https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na budowie trasy S7 Widoma - Kraków trwa żonglerka dziobami o wadze 90 ton

Piotr Tymczak
Budowa estakady w ramach budowy trasy S7 Widoma-Kraków
Budowa estakady w ramach budowy trasy S7 Widoma-Kraków GDDKiA
To kulminacyjny moment w ramach budowy brakującego odcinka trasy S7 Widoma-Kraków. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że w poniedziałek (30 września) zaczęto montaż tzw. awanbeków (dziób montażowy) najdłuższej tego typu estakady w Polsce.

1589 m długości i 20 m wysokości – takie wymiary będzie miała estakada, stanowiąca część budowanej w krakowskiej Nowej Hucie Trasy S7.

- Zaczęliśmy właśnie nasuwanie pierwszych segmentów obiektu. Dziś jest to najdłuższa tego typu budowa w Polsce.
Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu - informują w GDDKiA.

Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 ton. Pierwsze segmenty były przygotowywane przez miesiąc. Teraz cały proces prac znacznie przyśpieszy. Przygotowanie jednego segmentu i jego wysunięcie będzie trwało tydzień.

S7 Widoma–Kraków Nowa Huta to ostatnia odcinek trasy ekspresowej S7, której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. Trasa składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice.

Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma ponad 13 km i planowany jest do udostępnienia dla ruchu pod koniec tego roku. Zostanie też połączony tymczasowym zjazdem z powstającą S52 Północną Obwodnicą Krakowa, która też ma być gotowa do końca 2024 roku.

Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad 1 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.  

F-35: Najnowsze myśliwce dla polskiego wojska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska