1589 m długości i 20 m wysokości – takie wymiary będzie miała estakada, stanowiąca część budowanej w krakowskiej Nowej Hucie Trasy S7.
- Zaczęliśmy właśnie nasuwanie pierwszych segmentów obiektu. Dziś jest to najdłuższa tego typu budowa w Polsce.
Stalowa konstrukcja na pierwszym segmencie to tzw. awanbek (dziób montażowy). Opiera się na przęśle przed segmentem, dzięki czemu zapobiega jego zgięciu i złamaniu - informują w GDDKiA.
Awanbeki mają długość 32 m i ważą ok. 90 ton. Pierwsze segmenty były przygotowywane przez miesiąc. Teraz cały proces prac znacznie przyśpieszy. Przygotowanie jednego segmentu i jego wysunięcie będzie trwało tydzień.
S7 Widoma–Kraków Nowa Huta to ostatnia odcinek trasy ekspresowej S7, której brakuje do połączenia Warszawy i Krakowa. Trasa składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, tzw. odcinek pozamiejski, to w większości dwupasmowa droga ekspresowa łącząca Widomą z węzłem Mistrzejowice.
Od węzła Raciborowice S7 będzie miała trzy pasy. Całość ma ponad 13 km i planowany jest do udostępnienia dla ruchu pod koniec tego roku. Zostanie też połączony tymczasowym zjazdem z powstającą S52 Północną Obwodnicą Krakowa, która też ma być gotowa do końca 2024 roku.
Wykonawcą trasy z Widomej do Nowej Huty jest konsorcjum Gülermak (lider) i Mosty Łódź. Wartość prac to nieco ponad 1 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Budowa tego odcinka otrzymała prawie 543 mln zł dofinansowania ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i ponad 420 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
F-35: Najnowsze myśliwce dla polskiego wojska
