Na linię kolejową Oświęcim - Brzeźnica - Skawina - Kraków Główny mają powrócić stałe połączenia pociągów pasażerskich [ZDJĘCIA]

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
W Oświęcimiu, gdzie przed rokiem powstał nowy dworzec kolejowy, liczą, że zaczną tutaj docierać pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej
W Oświęcimiu, gdzie przed rokiem powstał nowy dworzec kolejowy, liczą, że zaczną tutaj docierać pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Archiwum GK
Udostępnij:
Wstępny projekt rozkładu jazdy pociągów pasażerskich, który ma zostać wprowadzony od grudnia tego roku, przewiduje przywrócenie stałych połączeń na trasie Oświęcim - Skawina - Kraków Główny. Zostały one zlikwidowane w 2012 roku. Dla mieszkańców powiatów oświęcimskiego i wadowickiego, podróżujących do stolicy Małopolski, to byłoby bardzo dobre rozwiązanie. Obecnie do wyboru mają podróże przeładowanymi busami lub własnymi samochodami po najczęściej zatłoczonej drodze krajowej 44.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

FLESZ - Jak pozbyć się stresu w godzinę? Tę metodę stosowała NASA

Szybka Kolej Aglomeracyjna dotrze do Oświęcimia?

Na początku grudnia 2012 r. ówczesny Zarząd Województwa Małopolskiego uznał, że przy bardzo niskiej frekwencji utrzymanie pociągów pasażerskich na linii Oświęcim - Skawina - Kraków jest nieopłacalne.

- Trudno się dziwić, że niewiele ludzi jeździło wtedy na tej trasie. Pociąg wlókł się 30 km/godz. Z Oświęcimia - wtedy jeszcze do Krakowa Płaszowa - jechało się ponad dwie godziny. Połączeń było jak na lekarstwo, a rozkłady jazdy tak ustalone, że pociągi jeździły o 4 czy 5 rano, a potem była przerwa do popołudnia. Nikomu to nie pasowało - przypomina Michał Krawczyk, mieszkaniec Oświęcimia, który w tamtym czasie studiował w Krakowie.

Mimo to mieszkańcy i część samorządów protestowała przeciwko zamknięciu linii, domagając się jej modernizacji. Remont częściowy już był.

- Starania o jej przywrócenie trwają od 9 lat - podkreśla Mariusz Krystian, wójt Spytkowic, który podobnie, jak wielu mieszkańców tej gminy bardzo liczy, że plany przywrócenia pociągów nie skończą na projekcie.

Tym bardziej, że teraz ma to wszystko inaczej wyglądać. Linia z Krakowa Głównego przez Skawinę do Oświęcimia ma zostać włączona do systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Ma być obsługiwana przez 19 par składów pasażerskich Kolei Małopolskich, które będą jeździć co godzinę. Czas przejazdu z Oświęcimia do Krakowa Gł. ma wynosić 1 godz. 35 minut, a ze wspomnianych Spytkowic 1 godz. 5 minut.

- Jest to zdecydowanie bardzo korzystna alternatywa, biorąc pod uwagę, że obecnie w szczycie komunikacyjnym dojazd do Krakowa zajmuje 1,5 godziny, a nawet więcej. Do tego dodać można komfort i bezpieczeństwo jazdy, czy wreszcie koszt, jaki trzeba ponieść - wylicza wójt Spytkowic.

Na przywrócenie linii bardzo liczą także w Brzeźnicy, gdzie kilka lat temu gmina zmodernizowała przejęty od PKP budynek dworcowy pod kątem centrum przesiadkowego. Na włączenie do systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej oczekują także w Zatorze, Przeciszowie i samym Oświęcimiu.

- Wygląda to bardzo obiecująco. Mieszkańcy czekają z niecierpliwością - mówi wójt Przeciszowa Tomasz Kosowski, który także jest przekonany, że jeśli będą takie możliwości, to ludzie przesiądą się ze swoich samochodów czy busów do pociągów.

- Pod tym kątem wybudowaliśmy parking gminny, który znajduje się ok. 150 metrów od dworca. Tam mieszkańcy będą mogli zostawić samochód i jechać dalej pociągiem - przypomina Tomasz Kosowski. Jego zdaniem, wraz z przywróceniem połączeń należałoby odnowić perony, ustawić ławki. - Od kilku lat nic się tam nie działo i wygląda to kiepsko - dodaje wójt Przeciszowa.

Projekt nowego rozkładu ma charakter wstępny. Wymaga jeszcze uzgodnień.

- We wrześniu wszystko powinno być jasne - dodaje wójt Mariusz Krystian z nadzieją, że jest to po myśli mieszkańców gminy Spytkowice. Jego zdaniem nowy rozkład w ramach SKA ogromnie ułatwi na przykład ludziom młodym dostęp do szkół w Krakowie czy Skawinie oraz na studia. - Może odrodzi się kierunek oświęcimski. Kiedyś też wielu uczyło się lub pracowało w Oświęcimiu - zauważa wójt Spytkowic.

Obecnie linia 94 jest modernizowana na odcinku Kraków Płaszów – Podbory Skawińskie. Cała inwestycja kosztuje 250 mln zł. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 100 km/godz., a towarowe do 80 km/godz.

Budowa zakopianki pomiędzy Lubniem i Skomielną Białą wciąż trwa. Kierowcy powinni nim pojechać z końcem 2021 roku.

Budowa górskiego odcinka ekspresowej ZAKOPIANKI wchodzi w os...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
malek
Z Oświęcimia do Krakowa jest ok 70 km. Pociąg jadący 1.5 godziny, czyli średnio niecałe 50 km/godz nie jest jakoś specjalnie szybki. Oczywiście, w stosunku do ponad 3 godzin i średniej prędkości 25 km/godz jest to postęp, ale rewelacji nie ma.
Ł
Łukasz Luk
to ile z Brzeźnicy? 50 minut? Ja jeszcze muszę dojechać i zaparkowac gdzieś. Czyli godzina. Samochodem jadę pół godziny do Krakowa. To jednak wybieram samochód. Z Brzeźnicy do Głównego to powinno być max 30 minut.
G
Gość
Nic się nie zgadza w tym artykule. Połączenia zawieszono nie w 2012 roku a 11 grudnia 2016 roku gdy frekwencja na pociągach już obiecująco wzrosła. Był to kolejny etap niszczenia kolei w Małopolsce ponieważ w tym samym momencie rozpoczęto remont linii między Krakowem a Trzebinią. Pociągi przez Trzebinię do Oświęcimia jeździły ponad 3 godziny a gdyby nie zamknięto linii do Oświęcimia przez Skawinę to można by było dostać się w niecałe dwie. Teraz gdy ukończono prace na trasie Kraków - Trzebinia a aktualny remont na odcinku Trzebinia - Oświęcim jest na końcowym etapie to wymyślono sobie połączenia przez Skawinę. Za chwilę rozpocznie się remont stacji Oświęcim a co za tym idzie ograniczony dostęp do torów stacyjnych i peronów. Ciekawe gdzie te wszystkie pociągi będą się mijać. Wszystko po to by pokazać jak kolej jest nieudolna.
Przejdź na stronę główną Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie