https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Czy mieszkańcy miasta opowiedzą się za wyprowadzeniem korków z centrum? [SONDA]

Tomasz Mateusiak
Przebudowa zakopianki to historyczne i ważne wydarzenie zarówno dla turystów jak i mieszkańców Podhala. Gdy powstanie nowa droga górale szybciej dojadą bowiem do Krakowa a turyści nie będą już stali w korkach, w drodze na wakacje w górach. Przez dłuższy czas wydawało się też, że owa droga to szansa na odblokowanie centrum Nowego Targu. Niestety dziś nie jest to już takie pewne...

Jak już kilkukrotnie pisaliśmy na łamach "Gazety Krakowskiej" budowana od czerwca br. zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu zakończy się na węźle "Nowy Targ Południe" pomiędzy nowotarskim marketem Castorama a budowaną Galerią Podhalańską.

Nowy Targ. Galeria Podhalańska przeszkodzi w wybudowaniu peł...

Kierowcy jadący w stronę Zakopanego skręcą tu w prawo, a jadący dalej w stronę Białki Tatrzańskiej, Jurgowa (granica ze Słowacją) czy Nowego Sącza pojadą prosto na obecnie projektowaną już „południową obwodnicę Nowego Targu”. Zmotoryzowani będą też mogli zjechać z nowej zakopianki od strony centrum Nowego Targu, jednak nie nastąpi to na węźle, tylko samochody będą musiały przejechać ok. 200 m dalej w kierunku Zakopanego, a następnie nawrócić na rondzie i dalej kierować się od strony Zakopanego.

Niestety, węzeł „Nowy Targ Południe", który będzie kosztował kilkadziesiąt milionów złotych, już na starcie będzie niepełny.

W żaden sposób nie pozwoli bowiem na kontynuowanie jazdy w kierunku wschodnim (na Nowy Sącz i Białkę Tatrzańską) samochodom jadącym od Zakopanego. Analogicznie, osoby jadące od Nowego Sącza czy Białki nie skręcą na Zakopane. To fatalna wiadomość dla Nowego Targu. Oznacza bowiem, że nawet po wydaniu setek milionów złotych na nowe drogi, część ruchu tranzytowego na linii Białka/Nowy Sącz – Zakopane będzie musiała odbywać się przez sam środek Nowego Targu, czyli Alejami Tysiąclecia, które już dziś toną w korkach i smogu.

I tu powstaje pytanie jak sprawić by ten czarny scenariusz się nie spełnił?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych zapewnia, że budowany już węzeł da się jeszcze przebudować w trakcie budowy wspomnianej już "południowej obwodnicy Nowego Targu". To rozwiązanie dziwne bo oznaczałoby, że węzeł trafi do przebudowy zaledwie 2-3 lata po swoim powstaniu, ale zdaniem drogowców mleka które się już rozlało (czytaj kiedyś źle zaprojektowano węzeł) nie da się odkręcić.

Dlatego "poprawić" węzeł da się dopiero przy budowie dalszego kawałka obwodnicy. Ta będzie powstawać od 2025 roku (takie są plany), ale już dziś jest projektowana.

- Wykonawca projektu "południowej obwodnicy Nowego Targu" dopiero niedawno zaczął pracę - mówi Iwona Mikrut. - Jego zadaniem jest zaproponowanie rozwiązań drogowych zapewniających możliwość ruchu we wszystkich kierunkach, z jednoczesnym dowiązaniem się do obecnie budowanego węzła. Na razie nie przedstawił jeszcze rozwiązań - dodaje.

By pokazać jak projektantowi jak ważny jest w pełni funkcjonalny węzeł dla górali i mieszkańców miasta postanowiliśmy przeprowadzić sondę. Co sądzicie o tym by węzeł został przebudowany nawet kosztem sąsiednich zabudowań?

Trwa głosowanie...

Czy uważasz, że Nowy Targu powinien walczyć o to by węzeł "Nowy Targ Południe" w przyszłości pozwalał kierowcom skręcać we wszystkich kierunkach?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 53

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
21 grudnia, 18:16, Gość:

kto wydał pozwolenie na budowę? skoro od lat projektowana była obwodnica?

ten kto ma w tym interes $$$

G
Gość

co za pytanie...a od kiedy to ludziom zależy żeby korki pogłębić?

G
Gość
23 grudnia, 19:08, Gość:

ciekawe czy jakby galeria obok należała do kogoś innego to czy taki plan by się pojawił

ja myślę, że nie, ale to tylko moja opinia :)

ja myślę, że wtedy to już by jej nie było :)

G
Gość

ciekawe czy jakby galeria obok należała do kogoś innego to czy taki plan by się pojawił

ja myślę, że nie, ale to tylko moja opinia :)

G
Gość

ale to chyba oczywista oczywistość, że droga ma służyć a nie przeszkadzać? czy się mylę?

G
Gość

widzę, że interes jednostki jest w modzie na podhalu

G
Gość

macie rację, po co nam fajna droga, która przyciągnie więcej osób na Podhale :)

może wgl nic nie budujmy, cofajmy się a nie idźmy na przód :)

G
Gość

wszystko prowadzi do tego ze zakończenie prac to tak na 2030 można się spodziewać

J
Julia
22 grudnia, 0:42, yy wtf:

wywłaszczyć galerię i po sprawie, nie wiem nad czym mają jeszcze debatować

ja myślę, że to jest jakieś drugie dno, że nie bez powodu nikt nie chce tej galerii wywlaszczyć

y
yy wtf

wywłaszczyć galerię i po sprawie, nie wiem nad czym mają jeszcze debatować

G
Gość

nie mogę pojąć dlaczego taki plan wgl powstał, po co budować drogę, która i tak wszystko zakorkuje? czy tak trudno jest wywłaszczyć szkielet galerii? tysiące ludzi z mieszkań czy domów wyrzucają na rzecz dróg a tu nie da się kawałki ziemii wywłaszczyć! Kogo Wy sie boicie?!

G
Gość
20 grudnia, 21:18, Gość:

Jestem bardzo ciekaw co kryje się pod tym zamieszaniem, może w krótce się dowiemy

nigdy się nie skończy ten cyrk ...

G
Gość

kto wydał pozwolenie na budowę? skoro od lat projektowana była obwodnica?

G
Gość

moje zdanie?

wywłaszczanie!

G
Gość
20 grudnia, 21:34, Gość:

rozbiórka kosztuje i potrzebne jest zezwolenie którego nie dostał, czeka aż miasto samo podejmie decyzje rozebrać obiekt dzięki czemu nie poniesie żadnych kosztów. Dobrze kombinuje, powieszono pewnie tabliczkę zakaz wejścia i jest kryty

nie wiem nad czym sie tu zastanawiać

teren do wywłaszczenie a szkilete do rozbiórki i budujemy drogę taka jak już dawno tam być powinna!

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska