https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Oświęcimia będzie dłuższa. Konieczna jest przebudowa DK 44, żeby uniknąć korków przy wylocie z miasta

Bogusław Kwiecień
Południowe obejście miasta zostanie wydłużone do ronda im. Andrzeja Telki
Południowe obejście miasta zostanie wydłużone do ronda im. Andrzeja Telki Urząd Miasta w Oświęcimiu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potwierdza konieczność przebudowy DK 44 od skrzyżowania z ul. Zatorską, gdzie kończy się powstająca obwodnica, do ronda im. A. Telki przy wylocie z miasta. "Krajówka" na tym odcinku nie jest przygotowana do przyjęcia dużego ruchu.

Wąskie "gardło" na DK 44 przy wylocie z Oświęcimia

Obecnie drogą 44 na odcinku oświęcimskim przejeżdża codziennie ponad 20 tys. pojazdów.

Największe natężenie ruchu jest na moście Jagiellońskim na Sole sięgające na dobę 27,5 tys. samochodów.

Oddanie całej obwodnicy wyprowadzi wspomniany ruch poza centrum Oświęcimia, ale wielu kierowców zwraca uwagę, że powstanie problem na dalszej części krajowej "44" od ronda na skrzyżowaniu z ul. Zatorską, gdzie kończy się powstająca obwodnica, do ronda na połączeniu DK 44 i DW 933, czyli północnej obwodnicy miasta.

Kilkaset metrów za pierwszym rondem jest sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ulic Zatorskiej i Grojeckiej. Za około kilometr są kolejne światła, a potem wspomniane rondo Telki, które już obecnie w godzinach szczytu jest wąskim "gardłem" - wylicza Kamil Płonka, kierowca w Oświęcimia.

Opinie kierowców potwierdza GDDKiA. Dyrektor krakowskiego Oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski przyznaje, że wspomniany odcinek DK 44 jest niedostosowany do przyjęcia dużego ruchu z obwodnicy.

Przebudowa DK 44 w Oświęcimiu

Według GDDKiA ta część krajowej "44" mocno odbiega także standardem od nowej obwodnicy, która będzie drogą dwupasmową.

Dodatkowo wąskim „gardłem” stanie się rondo im. Andrzeja Telki u zbiegu ulic: Fabrycznej, Chemików i Olszewskiego, które jest głównym węzłem obsługującym ruch pomiędzy Oświęcimiem a Chrzanowem od strony północnej, Zatorem od strony wschodniej i miasta od strony zachodniej. Dodatkowo południowym wlotem jedziemy w kierunku Tychów i Kęt - wyliczał dyrektor Ostrowski podczas spotkania z samorządowcami poświęconego przebudowie DK 44.

Wspomniany odcinek przebiega w części przez miasto i w części przez gminę wiejską Oświęcim.

Od dłuższego czasu razem ze starostą Andrzejem Skrzypińskim i wójtem gminy Mirosławem Smolarkiem zabiegamy o to, aby przygotować rozwiązanie tej trudnej sytuacji komunikacyjnej - mówi Janusz Chwierut, prezydent Oświęcimia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Oprócz niego w spotkaniu z GDDKiA udział wzięli starosta oświęcimski Andrzej Skrzypiński, wójt gminy Mirosław Smolarek i posłanka ziemi oświęcimskiej Dorota Niedziela.

Podczas wspomnianego spotkania zapadły ustalenia dotyczące przebudowy blisko 2-kilometrowego odcinka drogi, które pozwolą na rozpoczęcie prac projektowych.

Miasto przygotuje projekt techniczny przy udziale finansowym zarządcy drogi oraz okolicznych samorządów. Przyjęte ustalenia wymagają jeszcze podpisania stosownych porozumień.

Jest nadzieja, że projekt wraz z pozwoleniem na budowę tego odcinka będzie gotowy do końca 2027 roku – dodaje prezydent Chwierut.

Przygotowanie projektu jest pierwszym krokiem, który umożliwi GDDKiA podjęcie w kolejnych latach tej ważnej inwestycji.

Zakończenie obwodnicy Oświęcimia w maju 2026 roku

GDDKiA i wykonawca obwodnicy Oświęcimia szacują, że inwestycja w całości zostanie zakończona w maju 2026 roku. 

Na początku grudnia ub. roku został oddany pierwszy fragment obwodnicy o długości 2,2 km od skrzyżowania z ul. Jagiełły w ciągu DK 948 do ronda na przecięciu z ul. Zatorską.

Są plany, aby w najbliższym czasie przekazać do użytku kolejną część od mostu na Wiśle w gminie Bojszowy do ronda na skrzyżowaniu z ul. Wojewódzką w Pławach (gmina Oświęcim).

Zobacz także

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Powstaje konstrukcja wiaty przystankowej na budowie pętli tramwajowo-autobusowej

Powstaje konstrukcja wiaty przystankowej na budowie pętli tramwajowo-autobusowej

Sypią się mandaty pod Tatrami. Jedyna droga z Gubałówki do Zakopanego z zakazem ruchu

Sypią się mandaty pod Tatrami. Jedyna droga z Gubałówki do Zakopanego z zakazem ruchu

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska