Budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 dobiega końca. Ma być oddana jeszcze w tym roku. Buduje ją Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To odcinek drogi od węzła Modlnica poprzez węzły Zielonki, Węgrzce, Batowice do węzła Mistrzejowice. Na tym odcinku powstały dwa tunele w Zielonkach i Dziekanowicach. W tym drugim w piątek, 8 listopada przeprowadzono ćwiczenia służb ratunkowych, które zorganizowała Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie.
Potężny wypadek, dziesiątki rannych
- Służby sprawdzały swoje umiejętności i koordynację działań w razie karambolu i pożaru wewnątrz tego niemal półkilometrowego obiektu. To jeden z elementów przygotowań do planowanego jeszcze w tym roku udostępnienia kierowcom tej trasy - informuje Kacper Michna, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie.
Przedstawia scenariusz ćwiczeń: karambol w tunelu z udziałem kilkunastu pojazdów, w wyniku czego kilkadziesiąt osób zostało rannych, a trzy zginęły. Dokładnie o godzinie 10:00 informacja o tym wypadku została przekazana na numer alarmowy 112 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Dyspozytor powiadomił odpowiednie służby – Państwową Straż Pożarną, Policję i Pogotowie Ratunkowe.
Pożar w tunelu i tropikalna ulewa
Służby sprawdzały możliwości ratowania kilkudziesięciu osób. Według tych działań wypadek był dramatyczny, poszkodowani podróżni. Dla strażaków dodatkową trudnością i wielkim zagrożeniem był pożar, który objął jeden z samochodów.
- Tu z pomocą przyszedł system automatycznego gaszenia pożaru. 50-metrowy odcinek tunelu został dosłownie zalany krótką, niemal tropikalną ulewą - informuje Kacper Michna o możliwości gaszenia ognia w tunelu.
Pozorowane wypadki dają służbom okazję poznania specyfiki prowadzenia akcji ratunkowych w zamkniętej przestrzeni tunelu. Zorganizowana akcja w Dziekanowicach dała straży, policja i ratownikom pogotowia możliwości przećwiczenia koordynacji swoich działań, sprawdzenia infrastruktury tunelu, a także specjalistycznego sprzętu i poziomu wyszkolenia jego operatorów.
- Ćwiczenia były też okazją do weryfikacji naszych systemów łączności i zarządzania. Akcja była koordynowana z Centrum Zarządzania Tunelem, który został zaprojektowany i wyposażony m.in. na takie właśnie sytuacje. Straż pożarna wykorzystywała z kolei swój samochód dowodzenia i łączności -wskazuje rzecznik GDDKiA.
Uczestnicy ćwiczeń w tunelu
Ćwiczenia zorganizowała Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Krakowie. Wzięły w nich udział:
- Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 7 z Krakowa, stacjonująca przy ul. Rozrywka w Krakowie, a więc najbliżej tunelu,
- Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza nr 5 z ul. Wyki
- Szkoła Aspirantów PSPw Nowej Hucie,
- OSP z Bosutowa, sąsiadującego z tunelem w Dziekanowicach
- OSP Węgrzce,
- OSP Zielonki,
- Grupa Ratownictwa Medycznego „Małopolska 1” PSP (zabezpieczająca akcje i ćwiczenia straży pożarnej, wspierająca system Państwowego Ratownictwa Medycznego w przypadku zdarzeń o charakterze masowym)
- Specjalistyczna Grupa Ratownictwa Technicznego PSP (część Wojewódzkiej Brygady Odwodowej. Usuwa skutki wypadków w komunikacji drogowej i infrastrukturze komunalnej)
- Policja,
- Pogotowie Ratunkowe,
- Straż Miejska.
Północna obwodnica Krakowa
Budowa północnej obwodnicy Krakowa trwa od sześciu lat. To odcinek drogi o długości 12,3 km dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej z nich. Połączy dzielnice Bronowice i Prądnik Biały z Nową Hutą.
Na trasie powstało pięć węzłów
- węzeł Modlnica - do niego dobudowane zostaną cztery łącznice.
- węzeł Zielonki,
- węzeł Węgrzce,
- węzeł Batowice,
- węzeł Kraków Mistrzejowice, który jest budowany w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa.
Ponadto powstały dwa tunele:
- tunel w Zielonkach o długości 653 m
- tunel w Dziekanowicach o długości 496 m.
- na tej trasie jest 27 innych obiektów - wiadukty i estakada w Węgrzcach i Bosutowie o długości 569 m.
- 4 km murów oporowych.
- Układamy ostatnią, ścieralną warstwę asfaltu na trasie. Prowadzimy prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich, budujemy ogrodzenia, ekrany i chodniki. Prowadzone są ostatnie prace ziemne na skarpach oraz prace na drogach dojazdowych. Trasę planujemy udostępnić kierowcom jeszcze w tym roku - informuje Kacper Michna.
Północna Obwodnica Krakowa jest budowana przez konsorcjum Gűlermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhűt (lider), Mosty Łódź oraz Gűlermak. Umowa z wykonawca została podpisana 13 listopada 2018 r.
Wartość prac to ponad 1,4 mld zł. Inwestycja jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa otrzymała prawie 790 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Wypadek szkolnego autobusu w gminie Sułkowice. Zderzył się z...
- Diabli Dół i Boża Wola. Nazwy małopolskich wsi, o których nie słyszeliście!
- Urok Ojcowskiego Parku Narodowego zimową porą. Tunel oszronionych drzew i sanie
- Najpiękniejsze zabytki powiatu krakowskiego wraz z gospodyniami trafiły do kalendarza
- Strefa aktywności gospodarczej w Miękini została otwarta. Firmy już kupują działki
- Na podium rankingu małopolskich gmin nieustająco Wielka Wieś i Zielonki
- Nietoperzowy Szlak. Nowa atrakcja turystyczna pod Krakowem
Jak zmiana czasu wpływa na nasze zdrowie?
