. Jednym z obowiązkowych testów - oprócz języka polskiego i matematyki - jest test z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym. Uczniowie mają do wyboru: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, rosyjski i włoski.
Matury z języka obcego 2023 na poziomie podstawowym odbędą się w następujących terminach:
- 5 maja 2023 r. (piątek) godzina 9:00 - język angielski
- 5 maja 2023 r. (piątek) godzina 14:00 - język francuski, język hiszpański, język niemiecki, język rosyjski, język włoski
Na napisanie egzaminu uczniowie będą mieli 120 minut, czyli 2 godziny.
Niektórzy uczniowie wyrazili także chęć przystąpienia do matury z języka obcego na poziomie rozszerzonym. Przygotowano dla nich poniższe terminy:
- 8 maja 2023 r. (poniedziałek) godzina 14:00 – język hiszpański
- 9 maja 2023 r. (wtorek) godzina 9:00 – język angielski
- 10 maja 2023 r. (środa) godzina 14:00 – język niemiecki
- 11 maja 2023 r. (czwartek) godzina 14:00 – język rosyjski
- 12 maja 2023 r. (piątek) godzina 14:00 – język francuski
- 18 maja 2023 r. (czwartek) godzina 14:00 – język włoski
Na napisanie egzaminu uczniowie będą mieli 150 minut, czyli półtorej godziny.
Aby zdać egzamin na poziomie podstawowym, należy uzyskać minimum 30 procent. Na poziomie rozszerzonym nie ustalono progu zdawalności.
Matura z języka obcego 2023. Rodzaje zadań
W arkuszach dotyczących każdego z języków obcych nowożytnych (zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym) znajdą się zadania, które sprawdzą, w jakim stopniu uczniowie opanowali następujące umiejętności:
- rozumienie ze słuchu (15 zadań na obu poziomach),
- rozumienie tekstów pisanych (20 zadań na poziomie podstawowym i 18 zadań na poziomie rozszerzonym),
- znajomość środków językowych (13 zadań na poziomie podstawowym i 14 zadań na poziomie rozszerzonym),
- jedna dłuższa wypowiedź pisemna (list prywatny, email, wpis na blogu lub forum internetowym na 100-150 słów - poziom podstawowy, list formalny, rozprawka, artykuł publicystyczny na 200-250 słów - poziom rozszerzony).
W części rozumienia ze słuchu uczniowie wysłuchają nagrania z dwukrotnie odczytanymi tekstami, poleceniami i przerwami na wykonanie zadań. Ponadto w arkuszu znajdą się pytania zamknięte i otwarte do wszystkich części.
Zadania zamknięte, np.: wybór wielokrotny, dobieranie.
Zadania otwarte, np.: zdania/tekst z lukami, odpowiedzi na pytania, transformacje, słowotwórstwo, tłumaczenie, gramatykalizacja, set leksykalny.
Część ustna egzaminu z języka obcego nowożytnego
Celem części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego jest ocena sprawności mówienia, rozumianej jako realizacja kompetencji komunikacyjnej zdającego. Egzamin ustny został podzielony na cztery części:
- rozmowa wstępna,
- rozmowa z odgrywaniem roli,
- opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania,
- wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania.
Część ustna egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego trwa około 15 minut. Egzamin ma formę rozmowy zdającego z osobą egzaminującą, w obecności drugiego członka zespołu przedmiotowego, który nie bierze aktywnego udziału w rozmowie. Zestaw egzaminacyjny składa się z trzech zadań i zawiera polecenia w języku polskim do zadań 1. i 3. oraz materiał ikonograficzny do zadań 2. i 3. Należy zaznaczyć, że nie przewidziano dodatkowego czasu na zapoznanie się z treścią całego zestawu przed odpowiedzią.
