
Budowa nowej żelbetonowej przeprawy według projektu Adama Machniewicza rozpoczęła się w 1912 roku. Ówczesne władze Oświęcimia z burmistrzem Romanem Mayzlem uznały, że stary, drewniany most, znajdujący się od północnej strony wzgórza zamkowego (w rejonie dzisiejszej kładki dla pieszych) nie przystaje już do potrzeb rozwijającego się miasta

Na zdjęciu przed nowym mostem inż. Adam Machniewicz. To temu znanemu przedwojennemu projektantowi zlecono przygotowanie projektu nowej przeprawy. Architekt postanowił wykorzystać jedną z najnowszych myśli technicznych budownictwa betonowego XX-lecia międzywojennego.

Most stał się wizytówką przedwojennego miasta. Uwagę przyciągały m.in. ażurowe betonowe balustrady, które wyróżniały tę przeprawę na tle innych.

Most razem z zamkiem piastowskim, kościołem parafialnym i kamienicą Haberfeldów stał się ulubionym obiektem do fotografowania i pocztówek z Oświęcimia