
Alkohol premium
Kategoria luksusowych alkoholi, która w poprzednich latach odnotowywała jedną z najwyższych dynamik wzrostu, odnotowała w 2020 roku spadek o 15,2 proc. r/r do wartości 1,1 mld złotych. W 2020 roku wartość tego segmentu zmniejszyła się o 190 mln. W ciągu pięciu lat do 2019 roku, rynek luksusowych alkoholi osiągał wysoki wzrost wartości sprzedaży, średniorocznie powiększając się o 8,8%.

Sztuka
W czasie pandemii dobrze sprzedawały się także dzieła sztuki - domy aukcyjne mają wieloletnie doświadczenie w sprzedaży online.
- Od kilku lat obserwujemy trend wzrostowy - komentowała Marta Rydzyńska z Domu Aukcyjnego Polswiss. - Klienci traktują dzieła sztuki zarówno, jako inwestycję, co obserwujemy w pandemii, ale są wśród nich także wieloletni kolekcjonerzy. Wartość rekordowych transakcji osiągała 5 - 7 mln zł za obraz. Mówimy tu o takich malarzach, jak: Jan Matejko, Wojciech Fangor czy Jacek Malczewski.

Samochody luksusowe
Z raportu wynika, że odporny na skutki wywołane przez koronawirusa okazał się rynek samochodów luksusowych i premium. Stanowi on aż dwie trzecie całego segmentu dóbr luksusowych. Jego wartość wyniosła w 2020 roku w Polsce 16,3 mld złotych (tylko minus 1,6 proc. r/r).
Do marek luksusowych aut można zaliczyć m.in. takie, jak: Bentley, Lamborghini, Maserati, Ferrari czy Rolls-Royce, a premium np. Mercedes, BMW, Audi, Volvo czy Tesla.

Biżuteria
- Mimo kryzysu zaoferowaliśmy nowe zegarki Patek Philippe, bo traktujemy współpracę z tą marką jako długoterminową - podkreślił zaś Łukasz Bernacki, prezes W.KRUK. - Spektakularne transakcje w naszej firmie to, gdy klienci płacili za sztukę kilkaset tysięcy złotych, a jak było w 2020? Wybierali zegarki za 300 - 500 tysięcy złotych. Ciekawostka: na życzenie klientów sprowadziliśmy także kilkanaście diamentów, bo kamienie szlachetne to również dobra lokata kapitału.