PRZEBIEG EGZAMINUCHARAKTERYSTYKA ZADAŃ | |
Czynności organizacyjne | Po wylosowaniu zestawu zdający przystępuje do egzaminu. Nie przewidziano dodatkowego czasu na zapoznanie się z treścią całego zestawu przed odpowiedzią. |
Rozmowa wstępna | Egzaminujący zadaje zdającemu kilka pytań związanych z jego życiem i zainteresowaniami. Lista pytań do wyboru zamieszczona jest wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. Celem rozmowy jest umożliwienie zdającemu oswojenia się z sytuacją egzaminacyjną. |
Zadanie 1. Rozmowa z odgrywaniem roli | • Zdający ma ok. 30 sekund na zapoznanie się z poleceniem. • Zadanie polega na przeprowadzeniu rozmowy, w której zdający i egzaminujący odgrywają role wskazane w poleceniu. Role przyjmowane przez zdającego odpowiadają doświadczeniom życiowym osoby nastoletniej lub stawiają go w sytuacjach, w jakich mógłby się znaleźć w przyszłości. W trakcie rozmowy zdający musi odnieść się do czterech elementów wskazanych w poleceniu i rozwinąć swoją wypowiedź w zadowalającym stopniu. Istotne jest również, aby zdający w sposób właściwy reagował na wypowiedzi egzaminującego. |
Zadanie 2. Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania | Zdający: • opisuje ilustrację zamieszczoną w wylosowanym zestawie. W opisie ilustracji zdający powinien określić miejsce, osoby oraz wykonywane przez nie czynności. • odpowiada na trzy pytania postawione przez egzaminującego. Pytania są związane z tematyką ilustracji i zamieszczone są wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. W swoich odpowiedziach zdający nie powinien ograniczać się do zdawkowych, jednozdaniowych wypowiedzi. |
Zadanie 3. Wypowiedź na podstawie materiału stymulującego i odpowiedzi na dwa pytania | Zdający ma czas ok. 1 minuty na zapoznanie się z poleceniem i materiałem stymulującym. Zdający: • wybiera ilustrację, która jego zdaniem - najlepiej spełnia warunki wskazane w poleceniu, i uzasadnia swoją decyzję • wyjaśnia, dlaczego odrzuca pozostałe ilustracje • odpowiada na dwa pytania postawione przez egzaminującego. Pytania są związane z tematyką materiału stymulującego i zamieszczone są wyłącznie w zestawie dla egzaminującego. W swoich odpowiedziach zdający nie powinien ograniczać się do zdawkowych, jednozdaniowych wypowiedzi. |
Każda wypowiedź jest oceniana zgodnie z następującymi kryteriami:
- sprawność komunikacyjna: od 0 do 6 punktów, oceniana w każdym zadaniu osobno (maksymalnie 18 punktów)
- zakres środków leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniany w całej wypowiedzi zdającego
- poprawność środków leksykalno-gramatycznych: od 0 do 4 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego
- wymowa: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego
- płynność wypowiedzi: od 0 do 2 punktów, oceniana w całej wypowiedzi zdającego.
Przykładowe zadania na maturze z języka obcego oraz wymagania
Przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami z matury ustnej i pisemnej znaleźć można w każdym z informatorów danego języka w rozdziałach 2.2-2.4. Jest to znakomita okazja do zaznajomienia się z formami zadań oraz przećwiczenia ich:
- informator o egzaminie maturalnym z języka angielskiego
- informator o egzaminie maturalnym z języka francuskiego
- informator o egzaminie maturalnym z języka hiszpańskiego
- informator o egzaminie maturalnym z języka niemieckiego
- informator o egzaminie maturalnym z języka rosyjskiego
- informator o egzaminie maturalnym z języka włoskiego
W informatorach znajduje się również zakres środków gramatycznych, które należy znać, aby dobrze napisać maturę z języka obcego na poziomie podstawowym i rozszerzonym. W roku 2023 i 2024 Informator należy czytać łącznie z Aneksem. Aneks zawiera m.in. spis wiadomości i umiejętności określonych w rozporządzeniu ministra Edukacji i Nauki o wymaganiach egzaminacyjnych obowiązujących w 2023 i 2024 r. oraz informacje o treściach informatora, które nie obowiązują na egzaminie w 2023 i 2024 r.
Ogłoszenie wyników matur z języków obcych już w lipcu
Ogłoszenie wyników matur nastąpi w piątek 7 lipca 2023 roku.
Jeśli uczeń chciałby przystąpić do matury poprawkowej, należy złożyć deklarację w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników egzaminu maturalnego (czyli nie później niż do 14 lipca 2023 roku). Deklaracja stanowi pisemne oświadczenie o zamiarze przystąpienia do egzaminu maturalnego z danego przedmiotu w terminie poprawkowym, które składa się przewodniczącemu zespołu egzaminacyjnego.
Wyniki egzaminu poprawkowego zostaną ogłoszone w piątek 8 września 2023.
