https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Po Krakowie będzie kursował zabytkowy tramwaj z Poznania [ZDJĘCIA]

Arkadiusz Maciejowski
W tym roku w Krakowie podczas wakacji mieszkańcy i turyści będą mieli możliwość podróży historycznymi tramwajami z niemal każdego dużego polskiego miasta. Do kolekcji MPK w Krakowie, w której są nie tylko zabytkowe krakowskie tramwaje, ale także wagony z Wrocławia, Warszawy i Gdańska, dołączy bowiem na kilka najbliższych miesięcy wagon 102N z Poznania. Jest to efekt współpracy krakowskiego MPK z MPK w Poznaniu, które zdecydowały się wymienić na okres wakacyjny swoimi pojazdami.

Krakowska Linia Muzealna zostanie uruchomiona w tym roku już po raz 20.

Poznański tramwaj w swoich charakterystycznych kremowo-zielonych barwach będzie kursował w wakacje po krakowskich torach. Z kolei mieszkańcy Poznania zyskają możliwość podróży historycznym wagonem 4N (wagony tej serii były eksploatowane w Krakowie w latach 1958-1988).

W MPK Kraków informują, że: "Historia poznańskiej „stodwójki” rozpoczęła się na początku stycznia 1970 roku. To wtedy wagon 102N-1 o numerze fabrycznym 26 trafił do Poznania. Ze względu na swoje kanciaste kształty został od razu nazwany „kanciakiem”. Stacjonował w zajezdni Głogowska i w swój pierwszy kurs wyruszył 14 stycznia 1970 roku na linię nr 6. Początkowo numer linii umieszczany był w kasetonach za szybą, lecz już po kilku miesiącach charakterystyczny dla Poznania krój cyfr tablicy liniowej umieszczony został na dachu wagonu.

Z zajezdni Głogowska przegubowe wagony wyjeżdżały najczęściej na linie nr 1, 6, 14 i 19. Już w czasie pierwszej naprawy głównej przeprowadzonej w marcu 1977 roku, wagon został pozbawiony gniazd ukrotnionej jazdy i zlikwidowano mu dolne osłony w celu lepszego dostępu do wózków, a dolną część burty przemalowano z koloru kremowego na zielony. W sierpniu 1980 roku otwarto nową zajezdnię na Fortecznej, do której przeniesiono wszystkie „stodwójki” z Głogowskiej. Po dużych dostawach nowych wagonów 105Na, postanowiono część tramwajów 102N przenieść na zajezdnię Madalińskiego, gdzie wagon 102N-1 był wykorzystywany m.in. do testowania infrastruktury. Na regularnej linii kursował on aż do 2001 roku. Po wycofaniu z ruchu przeszedł remont generalny, podczas którego przywrócono go do stanu fabrycznego. Od 1 grudnia 2004 roku jest pojazdem historycznym".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Na krakowskich torach poznański przegubowiec pojawi się obok krakowskiego „kanciaka” z numerem inwentarzowym 203.

Starszy o blisko miesiąc niebieski tramwaj kursował w ruchu liniowym do 1997 roku, a obecnie znajduje się w kolekcji historycznego taboru MPK.

Parametry techniczne wagonów 102N:

  • długość: 19300 mm
  • szerokość: 2400 mm
  • masa własna: 24000 kg
  • miejsca ogółem: 181.

Wybrane dla Ciebie

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Prokuratura umorzyła postępowanie ws. Park and Ride. Bochnia straciła ok. 1,3 mln zł

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Poznaj wszystkie półfinalistki Miss Polski. Tylko część z nich przejdzie do finału

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska