Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe wejście do tuneli pod zamkiem w Oświęcimiu już prawie gotowe. Trwają ostatnie prace przed udostępnieniem tuneli do zwiedzania[ZDJĘCIA]

BK
Od  strony ul. Zamkowej trwa budowa czwartego wejścia do tuneli
Od strony ul. Zamkowej trwa budowa czwartego wejścia do tuneli Małgorzata Gleń
Nowe wejście do tuneli pod zamkiem w Oświęcimiu jest już prawie gotowe. Jego budowa była jednym z warunków udostępnienia ich do zwiedzania, co ma nastąpić w połowie tego roku, jeśli nic nie stanie na przeszkodzie.

Wejście od strony ul. Zamkowej jest czwartym prowadzącym do wnętrza wzgórza zamkowego, a trzecim, które wykonane zostało specjalnie z myślą o umożliwieniu zwiedzania dwóch tuneli.

- Ich wykonanie podyktowane było względami bezpieczeństwa. Jedno będzie wykorzystywane jako wejście do tuneli dla turystów, a pozostałe trzy będą miały charakter ewakuacyjny

- zaznacza Wioletta Oleś, dyrektor Muzeum Zamek w Oświęcimiu.

Wejście i wyjście z tuneli będzie znajdowało się od strony ul. Bulwary. Tutaj grupy turystów będą spotykać się z przewodnikiem przed wejściem do środka.

Budowa ostatniego, czwartego wejścia ma zakończyć się do końca przyszłego tygodnia. Potem druga firma rozpocznie prace związane z aranżacją tuneli już pod kątem zwiedzania. Takie przygotowania dobiegają już końca w pozostałych fragmentach tuneli. Plany zakładają, że będą one gotowe w połowie tego roku, ale w obecnej sytuacji związanej z epidemią trudno do końca wszystko przewidzieć.

Prace nad udostępnieniem tuneli odbywają się w ramach całej dużej inwestycji związanej z zabezpieczeniem wzgórza zamkowego. W związku z tym m.in. cała skarpa została wzmocniona stalowymi kotwami wraz z siatką i matą przeciwerozyjną. Wybudowana została konstrukcja oporowa w sąsiedztwie istniejącego muru oporowego.

Koszt całego przedsięwzięcia wraz z udostępnieniem tuneli to przeszło 4 mln zł, z czego 2,8 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych.
 
Tunele pod wzgórzem zamkowym to mało znana część historii Oświęcimia. Do tej pory nie było możliwości ich zwiedzania.

Starszy „austriacki” datowany jest na przełom XVIII i XIX w. Drugi „poprzeczny” został wydrążony w latach 1940-44 w czasie II wojny światowej przez niemieckiego okupanta.

Głównym elementem tuneli będzie trasa historyczna przedstawiająca fakty i wydarzenia związane z pierwszą wojną światową w części dotyczącej polskiej drogi do odzyskania niepodległości ze szczególnym uwzględnieniem udziału legionów Józefa Piłsudskiego. Zwiedzający będą mogli zobaczyć także film, który będzie krótkim wprowadzeniem do ekspozycji.

WIDEO: Krótki wywiad

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska