Zakopane wprowadziło park kulturowy na obszarze Krupówek. Nowe prawo ma przede wszystkim uporządkować główny deptak miasta pod względem estetycznym. Właściciele kamienic i prowadzący na Krupówkach działalność gospodarczą mają czas na dostosowanie się (np. wymianę reklam i szyldów) do nowego prawa do lipca 2016 roku.
To milowy krok
Zwolennicy parku od czterech lat walczyli o utworzenie parku kulturowego. - W końcu możemy powiedzieć, że wykonaliśmy pierwszy krok w kierunku uporządkowania Krupówek. Cieszę się bardzo, że to się udało - mówi Agata Wojtowicz z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej, która była inicjatorem wprowadzenia parku kulturowego. - Teraz tylko czekamy na skuteczne egzekwowanie tego prawa.
Znikną brzydkie reklamy
Według nowych zapisów, z deptaka mają zniknąć wielkopowierzchniowe reklamy - m.in. billboardy czy telebimy. Znikną także wszelkiego rodzaju automaty do gier, czy maszyny spożywcze jak czy maszyny do lodów. - Wszelkie takie urządzenia będą musiały znajdować się w lokalach gastronomicznych - mówi Tomasz Filar z wydziału gospodarki gruntami Urzędu Miasta. Zabronione będzie także wystawianie towaru handlowego przed sklepem, czy na fasadach kamienic (ale także straganów). Na terenie parku kulturowego zabroniona będzie tzw. sprzedaż "z ręki".
Wylatują "maskotki"
Według zapisów nowego prawa, na zakopiańskim deptaku nie będą mogli pracować przebierańcy - misie, świstaki, czy inne stwory - którzy do tej pory pozowali za opłatą do zdjęć z turystami. - Pozostaną jedynie stoiska z oscypkami, jak również portreciści - mówi Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego.
Nowe przepisy zaczną obowiązywać od lipca 2016 roku. W międzyczasie urząd ma opracować plan ochrony parku, w którym znajdą się wytyczne dot. m.in. reklam.
