https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Niemieckie koleje zerwały wart 140 mln zł kontrakt z Pesą. Jak to wpłynie na jej kondycję finansową?

Wideo
od 16 lat
Niemieckie koleje regionalne nie doczekały się gotowych do odbioru Linków.

 Z tego powodu rozwiązały wartą 140 mln zł umowę. 

 

Prywatny niemiecki przewoźnik, dla którego nasza firma już wyprodukowała 12 Linków, podał, że polskie pociągi zastąpią Desiro wyprodukowane przez włoski Alstom. Zaczną jeździć w Bawarii w marcu przyszłego roku. Trasy miały tymczasem obsługiwać Linki z Pesy.

Netinera (grupa, do której należą koleje regionalne Oberpfalzbahn) zrezygnowała z bydgoskiego producenta, ponieważ nie może on doczekać się homologacji, czyli dopuszczenia przez Niemiecki Urząd Kolejowy Linków do eksploatacji.

Opóźnienie: dwa i pół miesiąca

Pociągi, zgodnie z podpisaną w 2011 roku umową, o szacunkowej wartości 140 mln zł, miały być na torach w połowie grudnia zeszłego roku. Opóźnienie wynosi już dwa i pół miesiąca.

- Pesa dostarczyła Niemcom świetny pretekst do zerwania kontraktu, to jest im nawet na rękę - uważa Jakub Madrjas, ekspert z portalu rynek-kolejowy.pl. - Nie zdążyli jeszcze bowiem wyremontować wszystkich torów, po których miały jeździć nowe pociągi.

To może tłumaczyć m.in., dlaczego pojazdy Alstomu wyjadą na tory dopiero w marcu przyszłego roku.

- Korzystne dla niemieckiego partnera jest również, by Pesa zapłaciła kary umowne - dodaje Madrjas. - Trudno podać konkretne kwoty, bo obie strony utrzymują je w tajemnicy, ale na pewno chodzi o duże pieniądze. Oczywiście, nie wyklucza to sytuacji, że Pesa tę homologację kiedyś otrzyma i wtedy Netinera znowu kupi Linki.  

W Niemczech Linki już wożą pasażerów, a konkretnie te wyprodukowane dla Kolei Czeskich, co działa na korzyść naszej firmy. Pociągi Alstomu również tam jeżdżą.

Jak podaje rynek-kolejowy.pl, nieoficjalnie bydgoski producent ma szansę na otrzymanie dopuszczenia do eksploatacji latem br. Jeśli to się nie uda, pociągi, po przerobieniu np. sterowników, mogłyby trafić na polski rynek. Jednak na razie jeszcze nie wiadomo, co stanie się z wybudowanymi już Linkami.

Zerwanie umowy nie wpłynie na kondycję finansową Pesy

Oberpfalzbahn nie komentuje sprawy, a co na to Pesa?

Twierdzi, że zerwanie umowy nie wpłynie na jej kondycję finansową. - Ten projekt stanowi zaledwie 4-procentowy udział w naszej tegorocznej sprzedaży - mówi Michał Żurowski,_ rzecznik Pesy _i dodaje: - Proces homologacji trwa.

Jednak Pesę czeka jeszcze większe wyzwanie na niemieckim rynku, ma dostarczyć 470 Linków dla Deutsche Bahn (ta umowa jest warta ok. 5 mld zł). Pierwsze dostawy rozpoczną się w przyszłym roku.

- Firma ma jeszcze czas, ale ten kontrakt jest bardzo ważny i jej jedyny duży w 2016 roku - komentuje Madrjas. - Teraz producenci taboru mają sporo zamówień, np. choćby Newag, ale w przyszłym roku już tak kolorowo nie będzie. Samorządom wyczerpują się pieniądze.

Ponadto na rozwiązanej umowie z niemieckimi kolejami nie kończą się kłopoty Pesy na zagranicznych rynkach. Ma podpisaną umowę na wyprodukowanie 120 tramwajów dla Moskwy. Wybudowała połowę z nich. Jednak strona rosyjska nie płaci.  

 

Komentarze 14

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tfd
Głupi artykuł oparty na domysłach albo niesprawdzonych informacjach (przykład: brak zapłaty za tramwaje dla Moskwy), plus wpisy trolli-frustratów pragnących sobie ulżyć we własnych problemach daje obraz nędzy i rozpaczy. Dramat.
K
Kondek
Tyle się mówi o partnerach Rosyjskich a firma PESA pcha sie do klopotów.
v
vu
a k**** kacapskie  ruskie nie płacą
r
romuald
Gdzieś w internecie widziałem informację, że na te Linki już są chętni, także to zerwanie umowy przez Niemców wielkim problemem dla Pesy się nie okazało. Widać wręcz, że chętnych na ich pojazdy nie brakuje.
l
les
Sadze,ze artykol nie oddaje calej prawdy. Bylem w Bawarii dwa lata temu i poruszalem sie pociagami. Jak po torach po ktorych poruszaja pendolino i inne  szybkie  koleje, tylko  polski pociag nie dostaje homologacji. Byc moze ktos zaspal i zapomnial w odpowiednim czasie  zlozyc odpowiednie dokumenty i przstosowac  elektronike  pociagu do nienieckich wymagan.
a
asd
jakby zamówili w pesie to ze 3 lata opóźnienia by były zresztą jakość pesy jest smieszna. Nowy oddany pociag i zabrakło kątownika 30cm, to wsadzony inny mniejszy - mmm super sprawa, albo laminaty spasowane na grubość dwóch palcy na środku. A jak wyglądają nowe darty dla intercity? A no nie wyglądają, bo jeszcze ich nie ma a już mają opóźnienie. Pozdrawiam
p
pesa
No tak Pesie nic nie grozi, nadrabia straty, widać to po ostatniej wypłacie, za zerwany kontrakt to pracownicy płacą:(((
j
jak
Jeżeli chcesz kogoś niezbyt rozumnym nazywać to zajrzyj do słownika wcześniej. Bo piszesz po polsku jak ostatni przygłup.
T
Tomasz Magier
a Pendolino miało rok opuznienia ale w Polsce rządzonej przez niezbyt rozumną Kopacz nikt kar nie egzekfuję !!.A przed wyborami ebeEwa fotografowała się w PESIE !!.
L
Leonard Borowski
Jako zwolennik teorii spiskowych, powiem krótko: TO JEST USTAWKA. Kolejny krok w dziele niszczenia polskiego przemysłu i miejsc pracy.
B
BVB
W Gdańsku na torach SKM,  jezdza same złomy z lat 70-tych.Jest okazja szybko to zmienić.
d
dziku
Spokojnie do rozwalenia jeszcze daleka droga, bo póki co w tym roku Pesa ma rekordową ilość zamówień - blisko 700 pojazdów do wyprodukowania, bądź modernizacji.
g
gorgoń
Ładnie Niemaszki wiślizgały Pese, jeżeli to prawda, że zastępstwo za Linki ma być dopiero za rok. Najważniejsze jednak, żeby zrealizowali zamówienie dla Deutsche Bahn, które jest kluczowe dla firmy. Kibicujmy Pesie, bo to ważne dla naszego regionu.
S
Sarahc
no i Niemiec z Ruskim rozwalą naszą obiecującą firmę ;]
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska