W ramach przedłużonego procesu konsultacyjnego zainteresowani mieszkańcy będą mogli:
wypełnić nową ankietę elektroniczną dotyczącą projektu
wziąć udział w otwartym spotkaniu konsultacyjnym, które odbędzie się w czwartek, 9 stycznia 2025 r. o godz. 17.00, w połączonych salach Lea i Kupieckiej UMK, przy pl. Wszystkich Świętych 3-4
skorzystać z dyżuru telefonicznego, który odbędzie się w czwartek, 2 stycznia, w godzinach 14.00–16.00, pod numerem telefonu +48 12 616 86 35.
Zapraszamy do aktywnego udziału w konsultacjach i współtworzenia rozwiązań, które wpłyną na przyszłość transportu w naszym mieście.
Wydłużone konsultacje potrwają do piątku, 10 stycznia 2025 r.
Szczegółowe informacje dotyczące projektu uchwały są dostępne na stronach www.obywatelski.krakow.pl oraz www.ztp.krakow.pl.
Kluczowe założenia propozycji nowej SCT:
Od 1 lipca 2025 r., aby pojazd mógł jeździć po SCT, będzie musiał spełniać następujące wymagania (nie dotyczy mieszkańców Krakowa): w przypadku diesli auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2014 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 6. Przy czym wystarczy, że auto spełnia tylko jeden z tych wymogów. Jeśli samochód jest np. wyprodukowany w 2013 r., ale właściciel ma dokumenty wykazujące, że spełnia on wymogi normy emisji Euro 6, takie auto będzie dopuszczone do SCT; w przypadku pojazdów z zapłonem iskrowym (pojazdy benzynowe, także te z instalacją LPG) auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2005 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 4. W tym przypadku także wystarczy, że auto będzie spełniać tylko jeden z tych wymogów.
Od 1 lipca 2030 r. aby móc jeździć po SCT, samochód będzie musiał wypełniać następujące wymogi: w przypadku diesli auto będzie musiało być wyprodukowane przynajmniej w 2018 r. lub spełniać wymagania normy emisji Euro 6dT; w przypadku aut benzynowych i LPG wymagania się nie zmienią: będzie to minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4.
Mieszkańcy Krakowa będą objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 r.
Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy: do 30 czerwca 2028 r. Do tego czasu wjazd takich aut będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej.
Obszar SCT to niemal cały Kraków, z wyjątkami umożliwiającymi dojazd do niektórych szpitali czy autostradowej obwodnicy oraz bez obszarów na wschód od drogi ekspresowej S7.
Będą wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami.
Planowana jest automatyzacja kontroli pojazdów.
Pierwsze samochody i tramwaje przejechały po przebudowanej u...
