https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Metropolia może zyskać 360 mln zł na budowę linii tramwajowych z Krakowa do gmin ościennych. Jest decyzja Senatu

Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Senat RP przyjął projekt ustawy metropolitalnej dla Krakowa, która pozwoliłaby przekształcić Stowarzyszenie Metropolia Krakowska w związek metropolitalny. W krakowskim magistracie przekonują: "Ustawa stwarza nowe możliwości dla miasta i 14 gmin ościennych, a jedną z korzyści jej uchwalenia byłyby dodatkowe wpływy do budżetu tych gmin".

Metropolia Krakowska to obszar, który tworzy 15 sąsiadujących ze sobą gmin, skupionych wokół Krakowa – ośrodka wzrostu całego regionu.

Przegłosowany projekt ustawy o Krakowskim Związku Metropolitalnym ma być dodatkowym krokiem ku wspólnym działaniom zrzeszonych gmin. Inicjatywę ustawodawczą zaprezentowaną przez senatora sprawozdawcę Bogdana Klicha, poparł na posiedzeniu plenarnym Senatu – w imieniu samorządu krakowskiego i prezydenta Krakowa, ale także Stowarzyszenia Metropolia Krakowska – Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.

– W ramach funkcjonowania stowarzyszenia zawsze przyświecała nam idea pewnej jednomyślności, wypracowywania konsensusu z uwzględnieniem odmienności, ale przede wszystkim wykorzystania atrybutów związanych ze spójnym działaniem, np. w zakresie realizacji środków finansowych w ramach perspektyw unijnych – zaznaczył wiceprezydent Jerzy Muzyk.

Główne założenia wynikające z projektu ustawy to m.in. wyższy udział związku we wpływach z podatku PIT – 10 proc., co oznaczałoby roczne dochody związku z budżetu państwa na poziomie 360 mln zł.

– Dla nas niezwykle ważne jest to, by idąc w kierunku realizacji strategii, posiadać instrumenty prawne, które umożliwią pozostawienie do dyspozycji gmin dodatkowych środków na realizację celów metropolitalnych, które pochodzą z odpisu z PIT od osób fizycznych. Obecnie w polskim porządku prawnym nie dysponujemy żadnym innym instrumentem, który stwarzałby taką możliwość - powiedział wiceprezydent Jerzy Muzyk. - To prawda, że kwota 360 mln zł w odniesieniu do budżetu Krakowa wynoszącego w tym roku blisko 8 mld zł jest kwotą skromną, ale jest istotnym wkładem w zakresie kontynuowania szeregu podjętych już inicjatyw aglomeracyjnych, choćby w zakresie wydłużenia linii tramwajowych do gmin ościennych – dodał.

Projekt ustawy zakłada też m.in.:

  • przekształcenie Stowarzyszenia Metropolia Krakowska w związek metropolitalny,
  • większy wpływ gmin na proces tworzenia związku,
  • inna konstrukcja organu wykonawczego – zamiast wieloosobowego zarządu – stanowisko dyrektora wykonawczego,
  • zadania dostosowane do tych opisanych w Strategii Metropolii Krakowskiej 2030 (w dokumencie uchwalonym w 2021 r. wskazano 7 dziedzin zarządzania, istotnych dla funkcjonowania każdej gminy, m.in. ochronę środowiska, gospodarkę, zdrowie oraz kwestie związane z tzw. inteligentnym zarządzaniem).
W Krakowie na listach wyborczych nie zabraknie znanych nazwisk.

Znani politycy na listach wyborczych. W Krakowie szykuje się...

Teraz, by ustawa metropolitalna weszła w życie, potrzebna jest akceptacja Sejmu i podpis prezydenta RP.

Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie

od 16 lat

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

f
fbgbgf
18 lipca, 10:28, Genealogia Polaków:

Sprawozdawca Bogdan Klich - i wszystko jasne.

Ależ ci deweloperzy pazerni, jeszcze im mało!

sasin - i wszystko jasne. znowu kasa sie nie zgodzi

f
fbgbgf
18 lipca, 16:05, Karol:

bardzo dobry pomysł. Powstała obwodnica Zielonek, więc starą drogą można pociągnąć tory do tej miejscowości i tam budować parkingowce , a nie w Krakowie.

sa już takie parkingi.. mało kto z nich korzysta

f
fbgbgf
360 mln? potrzeba kilka milardów!!!! my tu nie chcemy metra.. chcemy ładne drogi i chodniki i zieleńce.
K
Karol
bardzo dobry pomysł. Powstała obwodnica Zielonek, więc starą drogą można pociągnąć tory do tej miejscowości i tam budować parkingowce , a nie w Krakowie.
D
Devil.
17 lipca, 14:59, Zbigniew Rusek:

Byle nie budowao tramwajów (linii tramwajowych). Najlepiej, by w ramach metropolii, Nowa Huta oddzieliła się od Krakowa i należała do związku.

No Rusek tu się k......a z tobą zgadzam.Nowa Huta precz pod Moskwę!!!!!!!!!!!!

G
Genealogia Polaków
Sprawozdawca Bogdan Klich - i wszystko jasne.

Ależ ci deweloperzy pazerni, jeszcze im mało!
A
Adam Szwed
Błagam, tylko nie tramwaje :)
O
Olimp
Kolejny skandal...to nie lepiej dobudować tory pkp?! Jacyś idioci nami rządzą! Dosyć!
c
cuda
torowiska na al. Solidarności w NH nie potrafia wyremontowac od 30 lat i tramwaj jedzie 5 km/h, a opowiadaja bajki z mchu i paprosi o liniach tramwajowych do wiosek podkrakowskich hahahahah
L
Lukasz
1/ czy w tych przylaczonych gminach bedzie mozna juz ruszyc z krakowska developerka? bo w samym Krakowie juz sie ulewa. 2/ Swiatowa literatura naukowa na temat tramwaju mowi, ze - tramwaj ma sens, jesli dystans od centrum do przystanku zewnetrznego ma maksymalnie 30 min jazdy. Z zadnej gminy ościennej do centrum krk nie dojedzie sie tramwajem w 30 min. Jestescie tak nieobeznani z literatura przedmiotu , czy wciskacie gawiedzi kit o tramwaju do np. Liszek z pelna swiadomoscia, by zrealizowac swoje inne cele?
Z
Zbigniew Rusek
Byle nie budowao tramwajów (linii tramwajowych). Najlepiej, by w ramach metropolii, Nowa Huta oddzieliła się od Krakowa i należała do związku.
R
Realista
Czyli przyklejenie do Krakowa gmin ościennych metodą „bez osłonek” nie udało się — ich samorządy i mieszkańcy nie są za chętne — zatem nadchodzi próba uczynienia tego metodą „faktów dokonanych”.

Widocznie jest jakaś „grupa interesu”, której strasznie zależy na utworzeniu „aglomeracji krakowskiej”. Zapewne również i stąd bierze się to zabudowywanie Krakowa na zasadzie „byle więcej”.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska