https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkanie Plus w Krakowie. Ruszyła budowa pierwszego osiedla [ZDJĘCIA]

Bartosz Dybała
Na Klinach powstaje osiem bloków w ramach rządowego programu Mieszkanie Plus. Budowa ruszyła w sierpniu, a w piątek (22 listopada) doszło do wmurowania aktu erekcyjnego. Mieszkania mają być gotowe w trzecim kwartale 2021 roku. Nie wiadomo, czy do tego czasu uda się w taki sposób przebudować okoliczny układ drogowy, by z osiedla szybko i sprawnie można było dojechać do centrum Krakowa.

Na 3,5-hektarowym terenie przy ulicy Anny Szwed-Śniadowskiej spółka Bartla Development już w trzecim kwartale 2021 r. chce zakończyć budowę 481 mieszkań wyłącznie do wynajęcia. Osiem budynków stawia na podstawie umowy, podpisanej ze spółką PFR Nieruchomości, która realizuje rządowy program.

Grunty należą do dewelopera, natomiast inwestycję w całości finansuje PFR, który po jej zakończeniu stanie się właścicielem mieszkań. Spółka nie chce zdradzić, jaki jest koszt ich budowy, powołując się na tajemnicę handlową.

Podczas piątkowych rozmów z dziennikarzami Mirosław Barszcz, prezes PRF, nie wnikał również w szczegóły, dlaczego akurat taki wariant budowy bloków - we współpracy z deweloperem - został przyjęty.

W trakcie konferencji prasowej zwracano natomiast uwagę, że dostępność mieszkań w Polsce jest wciąż za mała. Statystyki pokazują, że aż 40 proc. Polaków nie posiada zdolności kredytowej. To właśnie dla nich budowane są mieszkania na Klinach.

PFR Nieruchomości zakłada, że przykładowo za lokal o powierzchni 65 metrów kwadratowych miesięcznie trzeba będzie zapłacić w tej lokalizacji czynsz w wysokości ok. 1275 zł (kwota po uwzględnieniu dopłat, którymi są objęte Mieszkania Plus).

Problemy z dojazdem

Inwestycja budzi obawy. Należy zauważyć, że pierwsze w Krakowie Mieszkanie Plus powstaje na Klinach. To peryferie miasta, słabo skomunikowane z jego centrum. Przedostanie się w rejon budowanych bloków autobusem komunikacji miejskiej zajmuje ponad 40 minut.

Zarówno PFR Nieruchomości, jak i przedstawiciele magistratu, pracują nad rozwiązaniami, dzięki którym dojazd z osiedla do centrum ma być szybszy.

- Trwają rozmowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, dotyczące wybudowania nowej drogi, która miałaby wyprowadzić ruch aut z os. Kliny na południową obwodnicę miasta. Rozwiązanie miałoby usprawnić dojazd z tego obszaru Krakowa do jego centrum - słyszymy w PFR.

O szczegółach trudno na razie mówić. Więcej będzie wiadomo po spotkaniu przedstawicieli spółki i GDDKiA, do którego ma dojść z początkiem grudnia.

Z kolei przedstawiciele magistratu przekonują, że problemy komunikacyjne tego obszaru Krakowa może rozwiązać budowa ulicy 8 Pułku Ułanów. Ma odciążyć ulice Kobierzyńską i Zakopiańską.

O budowie tej drogi od ul. Zawiłej do skrzyżowania ulic: Kapelanka - Brożka - Grota Roweckiego - mówi się już od przynajmniej dziewięciu lat. Prace w terenie prawdopodobnie rozpoczną się dopiero w 2021 r. i potrwają 2-3 lata.

Patrząc więc realnie, pierwsi kierowcy pojadą ul. 8 Pułku Ułanów na przełomie 2023 i 2024 r.

Szkopuł w tym, że mieszkania w ramach rządowego programu mają być gotowe dużo wcześniej, bo już w trzecim kwartale 2021 r.

Osiedle na łąkach

PFR Nieruchomości nie wyklucza też budowy kolejnych mieszkań na Klinach, w rejonie ul. Spacerowej. Na razie jednak spółka ma związane ręce. Czeka na wyniki badań przyrodniczych, które urząd miasta zlecił zewnętrznej firmie. Mogą być one podstawą do objęcia terenu (łąki) planowanej inwestycji użytkiem ekologicznym.

To jedna z form ochrony przyrody, która może zablokować spółce realizację inwestycji.

Jeszcze w tym roku z raportem z badań mają się zapoznać miejscy urzędnicy, a następnie podjąć dalsze decyzje w tej sprawie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dom i nieruchomości

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
asff

Cóż Pis umoczył, ludzie będą pamiętać. 100 tys mieszkań ew 2019 i gdzie są ?

l
leoon

gruby wałek. inwestycja całkowicie prywatna. cena utajniona. wszyscy na zdjęciu trafią do paki

M
Mieszkaniec Harmonii
22 listopada, 21:45, lu:

Lokalizacja spoko, tylko 52 min do Rynku Gł komunikacją zbiorową.

https://jakdojade.pl/krakow/trasa/z--undefined--do--undefined?tc=50.0623183:19.9379539

23 listopada, 00:34, Loli:

Bzdury tam akurat jest juz blisko to stacji skm jak w 2021 rok po remoncie linie uruchomia to bedzie z 15 min

24 listopada, 10:07, g:

Faktycznie - tylko 1 km w linii prostej po podmokłych łąkach, do nieplanowanego jeszcze przez PKP przystanku Kliny na linii skawińskiej.

Swoją drogą droga by się tam przydala

g
g
22 listopada, 21:45, lu:

Lokalizacja spoko, tylko 52 min do Rynku Gł komunikacją zbiorową.

https://jakdojade.pl/krakow/trasa/z--undefined--do--undefined?tc=50.0623183:19.9379539

23 listopada, 00:34, Loli:

Bzdury tam akurat jest juz blisko to stacji skm jak w 2021 rok po remoncie linie uruchomia to bedzie z 15 min

Faktycznie - tylko 1 km w linii prostej po podmokłych łąkach, do nieplanowanego jeszcze przez PKP przystanku Kliny na linii skawińskiej.

B
Bywalec paletowej drogi

Z tego artykułu wynika że chodzi o Harmonię?

L
Loli
22 listopada, 21:45, lu:

Lokalizacja spoko, tylko 52 min do Rynku Gł komunikacją zbiorową.

https://jakdojade.pl/krakow/trasa/z--undefined--do--undefined?tc=50.0623183:19.9379539

Bzdury tam akurat jest juz blisko to stacji skm jak w 2021 rok po remoncie linie uruchomia to bedzie z 15 min

l
lu

Lokalizacja spoko, tylko 52 min do Rynku Gł komunikacją zbiorową.

https://jakdojade.pl/krakow/trasa/z--undefined--do--undefined?tc=50.0623183:19.9379539

i
ina

No genialne wprost, nikt poza urzędnikami z PiSu nie potrafiłby wymyślić porażającego w swej prostocie dojazdu z Klinów do centrum przez autostradę. Nawiasem, deweloper bierze całą pulę w tym biznesie - ma zapewnione dofinansowanie z publicznych pieniędzy sprzedaży mieszkań na takim zadupiu, gdzie na wolnym rynku połowy nikt by nie wziął po normalnej cenie. Jak to się robi?

G
GucioPucio

Piszacy tu Krakus, to patologia pewnie z Podgórza lub Kazimierza i wali z jabola odrazu 500 dcm denaturatu. Na POhybel pisiorom.

A wracając do sedna, PIS coś wolno rozkręca ten program mieszkanie plus. Miało być tyle mieszkań, a dopiero budują. Ale dobrze że coś się dzieje.

b
buspasy

po co dojazd autem, skoro to dla biednych

żeby gruchoty musieli kupować?

niech zrobią sensowny buspas

G
Gość

Kraków już stał się skupiskiem ludzi. Ciasno korki smog od samochodów rozkopane jak po wojnie.

H
Heh

Koszt budowy bedzie pewnie kolo 3000zl/m2 bo deweloper sprzedawal po 5000zl/m2

K
Krakus

C.U.D.O.W.N.I.E. To wulgaryzm?????

K
Krakus

Od kiedy słowo"cu[wulgaryzm]" jest wulgaryzmem???

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska