https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Sącz. Od poniedziałku nie przejedziemy mostem heleńskim. Pozostają objazdy i szynobus

Kolorem ciemnozielonym zaznaczono główny objazd. Jasnozielonym odcinki wyłączone z ruchu podczas drugiego etapu prac
Kolorem ciemnozielonym zaznaczono główny objazd. Jasnozielonym odcinki wyłączone z ruchu podczas drugiego etapu prac MZD Nowy Sącz
Osoby mieszkające po drugiej stronie Dunajca obawiają się komunikacyjnego paraliżu. W poniedziałek, o godz. 9 wyłączony z ruchu zostanie most heleński. Trzeba będzie skorzystać z objazdów, albo przesiąść się do szynobusu.

Na kilka miesięcy trzeba będzie przywyknąć do korków. Budowa nowego mostu na Dunajcu, który połączy centrum Nowego Sącza z osiedlem Helena i trasą na Limanową, ma potrwać do końca tego roku. Przed nami siedem miesięcy utrudnień, którym mają przeciwdziałać alternatywne środki transportu.

Ruch dwoma obwodnicami

Objazdy główne będą prowadzone ulicami: Marcinkowicką - obwodnicą północną - ul. Witosa - ul. Pieczkowskiego - ul. Nowochruślicką - ul. Prażmowskiego do skrzyżowania ulic: Kilińskiego, Królowej Jadwigi, Al. Piłsudskiego. Kierujący będą mogli korzystać także z obwodnicy zachodniej i mostem św. Kingi dojechać do ul. Węgierskiej i do centrum.

Pierwszy etap prac, który ruszy 7 maja i potrwa około dwa miesiące, przewiduje całkowite zamknięcie mostu na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami ul. Tarnowskiej, Bulwaru Narwiku i ul. Legionów oraz skrzyżowaniem ul. Dunajcowej, ul. Krakowskiej i ul. Starowiejskiej. Możliwy będzie wówczas przejazd przez oba skrzyżowania.

Drugi etap potrwa kolejne dwa miesiące (lipiec-sierpień). Tyle, że wówczas kierowcy nie tylko nie przejadą przez most heleński, ale również przez skrzyżowania po obu jego stronach.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już we wrześniu dwa ronda zostana oddane do użytku.

Szynobus i autobusy

Mieszkańcy osiedla Helena i okolicznych miejscowości, którzy będą chcieli oszczędzić sobie stania w korkach, mogą przesiąść się na ul. Krakowskiej do szynobusu.

- Połączenie szynobusowe między stacją Nowy Sącz ulica Krakowska, a Nowy Sącz Centrum jest bezpłatne - przypomina Wojciech Piech, wiceprezydent Nowego Sącza.

Na tej trasie w dni robocze będzie jeździć 15 par szynobusów (30 kursów). Pierwszy pociąg wyruszy o godz. 5.50 ze stacji Nowy Sącz Miasto i w Chełmcu będzie o godz. 6. Natomiast ostatni kurs z ul. Krakowskiej do centrum będzie o godz. 18.45.

Szynobus jest skoordynowany z kursami linii autobusowych MPK nr 33 i 34. Część prywatnych przewoźników, którzy dowozili pasażerów do Nowego Sącza z ościennych gmin i z terenu powiatu limanowskiego, także zdecydowała się na skrócenie kursów do przystanku kolejowego przy ul. Krakowskiej.

Wzdłuż ul. Krakowskiej przygotowanych zostanie około 50 miejsc parkingowych, dla kierujących, którzy będą chcieli przesiąść się do szynobusu.

Zmiany na trasach wprowadzi również sądeckie MPK. Linia 42 będzie kursowała ze zwiększoną częstotliwością i objazdem. Podobnie jak autobus nocny, czyli nr 102. Linia 41 zostanie skrócona do Rynku, a linia 44 do ul. Tarnowskiej.

Historyczna inwestycja

Budowa nowego mostu heleńskiego oraz przebudowa układu komunikacyjnego po jego obu wylotach kosztować będzie około 76,5 mln zł. Realizacji zadania podjęła się firma Banimex, która prowadzi prace od października ubiegłego roku.

- Dla mnie to wielkie przedsięwzięcie i wielki sukces. Czekaliśmy na to wiele lat. Mam nadzieję, że wszyscy cierpliwie zniosą utrudnienia, bo efekt prac będzie znakomity - mówił podczas symbolicznego przekazania placu budowy Ryszard Nowak, prezydent Nowego Sącza.

Nowy most heleński będzie miał nowoczesną konstrukcję, ale nawiązującą do zabytkowego charakteru Starego Miasta Nowego Sącza. Będzie miał dwa stalowe przęsła łukowe o rozpiętości po 165 metrów każdy oraz cztery pasy ruchu. Po obu stronach przeprawy powstaną ronda. Większe pod Basztą Kowalską, mniejsze turbinowe na terenie osiedla Helena.

Żeby przebudować skrzyżowania i co najistotniejsze wyburzyć stary most, a w jego miejscu osadzić nowy, konieczne jest całkowite zamknięcie dotychczasowej przeprawy.

- Korki będą i kierowcy będą musieli to przetrwać - stwierdza Grzegorz Mirek, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu. - Przygotowaliśmy objazdy, podzielone, na trzy etapy oraz alternatywne środki transportu, które choć trochę ułatwią mieszkańcom dotarcie z i do centrum Nowego Sącza.

ZOBACZ KONIECZNIE:

WIDEO: Dlaczego za kółkiem puszczają nam nerwy?

Autor: Dzień Dobry TVN, x-news

Gazeta Krakowska

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kordian
Inwestycja jest niezbędna - poinformował Prezydent Miasta Nowego Sącz, Pan Ryszard Nowak. Jesteśmy zgodni co do zasadności inwestycji, ale sposób wykonania prac około inwestycyjnych pozostawia wiele do życzenia i jest partactwem w czystej postaci. Odpowiedzialnym za ten nieporządek i strapienie mieszkańców stojących w korkach po 1,5 godz. na odcinku 3,6 km jest Grzegorz Mirek, tzw. dyrektor Zarządu Dróg. Czy jest normalnym, aby interesy obywateli miasta, którzy posiadają lokalne firmy musiał być narażony na takie straty. Z ankiet przeprowadzonych na grupie reprezentującej 200 przedsiębiorców określono metodami statystycznymi, iż obecne straty, oraz straty wynikające z nieprawidłowego obsłużenia inwestycji (zatory drogowe) wyniosą w przeciągu 5 lat od zakończenia inwestycji około 12, 3 miliona złotych w skutek spowolnienia rozwoju małych i średnich firma i utraconych korzyści sprzedażowych. Czy miasto zapłaci za brak zabezpieczenia interesów firm, bo przecież winny jest Grzegorz Mirek ?
K
Krytyk
Nie wiem, autobusem, rowerem albo taksowka?
P
Pierro
Na tym polega właśnie mądrość władz miasta, które porzeby mieszkańców znają lepiej niż oni sami. Prawie półroczny poślizg przy realizacji prac (pierwotnie most miał być zamknięty już w styczniu) można było wykorzystać na konsultacje z mieszkańcami, by opracować taki model komunikacji zastępczej i taki rozkład jazdy, by spełniał potrzeby. A tak mamy durne godziny odjazdy szynobusu z czapy wzięte i autobus jeżdżący co pół godziny, który przez kolejne pół godziny będzie stać w korku.
g
gość
O ile jakimś cudem dojadę rano na Helenę, wsiąde do szynobusa i dojadę do pracy to jak mam wrócić skoro ostatni szynobus jedzie o 18:45 a ja kończę pracę o 20....
t
ten wsiok
To kolega silny chyba jest.. jak Zbyszko z Bogdanca alibo lepiej..
Cale wsie przenosic. za symboliczne "2 czeteropaki", no..no..
P
Paker z AK
Firma "Paker AK &Leszek" służą transportem przez Dunajec na czas budowy mostu 24/7 .
Cennik : w jedną stronę 10 zeta,tam i z powrotem 15 zeta, karnet :50 zeta + 4-pak browara.
Zapisy u Pakera w lasku ,liczba miejsc ograniczona,decyduje kolejnośc zgłoszeń.
m
martinofff-salon.42.lp
Nareszcie nastanie w mieście normalność. Wszystkie snoby będą stały w korkach byleby tylko wjechać do miasta samochodem , bo przecież pan do miasta przyjeżdża i pieszo nie będzie chodził. Parking w mieście za 20 zł za godzinę a dla narzekających ,że brak jest miejsc parkingowych/ przecież " pon "przyjechał do miasta/ dobra rada. Wolny rynek - można kupić kawałek terenu w mieście i parkować do woli.
P
Paker z AK
Firma "Paker AK &Leszek" świadczy usługami transportu osób i jedzenia przez nurt Dunajca na czas budowy mostu. Zaklad czynny 24/7 .
Cennik: w jednà stronę - 10 zł ,tam i z powrotem -15 , karnet dzienny - 50 zł + czteropak piwa .
P
Paker z AK
Firma "Paker AK &Leszek" świadczy usługami transportu osób i jedzenia przez nurt Dunajca na czas budowy mostu. Zaklad czynny 24/7 .
Cennik: w jednà stronę - 10 zł ,tam i z powrotem -15 , karnet dzienny - 50 zł + czteropak piwa .
P
Paker z AK
Niech zapieprzają z buta wsioki słoiki ,w dupach sie im wsiokom przewraca , za 4 paka browara przeniose wsioków na plecach na drugi brzeg . Za żarcie w słoikach przeniesienie biorę 2 czeteropaki. Ma plebs jakieś pytania? Na karzde odpowiem.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska