https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy chcą poszerzenia ulicy Stella-Sawickiego w Krakowie. Miasto rozważy taki ruch po wybudowaniu obwodnicy

Ewa Wacławowicz
Aneta Zurek / Polska Press
Radny Rafał Nowak skierował do prezydenta interpelację, w której pyta o możliwość utworzenia buspasa lub dodatkowego pasa do skrętu w prawo przy ul. Stella-Sawickiego. Okoliczni mieszkańcy zwracają uwagę, że przez duże natężenie ruchu autobusy mają utrudniony przejazd. Pomysł poszerzenia Stella-Sawickiego, choć był analizowany przez miasto, nie jest aktualnie brany pod uwagę. Władze nie wykluczają jednak, że po wybudowaniu obwodnicy temat wróci.

Jak czytamy w dokumencie podpisanym przez radnego, chodzi o fragment Stella-Sawickiego od przystanku autobusowego
Dywizjonu 303 do przystanku przy ul. Wiślickiej.

Stella-Sawickiego się korkuje

"Docierają do mnie informacje od mieszkańców, że na tym odcinku, przez to, że jest bardzo duże natężenie ruchu, autobusy komunikacji miejskiej mają utrudniony przejazd. Mieszkańcy szukają rozwiązania, które nie będzie miało negatywnego wpływu na komfort poruszania się samochodów osobowych oraz usprawni przejazd autobusom komunikacji miejskiej" - pisze Rafał Nowak

Kraków zna problem

Skrzyżowanie al. gen. Bora-Komorowskiego z ulicami: Stella-Sawickiego, gen. Okulickiego oraz gen. Andersa stanowi jedno z głównych połączeń drogowych Krakowa. Dodatkowo do czasu ukończenia budowy pełnej autostradowej obwodnicy miasta stanowi
również łącznik pomiędzy drogami krajowymi nr 94 i 7.

Jak informuje w odpowiedzi wiceprezydent Stanisław Kracik, w przypadku ustanowienia pasa dla autobusu po południowej stronie al. Bora-Komorowskiego, od przystanku autobusowego „Jurczaka”, istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że spowoduje to opóźnione „przeplatanie” się pojazdów zmierzających w kierunku ul. Nowohuckiej.

"Przy tak znacznie obciążonym prawoskręcie jak ma to miejsce obecnie, spowoduje to znaczne wydłużenie kolejek na pasach ruchu do jazdy na wprost oraz wpłynie na spadek strumienia pojazdów mogących przejechać podczas nadawania sygnału zielonego. Nieoptymalne wykorzystanie maksymalnej przepustowości skrzyżowania będzie generowało znaczne kolejki, co z kolei spowoduje powstawanie spiętrzeń i zatorów drogowych na innych, sąsiadujących skrzyżowaniach" - tłumaczy wiceprezydent Krakowa.

Inżynier ruchu przeprowadził analizę

Pracownicy Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK wykonali analizy natężenia ruchu dla ul. Stella-Sawickiego, przy skrzyżowaniu z al. Bora-Komorowskiego i ul. Wiślicką.

"Z pomiarów ruchu pochodzących z układu detekcji sygnalizacji świetlnej wynika, że 41 proc. pojazdów korzysta z pasa ruchu do jazdy na wprost i skrętu w prawo, a pozostałe 59 proc. z dwóch pasów ruchu do skrętu w lewo. Biorąc pod uwagę, że długość sygnału zielonego zezwalającego na jazdę na wprost i w prawo w okresie szczytu popołudniowego wynosi średnio 35 sekund, a sygnału zezwalającego na skręt w lewo średnio 22 sekundy, należy stwierdzić, że obecny układ pasów (2 pasy ruchu do jazdy w lewo, jeden wspólny pas ruchu do jazdy na wprost i w prawo) jest dostosowany do istniejącego natężenia ruchu pojazdów" - podaje Stanisław Kracik.

Szansa na nowy pas po wybudowaniu obwodnicy

Aktualnie miasto nie przewiduje więc wprowadzenia pasa dla autobusów, jak również budowy nowego pasa ruchu na wskazanym odcinku al. Bora-Komorowskiego. Niemniej jednak po ukończeniu prac związanych z budową obwodnicy Krakowa (droga S52), która to zapewne zmieni charakter ruchu na al. Bora Komorowskiego, oraz po zakończeniu innych trwających w okolicy zadań inwestycyjnych, oceniona zostanie możliwość wprowadzenia pasów ruchu dla autobusów na wnioskowanym odcinku drogi.

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska