Czytaj także: "Dama z gronostajem" w lutym wróci do Krakowa
- To byłaby duża sprawa, można w ten sposób zwiększyć dochody miasta bez obciążania mieszkańców - przekonuje Bogusław Kośmider, przewodniczący rady miasta. - Wiem, że efekty nie pojawią się od razu. Warszawa, która też prowadziła taką akcję, czekała trzy lata.
Każdy podatnik ma wybór: czy chce się rozliczać w miejscu zameldowania, czy w miejscu gdzie mieszka, studiuje, pracuje. Nie musi się nawet meldować, zmieniać dokumentów. Wystarczy, że wypełni NIP 3. Aby zachęcić do rozliczania się w krakowskich urzędach skarbowych, radni są gotowi zaproponować miejsca w przedszkolach, ulgowe bilety na przejazdy komunikacją miejską, wejściówki na koncerty.
Skorzystają na tym sami podatnicy, bo ich pieniądze zostaną przeznaczone na remonty ulic, chodników, budowę nowych inwestycji w mieście, gdzie mieszkają. - Wiele osób pewnie nie ma świadomości, że jest taka możliwość i że to takie proste - uważa Kośmider. - Za kampanią musi iść akcja promocyjna w mediach. Trzeba przekonywać, przypominać. Warto też włączyć rady dzielnic, które są najbliżej mieszkańców.
Prezydent Jacek Majchrowski - choć przyznaje, że pomysł jest dobry - ostrożnie podchodzi do tych założeń. Zaznacza, że warszawscy urzędnicy nie są w stanie oszacować, w jakim stopniu ich kampania przyczyniła się do wzrostu liczby podatników.
- Nie wystarczy zorganizować kampanię promocyjną - mówi prezydent. - By ktokolwiek zechciał przenieść swoje podatki do Krakowa, trzeba mu zaproponować konkretne korzyści. Ale ulgi i bonusy mogą zostać potraktowane przez krakowian, którzy od lat płacą tu podatki, jako nierówne traktowanie.
Kampania w Warszawie kosztowała 300-400 tys. zł. Ale krakowscy radni poprawką do budżetu na ten rok odebrali 800 tys. zł na promocję miasta. - Magistrat będzie miał spory kłopot, by sfinansować kampanię w takim kształcie, jakiego oczekują pomysłodawcy - ocenia Jacek Majchrowski. - Rozwiązaniem problemu byłoby ustawowe wprowadzenie zasady, że podatki płacimy tam, gdzie pracujemy - dodaje.
Radny Bogusław Kośmider przypomina, że warszawska kampania spowodowała, iż do budżetu wpłynęło dodatkowo 100 milionów złotych. W tym kontekście pieniądze zainwestowane w kampanię to ułamek procenta.
- Trzeba skończyć z socjalnym myśleniem i szukać sposobów zarabiania - mówi radny Kośmider. - Pieniądze muszą się znaleźć, można chociażby zrezygnować z miejskiego tygodnika. Jeśli urzędnicy nie potrafią sobie poradzić, to znaczy, że źle pracują. Podobne kampanie przeprowadzały już podkrakowskie gminy. I przyniosły one wymierne efekty.
W Zabierzowie o tym, że warto płacić podatki w miejscu zamieszkania, przekonywały mieszkańców bilboardy, ulotki, plakaty, a nawet sołtysi, którzy chodzili od drzwi, do drzwi. W ciągu ostatnich trzech lat udział w PIT wzrósł o pięć milionów złotych.- Może dla Krakowa to niewiele, ale dla budżetu naszej gminy, to ogromna kwota - zauważa Elżbieta Burtan, wójt Zabierzowa. - Mamy 73 mln dochodu, z czego 23 mln to udział w PIT. Na kampanię wydaliśmy jakieś 10-15 tys. zł. W tym roku chcemy pójść jeszcze dalej, bo to przynosi wymierne efekty. Może wynajmiemy reklamę na autobusach? - zastanawia się.
W Zielonkach na ponad 18 tys. mieszkańców, prawie pięć tysięcy jest niezameldowanych. To znaczy, że co roku gmina traci 5 mln zł. - Nie robiliśmy drogiej kampanii - mówi Bogusław Król, wójt Zielonek. - Prośbę, by rozliczać się w gminie, zamieściliśmy w gazetce, apelujemy na zebraniach wiejskich. Co roku rośnie nam udział w PIT. W zeszłym roku było to 18 mln 600 w tym roku już 21 mln 700. To również efekt rosnącej liczby ludności - zastrzega.
Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!
Konkurs dla matek i córek. Spróbuj swoich sił i zgarnij nagrody!
Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!