Kielecka RDOŚ wnioskuje o opinie
W sprawie nowej drogi startowej postępowania administracyjne trwają prawie 10 lat. Nadzieje były na rozpatrzenie wniosku władz lotniska o wydanie decyzji, gdy Kielecka Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyznaczała termin 18 lutego tego roku. Jednak szykują się nowe opóźnienia, bo 24 stycznia 2025 r. RDOŚ wystąpiła z pismami o kolejne opinie.
Instytucjami, do których zwróciła się RDOŚ w Kielcach są:
Wojskowy Inspektor Sanitarny, Wojskowy Ośrodek Medycyny Prewencyjnej w Krakowie;
Małopolski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny;
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Airport Kraków uzupełniał raport
Wcześniej RDOŚ w Kielcach pisała do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice o uzupełnienie Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i otrzymała uzupełnienia w pismach z 13 grudnia 2024 r. i 15 stycznia 2025 r.
Wówczas Natalia Vince, rzeczniczka prasowa MPL Kraków - Balice mówiła nam, że Kraków Airport złożył obszerne, dodatkowe wyjaśnienia oraz uzupełnienia, odpowiadając na pytania skierowane przez RDOŚ w Kielcach.
- Ze względu na dynamiczny wzrost ruchu pasażerskiego na krakowskim lotnisku, zależy nam jednak na jak najszybszym rozpoczęciu budowy nowej drogi startowej. Inwestycja ta jest kluczowa zarówno ze względów bezpieczeństwa militarnego, jak i gospodarczego regionu. Stanowi również integralną część "Planu Generalnego Kraków Airport na lata 2023–2045" - podkreślała w korespondencji z nami Natalia Vince.
Rozwój lotniska jest intensywny. Z roku na rok przybywa nie tylko pasażerów, ale i połączeń lotniczych. Jednak barak nowego pasa startowego powoduje problemy odczuwane zarówno przez podróżnych, jak i władze portu.
Rzeczniczka Kraków Airport mówiła nam, że obecna droga startowa jest stale monitorowana i zabezpieczana przez służby operacyjne lotniska zgodnie ze standardami wyznaczonymi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, co zapewnia bezpieczne funkcjonowanie lotniska w oczekiwaniu na realizację nowego pasa startowego.
- W procedurze dotyczącej budowy nowej drogi startowej RDOŚ w Kielcach po raz pierwszy w tym postępowaniu zakończył pozytywnie proces weryfikacji dokumentów przedłożonych przez MPL i zgodnie z przepisami prawa zwrócił się o opinię w sprawie realizacji przedsięwzięcia do Wojskowego Inspektora Sanitarnego, małopolskiego Sanepidu oraz Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Organy mają 30 dni na zajęcie stanowiska w tej sprawie - mówi Natalia Vince.
Warianty nowej drogi startów i lądowań w Balicach
Inwestycja w pas startowy jest proponowana w dwóch wariantach:
- to poprowadzenie nowej drogi startowej prawie równolegle od obecnie istniejącej. Centralny punkt pasa miałby przeciąć dotychczasową drogę startów i lądowań.
- to tzw. wariant północny odchylony od obecnie istniejącej drogi startowej o 4,7 stopnia. Ten jest rekomendowany przez władze lotniska.
Wojsko, które korzysta z lotniska w Balicach zaakceptowało oba przedstawiane warianty.
Jednak na te lokalizację nie zgadzają się mieszkańcy okolicznych terenów. Skutecznie - jak dotąd - blokują inwestycję i protestują przeciwko zmianie kierunku nalotów i startów twierdząc, że nowa droga będzie dla nich bardziej uciążliwa.
Inwestycja planowana prawie od dekady
Planowana nowa droga startów i lądowań dla samolotów ma mieć 2,8 km długości, 45 m szerokości, oraz 7,5-metrowe pobocza z każdej strony. W planach jest też budowa dróg szybkiego zjazdu i połączeń z istniejącą siecią dróg kołowania. Z budową nowej drogi startowej wiąże się wyposażenie lotniska w system obserwacji meteorologicznych AWOS, urządzenia nawigacyjne i oświetlenie.
- Urząd pracy planuje potrzebuje współpracy z samorządem. Rozmowy o rynku zatrudnienia
- Wycinka nad Prądnikiem. Dla jednych dewastacja, dla innych ochrona przed powodzią
- Młodzi adepci straży pożarnych rywalizowali na zawodach pod Krakowem
- "Ferie z WOT" zakończone pętlą taktyczną. To pierwszy poważny egzamin dla ochotników
