Pierwszy pociąg w ramach "Nowego Jedwabnego Szlaku" dotrze do Polski we wtorek

PD
We wtorek 7 stycznia do Euroterminala logistycznego w Sławkowie dotrze pierwszy towarowy pociąg ze stacji Xi`an w Chinach. Pociąg wyruszył z wyruszył ze stacji w Chinach 24 grudnia, do pokonania ma 9477 km.

W składzie, który zmierza do Sławkowa znajduje się 45 kontenerów. Jego trasa wiedzie przez Rosję, Ukrainę i Kazachstan. To będzie pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy), który dotrze do Polski bezpośrednio z Chin w ramach tzw. "Nowego Jedwabnego Szlaku".

Od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg będzie jechał trasą szerokotorową 1520 mm. Oznacza to, że nie będzie konieczności przeładunku kontenerów na granicy z UE. Jest to pierwszy przewóz Nowym Jedwabnym Szlakiem do Europy z wykorzystaniem linii LHS oraz Euroterminala Sławków.

Nowy Jedwabny Szlak

Nowy Jedwabny Szlak to koncepcja korytarzy transportowych łączących Azję z Europą opierająca się na transporcie kolejowym. Ma być on trzy razy szybszy niż przewóz towarów drogą morską i znacznie tańszy oraz bardziej ekologiczny niż samolot.

Z kolei Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o szerokości 1520 mm, stosowanej na Wschodzie. Europejskie tory są o 8,5 cm węższe. Oznacza to, że od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg będzie jechał trasą szerokotorową 1520 mm. Oznacza to, że nie będzie konieczności przeładunku kontenerów na granicy z UE.

LHS to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie.

W latach 90. i dwutysięcznych linia LHS była wykorzystywana również do przewozów pasażerskich. Jeździły nią pociągi dalekobieżne do Rosji i na Ukrainę. Początkowo była to jedna para pociągów pospiesznych relacji Moskwa – Olkusz – Moskwa, kursująca co drugi dzień. W kolejnych latach kursy te rozszerzono o dwa dodatkowe relacji Lwów – Zamość Północny i Moskwa – Zamość Północny.

Od połowy lat 90. XX wieku pociągi jeździły sporadycznie na zarządzenie jako specjalne.

Czytaj także

WIDEO: Krótki wywiad

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3