https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na nowy pas startowy na lotnisku w Balicach trzeba nadal czekać. Opóźniają się decyzje środowiskowe. Kolejne instytucję mają wydać opinie

Barbara Ciryt
Airport Kraków czeka na możliwość rozpoczęcia budowy nowej drogi startów i lądowań dla samolotów
Airport Kraków czeka na możliwość rozpoczęcia budowy nowej drogi startów i lądowań dla samolotów POLSKA PRESS
Budowa nowej drogi startowej dla samolotów na lotnisku w Balicach nie może ruszyć. Pierwotnie w lutym 2025 roku miała zostać wydana decyzja środowiskowa, ale jesienią ubiegłego roku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach kolejny raz opóźniała wydanie dokumentów. Teraz okazuje się, że wystąpiła o opinie w sprawie inwestycji do trzech kolejnych instytucji. Te mają miesiąc na odpowiedź.

Kielecka RDOŚ wnioskuje o opinie

W sprawie nowej drogi startowej postępowania administracyjne trwają prawie 10 lat. Nadzieje były na rozpatrzenie wniosku władz lotniska o wydanie decyzji, gdy Kielecka Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyznaczała termin 18 lutego tego roku. Jednak szykują się nowe opóźnienia, bo 24 stycznia 2025 r. RDOŚ wystąpiła z pismami o kolejne opinie.

Instytucjami, do których zwróciła się RDOŚ w Kielcach są:

  • Wojskowy Inspektor Sanitarny, Wojskowy Ośrodek Medycyny Prewencyjnej w Krakowie;

  • Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny;

  • Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie

Airport Kraków uzupełniał raport

Wcześniej RDOŚ w Kielcach pisała do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice o uzupełnienie Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i otrzymała uzupełnienia w pismach z 13 grudnia 2024 r. i 15 stycznia 2025 r.

Wówczas Natalia Vince, rzeczniczka prasowa MPL Kraków - Balice mówiła nam, że Kraków Airport złożył obszerne, dodatkowe wyjaśnienia oraz uzupełnienia, odpowiadając na pytania skierowane przez RDOŚ w Kielcach.
- Ze względu na dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego na krakowskim lotnisku, zależy nam jednak na jak najszybszym rozpoczęciu budowy nowej drogi startowej. Inwestycja ta jest kluczowa zarówno ze względów bezpieczeństwa militarnego, jak 
i gospodarczego regionu. Stanowi również integralną część "Planu Generalnego Kraków Airport na lata 2023–2045" - podkreślała w korespondencji z nami Natalia Vince.

Rozwój lotniska jest intensywny. Z roku na rok przybywa nie tylko pasażerów, ale i połączeń lotniczych. Jednak barak nowego pasa startowego powoduje problemy odczuwane zarówno przez podróżnych, jak i władze portu.

Rzeczniczka Kraków Airport mówiła nam, że obecna droga startowa jest stale monitorowana i zabezpieczana przez służby operacyjne lotniska zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, co zapewnia bezpieczne funkcjonowanie lotniska w oczekiwaniu na realizację nowego pasa startowego.

- W procedurze dotyczącej  budowy nowej drogi startowej RDOŚ w Kielcach po raz pierwszy w tym postępowaniu zakończył pozytywnie proces weryfikacji dokumentów przedłożonych przez MPL i zgodnie z przepisami prawa zwrócił się o opinię w sprawie realizacji przedsięwzięcia do Wojskowego Inspektora Sanitarnego, małopolskiego Sanepidu oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Organy mają 30 dni na zajęcie stanowiska w tej sprawie - mówi Natalia Vince.

Warianty nowej drogi startów i lądowań w Balicach

Inwestycja w pas startowy jest proponowana w dwóch wariantach:

  1. - to poprowadzenie nowej drogi startowej prawie równolegle od obecnie istniejącej. Centralny punkt pasa miałby przeciąć dotychczasową drogę startów i lądowań.

  2. - to tzw. wariant północny odchylony od obecnie istniejącej drogi startowej o 4,7 stopnia. Ten jest rekomendowany przez władze lotniska.

Wojsko, które korzysta z lotniska w Balicach zaakceptowało oba przedstawiane warianty.

Jednak na te lokalizację nie zgadzają się mieszkańcy okolicznych terenów. Skutecznie - jak dotąd - blokują inwestycję i protestują przeciwko zmianie kierunku nalotów i startów twierdząc, że nowa droga będzie dla nich bardziej uciążliwa.

Inwestycja planowana prawie od dekady

Planowana nowa droga startów i lądowań dla samolotów ma mieć 2,8 km długości, 45 m szerokości, oraz 7,5-metrowe pobocza z każdej strony. W planach jest też budowa dróg szybkiego zjazdu i połączeń z istniejącą siecią dróg kołowania. Z budową nowej drogi startowej wiąże się wyposażenie lotniska w system obserwacji meteorologicznych AWOS, urządzenia nawigacyjne i oświetlenie.

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska