Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Kodeks drogowy 2021. Sprawdź zmiany! Piesi bardziej bezpieczni, ale koniec z pisaniem smsów na "pasach"

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Waldemar Wylegalski/ Polska Press Następne
Kodeks drogowy 2021. Od wtorku 1 czerwca wejdą w życie nowe przepisy, które m.in. mają lepiej chronić pieszych na tzw. pasach. Najważniejsze zmiany to rozszerzenie pierwszeństwa pieszych, ujednolicenie prędkości w terenie zabudowanym, wprowadzenie zakazu używania telefonów komórkowych przez pieszego na przejściu dla pieszych oraz zakaz jazdy "na zderzaku". Filmy informujące o nowych przepisach będą emitowane w monitorach zamontowanych w pojazdach komunikacji miejskiej, a także w internecie.

FLESZ - Bezrobocie nadal maleje

od 16 lat

Nowy kodeks drogowy 2021 od 1 czerwca

Do tej pory kierowca, który zbliża się do przejścia, musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu oraz zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo. Od czerwca obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w zmienionej ustawie nie dotyczy tramwajów, które mają wielokrotnie dłuższą drogę hamowania.

Kodeks drogowy 2021. Miejski audyt przejść dla pieszych

Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu przypomina, że miasto od 2018 r. rozpoczęło proces audytowania kluczowych przejść dla pieszych. W ramach audytu przedstawiono jak wiele elementów wpływa na bezpieczeństwo pieszych. Są to między innymi: zapewnienie wzajemnej widoczności pieszy-kierujący pojazdem zarówno w dzień jak i w nocy oraz w najbardziej intuicyjny dla kierowcy sposób zasugerowanie mu konieczności zachowania bezpiecznej prędkości, tak aby mógł on zahamować przed wkraczającym na jezdnię pieszym.

- Dlatego stosowane przez miasto zmiany polegają na wprowadzeniu rozwiązań pozwalających między innymi na zapewnieniu właściwej widoczności, uspokojeniu ruchu za pomocą zmiany geometrii jezdni, widoczne czytelne oznakowanie, oświetlenie rejonu przejścia ze skupieniem się na widoczności pieszego a nie tylko przejścia, czy skrócenie drogi potrzebnej do przekroczenia jezdni, w tym projektowanie bezpiecznych azyli dla pieszych. Powyższe rozwiązania wprowadzane są systematycznie zarówno na audytowanych jak i (jako standard) na wszystkich pozostałych przejściach. Wszystko po to, aby realnie zwiększyć bezpieczeństwo każdego użytkownika ruchu - mówi Łukasz Gryga.

Według raport Komendy Miejskiej Policji w 2007 roku było ok. 1400 wypadków na miejskich drogach, a w 2020 roku ok. 600 wypadków. Z kolei liczba ofiar śmiertelnych spadła pięciokrotnie.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Kraków. Najbardziej niebezpieczne przejścia dla pieszych. Ki...

Pisanie smsa na "pasach" - zabronione

Nowe przepisy ograniczają możliwość korzystania z urządzeń elektronicznych na przejściach dla pieszych. Co ważne, nie oznacza to, że nie możemy trzymać telefonu w ręce czy przy uchu. Zakaz dotyczy korzystania z urządzeń w taki sposób, który rozprasza uwagę i powoduje, że pieszy nie może obserwować tego, co dzieje się na drodze.

Od 1 czerwca nie będzie już obowiązywać dotychczasowe rozróżnienie, zgodnie z którym od godziny 23 do 5 dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym zwiększała się z 50 do 60 km/h. Teraz przez całą dobę obowiązuje ta sama wartość – 50 km/h.

Koniec z jazdą "na zderzaku"

Zgodnie z wchodzącymi w życie przepisami, niedozwolona będzie tzw. „jazda na zderzaku”, czyli jedna z głównych przyczyn wypadków w Polsce. Do tej pory kierowca miał tylko ogólnie zapisany obowiązek, by „utrzymywać odstęp niezbędny do uniknięcia zderzenia w razie hamowania lub zatrzymania się poprzedzającego pojazdu”.

Teraz natomiast bezpieczna odległość między pojazdami na drogach ekspresowych i autostradach będzie wyznaczona proporcjonalnie do prędkości: liczbę kilometrów na godzinę dzielimy na pół. Jadąc z prędkością 100 km/h musimy zachować 50 m odległości od poprzedzającego pojazdu, jadąc 120 km/h – 60 m, jadąc 140 km/h – 70 m. Zasada ta nie obowiązuje podczas wyprzedzania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska