https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

MPK S.A. w Krakowie ma już cztery Lajkoniki, które mogą jeździć bez korzystania z sieci trakcyjnej

Aleksandra Łabędź
MPK S.A. w Krakowie ma już cztery Lajkoniki, które mogą jeździć bez korzystania z sieci trakcyjnej
MPK S.A. w Krakowie ma już cztery Lajkoniki, które mogą jeździć bez korzystania z sieci trakcyjnej MPK S.A. w Krakowie
Do dyspozycji mieszkańców Krakowa oddano 12 nowych Lajkoników II. Dwa z nich są wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej 3 km. Łącznie MPK S.A. w Krakowie ma już cztery tramwaje z takim systemem. Dwa pierwsze wagony z takim rozwiązaniem trafiły do Krakowa z partią 50 Lajkoników, które były dostarczane w latach 2019-2020. - Każdy z tych czterech wagonów będzie kierowany do obsługi linii nr 18 (Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka), po to, aby w rejonie I Obwodnicy mógł być testowany system jazdy z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej - podaje MPK S.A. w Krakowie.

- Pasażerowie w Krakowie mają już do dyspozycji 12 nowych Lajkoników II, które są częścią największego do tej pory realizowanego przez MPK SA kontraktu na dostawę nowych wagonów, obejmującego w sumie 60 nowoczesnych tramwajów. Tym samym została zrealizowana pierwsza z trzech umów z firmą Stadler, która zakładała odbiór 10 Lajkoników II (kolejne dwie umowy obejmują dostawę po 25 sztuk Lajkoników II) - informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie.

Dwa z tych tramwajów są wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę bez konieczności korzystania z sieci trakcyjnej. Wszystkie pozostałe Lajkoniki będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie w przyszłości nowoczesnego systemu umożliwiającego jazdę bez korzystania z sieci trakcyjnej, np. w przypadku awarii zasilania. Ma to również pozwolić na to, by w przyszłości można było uruchomić w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych.

- Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach - opisuje MPK.

Należy również przypomnieć, że nowością w nich są również specjalne oparcia dla osób stojących. Tramwaje mogą przewieźć jednocześnie 238 pasażerów, z czego 75 osób na miejscach siedzących. Nowe Lajkoniki są również wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz porty USB do ładowania smartfonów.

Prezes ZBP o prognozach inflacyjnych

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska