Obwodnica Zatora w Krajowej Izbie Odwoławczej
Jesienią ub. roku wydawało się, że budowa drogi wreszcie wkrótce ruszy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg, był wykonawca. Od tej decyzji jednak firmy uczestniczące w procedurze złożyły odwołania.
GDDKiA unieważniła pierwszy przetarg i ponownie przeanalizowała oferty. Wyłoniony został nowy wykonawca. Jako najkorzystniejsza została oceniona oferta konsorcjum Strabag wartości 76,2 mln zł, ale znów rozstrzygnięcie wzbudziło wątpliwości innych oferentów, którzy wystąpili do Krajowej Izby Odwoławczej, która zajmuje się rozpatrywaniem odwołań dotyczących zamówień publicznych.
Ostateczne rozstrzygnięcie KIO było zaplanowane na posiedzeniu, 21 maja. Na razie nie mamy informacji, jakie było to postanowienie. GDDKiA ma otrzymać je w czerwcu i wtedy okaże się, kiedy będzie mogła ruszyć inwestycja - mówi Szymon Matyja, burmistrz Zatora.
Budowa obwodnicy Zatora ruszy w trzecim kwartale 2025?
Jeśli rzeczywiście dojdzie do tego w tym terminie, to GDDKiA będzie mogła podpisać umowę z wykonawcą w trzecim kwartale tego roku.
GDDKiA zapewnia, że jest przygotowana do podpisania umowy z wykonawcą.
Harmonogram inwestycji podlega cyklicznej aktualizacji, uwzględniając przebieg postępowania odwoławczego - zaznacza GDDKiA.
Maciej Masialski, mieszkaniec gminy Zator, były radny zwraca uwagę, że przeciągające się procedury administracyjne dotyczące decyzji o rozpoczęciu prac budzą zaniepokojenie wśród mieszkańców, którzy mówią o fatum ciążącym nad tą drogą.
Wielu przypomina obietnice GDDKiA z 2018 roku, że nową drogą samochody pojadą pod koniec 2021 roku. Jakiś czas potem okazało się, że te plany są nieaktualne, bo nie udało się wyłonić wykonawcy, który miał wykonać projekt i wybudować drogę.
Oferty złożone przez firmy były zbyt duże. W tej sytuacji oddzielnie odbył się przetarg dotyczący projektu.
Jednocześnie obwodnica Zatora wybrana została do realizacji w nowatorski sposób z zastosowaniem metodyki BIM, czyli zarządzania informacją od fazy projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie zarządzania obiektem.

Debata prezydencka Nawrocki - Trzaskowski
Kolejny termin oddania drogi, jaki padł przed rokiem, to był rok 2026. Teraz po karuzeli odwoławczej, gdyby inwestycja ruszyła w III kwartale, to jej zakończenie miałoby nastąpić w 2027.
Obejście centrum Zatora o długości 2,1 km
Nowa droga będzie miała 2,1 km długości i ominie centrum miasta po jego zachodniej stronie. Będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka).
Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne).
Dodatkowo powstaną też nowe drogi gminne, służące do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie również przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Przewidziano jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne (sztuczne mokradła dla zwierząt) i ekrany akustyczne.