https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielu chętnych do budowy kluczowego węzła drogowego w Wieliczce

Piotr Tymczak
W Wieliczce ma powstać węzeł drogowy ułatwiający kierowcom wyjazd w kierunku Krakowa.
W Wieliczce ma powstać węzeł drogowy ułatwiający kierowcom wyjazd w kierunku Krakowa. GDDKiA
Trzynaście firm jest zainteresowanych budową bezkolizyjnego węzła drogowego w Wieliczce w ciągu drogi krajowej nr 94. Nowy układ drogowy ma nie tylko upłynnić ruch, ale również poprawić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników. Na realizację inwestycji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zamierza przeznaczyć prawie 86 mln zł. Wszystkie firmy, które zgłosiły się do przetargu zmieściły się w tym budżecie.

W przetargu na budowę węzła w Wieliczce najniższą ofertę złożyło konsorcjum firm TERS (lider) i Instbud na kwotę 53,1 mln zł. Najdroższą, firma PORR, o wartości 80,4 mln zł.

Pozostałe oferty złożyły firmy: BUDIMEX - 73 322 891,66 zł, Mota-Engil Central Europe - 72 908 549,54 zł, Mosty Łódź - 73 470 970,60 zł, Nowak-Mosty - 75 290 988,55 zł, Przedsiębiorstwo Inżynieryjne IMB-Podbeskidzie - 68 751 019,03 zł, PRIMOST Południe
- 58 976 483,40 zł, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR - 75 138 636,52 zł, Swietelsky Rail Polska - 70 963 374 zł,
STRABAG Infrastruktura Południe - 78 409 132,21 zł, konsorcjum firm: Warbud (lider), Eurovia Polska - 75 914 557,21 zł.

Teraz Komisja przetargowa przystępi do analizy otrzymanych ofert.

- Głównym kryterium w tym postępowaniu jest cena. Im niższa, tym więcej punktów dla oferenta. Maksymalnie - na tym etapie - można uzyskać 60 punktów. Pozostałe 40 proc. końcowej oceny oferty stanowi jakość. Co to oznacza? To, że będziemy brać pod uwagę m.in. przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające czy obiekty mostowe - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Węzeł ułatwi dojazd z Wieliczki do Krakowa

W Wieliczce i miejscowościach wokół niej rocznie przebywa blisko tysiąc mieszkańców, dlatego uznano, że nowe rozwiązania przy wyjeździe na drogę krajową są niezbędne.

Nowy węzeł został zaprojektowany na ul. Krakowskiej w Wieliczce. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020-2021 ul. Krakowską przejeżdża codziennie prawie 22 tysiące pojazdów. W ciągu 5 lat ruch wzrósł o prawie ¼. Inwestycja ma pozwolić na bezpieczne włączanie się do ruchu na drodze krajowej nr 94 kierowców jadących z Wieliczki w kierunku Krakowa i Bochni.

Dzięki budowie nowego układu drogowego wyjazd z Wieliczki w kierunku stolicy Małopolski będzie o wiele łatwiejszy i bezpieczniejszy, zostanie tam zlikwidowana sygnalizacja świetlna. Nowe rozwiązanie udrożni ruch na drodze krajowej 94 i wjazd do Wieliczki oraz szczególnie problematyczny w godzinach szczytu wyjazd z miasta w kierunku Krakowa.

Estakada wraz z rondem

Nowy, bezkolizyjny węzeł powstanie w miejscu skrzyżowania DK94 (ul. Krakowska) z ul. Krakowską Boczną - tzw. łącznikiem z rondem Wieliczan. Funkcjonująca tam sygnalizacja świetlna ogranicza przepustowość oraz przyczynia się do powstawania zatorów drogowych – szczególnie w godzinach szczytu.

W ramach zadania droga krajowa nr 94 zostanie poprowadzona estakadą, a pod nią powstanie rondo. Kierowcy z ronda będą mogli wjechać na drogę w kierunku Krakowa i Tarnowa. Przewidziano zjazd dla kierowców jadących od strony Tarnowa. Wjazd z Krakowa będzie prowadził, podobnie jak dziś, ul. Krakowską do ronda Wieliczan.

Współpraca z samorządem

Inwestycja realizowana jest w ramach trójstronnego porozumienia pomiędzy GDDKiA, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Za dokumentację projektową oraz niezbędne uzgodnienia (decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji czy wykup gruntów) odpowiadał samorząd.

Realizacją inwestycji, a także sfinansowaniem większości kosztów budowy zajmie się zarządca DK94, czyli GDDKiA.

F-35: Najnowsze myśliwce dla polskiego wojska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska