Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Targ. Czy mieszkańcy miasta opowiedzą się za wyprowadzeniem korków z centrum? [SONDA]

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Przebudowa zakopianki to historyczne i ważne wydarzenie zarówno dla turystów jak i mieszkańców Podhala. Gdy powstanie nowa droga górale szybciej dojadą bowiem do Krakowa a turyści nie będą już stali w korkach, w drodze na wakacje w górach. Przez dłuższy czas wydawało się też, że owa droga to szansa na odblokowanie centrum Nowego Targu. Niestety dziś nie jest to już takie pewne...

Jak już kilkukrotnie pisaliśmy na łamach "Gazety Krakowskiej" budowana od czerwca br. zakopianka z Rdzawki do Nowego Targu zakończy się na węźle "Nowy Targ Południe" pomiędzy nowotarskim marketem Castorama a budowaną Galerią Podhalańską.

Nowy Targ. Galeria Podhalańska przeszkodzi w wybudowaniu peł...

Kierowcy jadący w stronę Zakopanego skręcą tu w prawo, a jadący dalej w stronę Białki Tatrzańskiej, Jurgowa (granica ze Słowacją) czy Nowego Sącza pojadą prosto na obecnie projektowaną już „południową obwodnicę Nowego Targu”. Zmotoryzowani będą też mogli zjechać z nowej zakopianki od strony centrum Nowego Targu, jednak nie nastąpi to na węźle, tylko samochody będą musiały przejechać ok. 200 m dalej w kierunku Zakopanego, a następnie nawrócić na rondzie i dalej kierować się od strony Zakopanego.

Niestety, węzeł „Nowy Targ Południe", który będzie kosztował kilkadziesiąt milionów złotych, już na starcie będzie niepełny.

W żaden sposób nie pozwoli bowiem na kontynuowanie jazdy w kierunku wschodnim (na Nowy Sącz i Białkę Tatrzańską) samochodom jadącym od Zakopanego. Analogicznie, osoby jadące od Nowego Sącza czy Białki nie skręcą na Zakopane. To fatalna wiadomość dla Nowego Targu. Oznacza bowiem, że nawet po wydaniu setek milionów złotych na nowe drogi, część ruchu tranzytowego na linii Białka/Nowy Sącz – Zakopane będzie musiała odbywać się przez sam środek Nowego Targu, czyli Alejami Tysiąclecia, które już dziś toną w korkach i smogu.

I tu powstaje pytanie jak sprawić by ten czarny scenariusz się nie spełnił?

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych zapewnia, że budowany już węzeł da się jeszcze przebudować w trakcie budowy wspomnianej już "południowej obwodnicy Nowego Targu". To rozwiązanie dziwne bo oznaczałoby, że węzeł trafi do przebudowy zaledwie 2-3 lata po swoim powstaniu, ale zdaniem drogowców mleka które się już rozlało (czytaj kiedyś źle zaprojektowano węzeł) nie da się odkręcić.

Dlatego "poprawić" węzeł da się dopiero przy budowie dalszego kawałka obwodnicy. Ta będzie powstawać od 2025 roku (takie są plany), ale już dziś jest projektowana.

- Wykonawca projektu "południowej obwodnicy Nowego Targu" dopiero niedawno zaczął pracę - mówi Iwona Mikrut. - Jego zadaniem jest zaproponowanie rozwiązań drogowych zapewniających możliwość ruchu we wszystkich kierunkach, z jednoczesnym dowiązaniem się do obecnie budowanego węzła. Na razie nie przedstawił jeszcze rozwiązań - dodaje.

By pokazać jak projektantowi jak ważny jest w pełni funkcjonalny węzeł dla górali i mieszkańców miasta postanowiliśmy przeprowadzić sondę. Co sądzicie o tym by węzeł został przebudowany nawet kosztem sąsiednich zabudowań?

Trwa głosowanie...

Czy uważasz, że Nowy Targu powinien walczyć o to by węzeł "Nowy Targ Południe" w przyszłości pozwalał kierowcom skręcać we wszystkich kierunkach?

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska