https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Po burzliwych spotkaniach z mieszkańcami w sprawie Strefy Czystego Transportu urzędnicy zdecydowali o wydłużeniu konsultacji

Marcin Banasik
W Krakowie jest bardzo silna grupa mieszkańców, która jest przeciwko wprowadzeniu SCT
W Krakowie jest bardzo silna grupa mieszkańców, która jest przeciwko wprowadzeniu SCT Anna Kaczmarz
Po tym, jak część mieszkańców Krakowa stanowczo protestowała przeciwko wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu na spotkaniach konsultacyjnych, Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie zdecydował o wydłużeniu procesu konsultacyjnego dotyczącego nowego projektu uchwały w sprawie planowanego wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT). Zainteresowane osoby jeszcze do piątku, 10 stycznia będą miały możliwość zgłaszania swoich uwag do projektu. Wydłużenie procesu konsultacji ma zapewnić mieszkankom i mieszkańcom dodatkowy czas na zapoznanie się z dokumentem i wyrażenie swojej opinii.

W ramach przedłużonego procesu konsultacyjnego zainteresowani mieszkańcy będą mogli:

  • wypełnić nową ankietę elektroniczną dotyczącą projektu

  • wziąć udział w otwartym spotkaniu konsultacyjnym, które odbędzie się w czwartek, 9 stycznia 2025 r. o godz. 17.00, w połączonych salach Lea i Kupieckiej UMK, przy pl. Wszystkich Świętych 3-4

  • skorzystać z dyżuru telefonicznego, który odbędzie się w czwartek, 2 stycznia, w godzinach 14.00–16.00, pod numerem telefonu +48 12 616 86 35.

Zapraszamy do aktywnego udziału w konsultacjach i współtworzenia rozwiązań, które wpłyną na przyszłość transportu w naszym mieście.

Wydłużone konsultacje potrwają do piątku, 10 stycznia 2025 r.

Szczegółowe informacje dotyczące projektu uchwały są dostępne na stronach www.obywatelski.krakow.pl oraz www.ztp.krakow.pl.

Kluczowe założenia propozycji nowej SCT:

  • Od 1 lipca 2025 r., aby pojazd mógł jeździć po SCT, będzie musiał spełniać następujące wymagania (nie dotyczy mieszkańców Krakowa): w przypadku diesli auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2014 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 6. Przy czym wystarczy, że auto spełnia tylko jeden z tych wymogów. Jeśli samochód jest np. wyprodukowany w 2013 r., ale właściciel ma dokumenty wykazujące, że spełnia on wymogi normy emisji Euro 6, takie auto będzie dopuszczone do SCT; w przypadku pojazdów z zapłonem iskrowym (pojazdy benzynowe, także te z instalacją LPG) auto musi być wyprodukowane przynajmniej w 2005 r. albo spełniać wymagania normy emisji Euro 4. W tym przypadku także wystarczy, że auto będzie spełniać tylko jeden z tych wymogów.

  • Od 1 lipca 2030 r. aby móc jeździć po SCT, samochód będzie musiał wypełniać następujące wymogi: w przypadku diesli auto będzie musiało być wyprodukowane przynajmniej w 2018 r. lub spełniać wymagania normy emisji Euro 6dT; w przypadku aut benzynowych i LPG wymagania się nie zmienią: będzie to minimum rok produkcji 2005 lub minimum norma emisji Euro 4.

  • Mieszkańcy Krakowa będą objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 r.

  • Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy: do 30 czerwca 2028 r. Do tego czasu wjazd takich aut będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej.

  • Obszar SCT to niemal cały Kraków, z wyjątkami umożliwiającymi dojazd do niektórych szpitali czy autostradowej obwodnicy oraz bez obszarów na wschód od drogi ekspresowej S7.

  • Będą wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami.

  • Planowana jest automatyzacja kontroli pojazdów.

Ulica Kościuszki otwarta dla tramwajów i aut

Pierwsze samochody i tramwaje przejechały po przebudowanej u...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska