- Decyzja o bezpłatnej komunikacji wpisuje się w nasze starania, by Gorzów był miastem przyjaznym, dogodnym do życia dla jego mieszkańców. Podejmujemy tę decyzję jako pierwsze miasto wojewódzkie w Polsce – poinformował prezydent Gorzowa Wielkopolskiego Jacek Wójcicki.
– Bezpłatna komunikacja miejska jest rozwiązaniem bardzo dogodnym dla uczniów naszych szkół i oni są jednym z najważniejszych adresatów tego pomysłu – dodał prezydent Gorzowa Wlkp.
W Krakowie darmowy transport dla uczniów podczas wakacji
Zapytaliśmy w krakowskim magistracie, czy podobne rozwiązanie jak w Gorzowie Wlkp. mogłoby zostać wprowadzone w Krakowie.
- Aktualnie w Krakowie nie ma planów wprowadzenia bezpłatnej komunikacji miejskiej na wzór Gorzowa Wielkopolskiego. Istotną przeszkodę w jej wprowadzeniu stanowią obecne uwarunkowania budżetowe - wyjaśnia Joanna Krzemińska, rzeczniczka prezydenta Krakowa.
- W czerwcu 2024 roku prezydent ogłosił wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla uczniów krakowskich szkół podstawowych podczas wakacji, co było kontynuacją wcześniejszej polityki darmowych przejazdów w roku szkolnym - dodaje Joanna Krzemińska.
Powrót do pomysłu bezpłatnej komunikacji dla płacących podatki
Pod koniec sierpnia 2024 r. Rada Dzielnicy I Stare Miasto podjęła uchwałę z wnioskiem do prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego o wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej dla osób płacących podatki w Krakowie.
"Obecnie Prezydentem Miasta Krakowa jest inicjator rozwiązania, Aleksander Miszalski, tak więc nic już nie stoi na przeszkodzie aby wdrożył w życie swoją propozycję sprzed 11 lat" - napisali radni z "jedynki" w uzasadnieniu uchwały.
Powoływali się więc na uchwałę Rady Dzielnicy I z kwietnia 2013 r. Wtedy darmowa komunikacja miała zachęcić do zwiększenia liczby osób płacących podatki w Krakowie.
To nie była pierwsza inicjatywa obecnej Rady Dzielnicy I dotycząca powrotu do pomysłu bezpłatnych przejazdów.
Propozycja zniesienia opłat za przejazdy w obrębie II obwodnicy Krakowa
Pod koniec czerwca 2024 r. radni ze Starego Miasta podjęli uchwałę z wnioskiem do prezydenta Krakowa o wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej w obrębie tzw. II obwodnicy (jej najbardziej charakterystycznym odcinkiem są Aleje Trzech Wieszczów, obejmuje głównie Stare Miasto, ale też Stare Podgórze i część Grzegórzek).
W uzasadnieniu napisali m.in.: "Zabieg taki nie powinien znacznie uszczuplić budżetu miejskiego, gdyż pozbawi go tylko pewnej części wpływów z biletów jednorazowych 20-minutowych".
Taki sam zapis w uzasadnieniu pojawił się w uchwale Rady Dzielnicy I ze stycznia 2014 r. Wtedy radni z Dzielnicy I podjęli uchwałę z wnioskiem do ówczesnego prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego o wprowadzenie... bezpłatnej komunikacji miejskiej w obrębie tzw. II obwodnicy w Krakowie. Jednym z inicjatorów uchwały był obecny prezydent Aleksander Miszalski.
Przekonywał wtedy, że tego typu rozwiązanie wprowadzone na próbę ma szansę wpłynąć na zmniejszenie korków i smogu w centrum, poprawę atrakcyjności turystycznej Starego Miasta, dostępności miejsc parkingowych w centrum, przesunięcie ciężaru obsługi strumieni pasażerskich na komunikację publiczną. Dodatkowo miał to być świetny marketingowy ruch w kierunku turystów odwiedzających Kraków.
Zawnioskowali też o przywrócenie punktu sprzedaży biletów przy ul. Podwale
Starania radnych z "jedynki" obecnej kadencji w temacie bezpłatnej komunikacji miały kontynuację.
Pod koniec listopada 2024 r. podjęli uchwałę z wnioskiem do prezydenta Krakowa o przywrócenie Punkt Obsługi Pasażerów Komunikacji Miejskiej przy ulicy Podwale 3/5 w Krakowie co najmniej do czasu wprowadzenia darmowej komunikacji miejskiej dla osób płacących podatki w Krakowie.
