Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pierwszy pociąg w ramach "Nowego Jedwabnego Szlaku" dotrze do Polski we wtorek

PD
We wtorek 7 stycznia do Euroterminala logistycznego w Sławkowie dotrze pierwszy towarowy pociąg ze stacji Xi`an w Chinach. Pociąg wyruszył z wyruszył ze stacji w Chinach 24 grudnia, do pokonania ma 9477 km.

W składzie, który zmierza do Sławkowa znajduje się 45 kontenerów. Jego trasa wiedzie przez Rosję, Ukrainę i Kazachstan. To będzie pierwszy pociąg intermodalny (kontenerowy), który dotrze do Polski bezpośrednio z Chin w ramach tzw. "Nowego Jedwabnego Szlaku".

Od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg będzie jechał trasą szerokotorową 1520 mm. Oznacza to, że nie będzie konieczności przeładunku kontenerów na granicy z UE. Jest to pierwszy przewóz Nowym Jedwabnym Szlakiem do Europy z wykorzystaniem linii LHS oraz Euroterminala Sławków.

Nowy Jedwabny Szlak

Nowy Jedwabny Szlak to koncepcja korytarzy transportowych łączących Azję z Europą opierająca się na transporcie kolejowym. Ma być on trzy razy szybszy niż przewóz towarów drogą morską i znacznie tańszy oraz bardziej ekologiczny niż samolot.

Z kolei Sławków to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga tor o szerokości 1520 mm, stosowanej na Wschodzie. Europejskie tory są o 8,5 cm węższe. Oznacza to, że od Dostyku na granicy chińsko-kazachskiej, aż do stacji końcowej Sławków LHS pociąg będzie jechał trasą szerokotorową 1520 mm. Oznacza to, że nie będzie konieczności przeładunku kontenerów na granicy z UE.

LHS to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie.

W latach 90. i dwutysięcznych linia LHS była wykorzystywana również do przewozów pasażerskich. Jeździły nią pociągi dalekobieżne do Rosji i na Ukrainę. Początkowo była to jedna para pociągów pospiesznych relacji Moskwa – Olkusz – Moskwa, kursująca co drugi dzień. W kolejnych latach kursy te rozszerzono o dwa dodatkowe relacji Lwów – Zamość Północny i Moskwa – Zamość Północny.

Od połowy lat 90. XX wieku pociągi jeździły sporadycznie na zarządzenie jako specjalne.

WIDEO: Krótki wywiad

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska