Spis treści
Co to jest Beskidzka Droga Integracyjna?
BDI to 61-kilometrowa dwujezdniowa trasa ekspresowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Droga połączy główne miasta regionu, takie jak Kęty, Andrychów, Wadowice, Kalwarię Zebrzydowską, z DK7 (zakopianką) w Głogoczowie. Kluczowym założeniem projektu jest omijanie centrów miast, co pozwoli na zmniejszenie natężenia ruchu na istniejących drogach i poprawę jakości życia mieszkańców.
Planowana infrastruktura obejmuje budowę 12 węzłów drogowych, miejsc obsługi podróżnych, zbiorników retencyjnych, a także obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty, estakady oraz przejścia dla zwierząt.
Ważny krok w kierunku realizacji strategicznej inwestycji
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła przyjmowanie ofert od firm zainteresowanych opracowaniem dokumentacji dla dwóch ostatnich odcinków BDI. Proces wyboru wykonawców dokumentacji i badań geologicznych dla odcinków trasy – Bulowice–Chocznia (11,5 km) i Kalwaria Zebrzydowska–Głogoczów (12 km) – cieszył się dużym zainteresowaniem firm. Oferty złożyło w sumie 13 biur projektowych
GDDKiA zaprezentowała oferty oraz ich wartość. Najniższa oferta dla odcinka Bulowice–Chocznia opiewa na kwotę 15 mln zł, a najwyższa na 32,6 mln zł. Na sfinansowanie tych prac zaplanowano 28,3 mln zł.
Najkorzystniejsza oferta dla odcinka Kalwaria Zebrzydowska–Głogoczów wynosi22,4 mln zł, a najwyższa 38 mln zł. Na realizację dokumentacji tego odcinka przewidziano 39,8 mln zł.
Planowane badania geologiczne obejmą wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i 2,4 tys. sondowań na całej długości trasy. Średnia głębokość odwiertów wynosi 11 m, jednak w razie potrzeby mogą sięgać nawet 30 m. Badania mają na celu poznanie struktury geologicznej terenu, ocenę nośności gruntu oraz identyfikację ewentualnych zagrożeń.

Kluczowe odcinki trasy: Bulowice–Chocznia
Ten odcinek ma kluczowe znaczenie dla Andrychowa, jednego z największych miast w regionie. BDI ominie miasto od północy, zmniejszając ruch na DK52, z której korzysta średnio 17 tys. pojazdów dziennie. Węzły drogowe w Andrychowie i Inwałdzie zapewnią dogodny dostęp do nowej trasy. Powstanie tu 17 obiektów inżynieryjnych, 13 zbiorników retencyjnych oraz przejścia dla zwierząt.
Kluczowe odcinki trasy: Kalwaria Zebrzydowska–Głogoczów
Ostatni odcinek połączy BDI z zakopianką w Głogoczowie. Planowane są dwa węzły – Sułkowice i Skawina – oraz budowa największej estakady na trasie, mierzącej niemal 900 m. Dodatkowo powstaną liczne przejścia dla zwierząt oraz zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności 11 mln litrów.

Kiedy zakończy się budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej?
Droga ekspresowa S52 ma trzy funkcjonujące odcinki, w tym otwartą w grudniu 2024 roku Północną Obwodnicę Krakowa. Kolejne etapy, w tym wnioski o decyzje ZRID, planuje się zakończyć do 2027 roku. Budowa całości trasy wpisuje się w Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
