Zmiany na Alejach Trzech Wieszczów mają związek z planowaną modernizacją ich skrzyżowania z ul. Królewską i Karmelicką. Zostaną na nim wymienione m.in. tory tramwajowe oraz nawierzchnia jezdni, a także znajdujące się pod ziemią instalacje.
Kierowcy jadący Alejami będą mieli do dyspozycji na tym newralgicznym skrzyżowaniu i w jego okolicy tylko jedną jezdnię - po jednym pasie w każdym z kierunków. Obecnie dla zwykłych aut dostępne są dwie jezdnie po dwa pasy (trzeci to buspas), a i tak regularnie tworzą się wielkie korki.
W pierwszym etapie robót wyłączona z ruchu zostanie cała jezdnia al. Mickiewicza i al. Słowackiego prowadząca w kierunku Nowego Kleparza, po stronie ulicy Karmelickiej.
Na drugiej jezdni dla zwykłych kierowców dostępne będą dwa pasy ruchu – po jednym w każdym kierunku. Utrzymany zostanie także buspas, ale tylko dla autobusów jadących w kierunku mostu Dębnickiego.
Uważasz że budowa zakopianki idzie zbyt wolno? Zobacz jak pl...
Autobusy jadące w stronę Nowego Kleparza, w rejonie modernizowanego skrzyżowania będą musiały poruszać się tym samym pasem co zwykłe samochody. Dlatego, by usprawnić ich przejazd na wcześniejszych odcinkach, urzędnicy zdecydowali, że dodatkowy buspas zostanie wyznaczony m.in. na moście Dębnickim. Co oczywiście jeszcze bardziej skomplikuje sytuację kierowców zwykłych samochodów, bo przejeżdżając przez ten most w kierunku Nowego Kleparza będą mieli do dyspozycji tylko jeden zamiast dwóch pasów ruchu.
Po 1,5 miesiąca prac rozpocznie się ich drugi etap. Wtedy prowadzone będą roboty po stronie ulicy Królewskiej, wyłączona zostanie al. Słowackiego i al. Mickiewicza w kierunku mostu Dębnickiego.
Największe kontrowersje wzbudza oczywiście fakt, że to newralgiczne skrzyżowanie modernizowane będzie aż trzy miesiące. W Zarządzie Dróg Miasta Krakowa zaznaczają, że można byłoby to zrobić szybciej, gdyby... całkowicie było wyłączone z ruchu to skrzyżowanie. Przekonują również, że taki czas prac "ma związek m.in. z przyjętą technologią. Np. nowa podbudowa będzie „schnąć” kilka tygodni".
Duże kontrowersje dotyczą również planowanego remontu ul. Karmelickiej, po której obecnie - w związku z przebudową ul. Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej - obecnie nie kursują tramwaje. Urzędnicy z ZDMK od kilku miesięcy planują wymianę na ul. Karmelickiej szyn tramwajowych, ale do dziś nie udało się im uzyskać wszystkich niezbędnych pozwoleń na rozpoczęcie robót. Efekt jest taki, że rozpoczną się one najwcześniej w maju i potrwają przynajmniej do sierpnia.
Janina Pokrywa, wicedyrektor ZDMK przyznaje, że gdyby remont ul. Karmelickiej rozpoczął się wcześniej i zakończył w lipcu (wtedy gdy zakończą się prace na skrzyżowaniu ul. Karmelickiej z Alejami Trzech Wieszczów), już w połowie wakacji mógłby zostać wznowiony ruch tramwajów do Bronowic. Ale tak się nie stanie.
Do teraz nawet nie jest w 100 proc. pewne, która firma przeprowadzi remont na ul. Karmelickiej. Kosztować może on nawet kilkanaście milionów złotych. W ZDMK przyznają, że rozmawiali już z firmą ZUE (to ona przebudowuje trasę do Bronowic) i prawdopodobnie to jej... bez przetargu zlecą prace na ul. Karmelickiej. Przekonują, że przepisy na to pozwalają.
W dniach 23-25 kwietnia ZDMK uruchomi punkt informacyjny (w godz. 16:00-19:00) na placu Inwalidów. Dodatkowo ZDMK oraz ZTP rozdawać będą ulotki informacyjne.
WIDEO: Krótki wywiad: Dzieci mówią, dzięki czemu poszły do liceum
