- Planujemy, że w listopadzie bieżącego roku będą już gotowe nowe tory, w obu kierunkach, na odcinku od Krakowa do Krzeszowic. Potem oczywiście będziemy musieli uzyskać odpowiednie certyfikaty itd. Mówiąc więc jasno, pociągi na tym odcinku będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/godzinę w 2019 roku. Czas podróży skróci się wtedy do około 30 minut - mówi Mateusz Wanat z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
To będzie znacząca zmiana, ponieważ obecnie podróż koleją z Krakowa do Krzeszowic pociągami regionalnymi trwa około 40 minut. Oprócz krótszego czasu przejazdu, podróżni będą mogli korzystać też z wielu odnowionych peronów.
- Docelowo na stacji Kraków Mydlniki będą dwa perony. Dojście do nich, zamiast dotychczasową kładką, będzie prowadzić tunelem - tłumaczy Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Pierwszy, praktycznie gotowy już peron, który otwarty zostanie jeszcze w tym miesiącu, ma 200 metrów długości, został zadaszony - co jest nowością na tej stacji - zamontowane zostały ławki, itd.
Kraków. Kolejarze zamykają drogi i perony. Kilkadziesiąt poc...
Cały czas trwa także budowa nowego przystanku dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Bronowicach (w rejonie ul. Armii Krajowej). - Będą na nim cztery perony, dwa do obsługi pociągów jadących w kierunku lotniska, a dwa dla składów jadących w kierunku Katowic - mówi Mateusz Wanat z PKP PLK. Sam przystanek ma być gotowy pod koniec 2018 roku. W przyszłym roku, wiosną, prowadzona będzie jeszcze budowa przejścia podziemnego w rejonie przystanku.
Kolejarze podkreślają, że modernizacja całej, mierzącej ponad 70 kilometrów trasy na Śląsk podzielona jest na kilka odcinków. - Na wszystkich obecnie prowadzone są prace, jest to jeden wielki plac budowy. Ułożonych zostało już łącznie ponad 20 kilometrów nowych torów - podkreśla Mateusz Wanat z PKP PLK.
Jeden z kluczowych odcinków to właśnie ten między Krakowem Głównym Towarowym a Krakowem Mydlnikami. Ze względu na to, że roboty wpływają nie tylko na ruch kolejowy - pociągi obecnie poruszają się tylko po jednym torze - ale również sytuację komunikacyjną w mieście.
W PKP PLK już zapowiadają, że na kolejne, duże zmiany związane z tą gigantyczną inwestycją, muszą przygotować się również kierowcy i piesi. Dokładnie od 21 maja całkowicie zablokowany zostanie ruch na ul. Zielony Most, pod wiaduktem kolejowym, który będzie przebudowywany - podobnie jak kilka innych wiaduktów w okolicy.
- Zmiany organizacji ruchu na tej ulicy potrwają ponad trzy miesiące, zakładamy jednak, że na pewnym etapie prac uda się dopuścić ruch pieszych pod tym obiektem - informują w PKP PLK. W maju zamknięta ma zostać też ulica Łupaszki. Kierowcy przejeżdżać będą mogli jednak ulicą Godlewskiego.
Z zapowiedzi kolejarzy wynika, że przed 1 listopada otwarty może zostać w końcu przejazd przez ulicę Rydla - nowym tunelem drogowym.
Przypomnijmy, że modernizacja torów z Krakowa na Śląsk stała się w ostatnich latach symbolem problemów PKP. Termin zakończenia inwestycji był wielokrotnie przekładany, m.in. ze względu na to, że splajtowała część wykonawców. W pewnym momencie prace na całej trasie zostały wstrzymane.
ZOBACZ KONIECZNIE:
WIDEO: Magnes, kultura Gazura
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto
