https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pociąg Dart z bydgoskiej Pesy przekroczył prędkość 200 kilometrów na godzinę!

To dowód na prędkość Darta
To dowód na prędkość Darta Pesa
Bydgoska firma wyprodukowała pierwszy z 20 Dartów zamówionych przez PKP Intercity.

 - Nigdy dotąd  tak szybko nie prowadziłem pociągu – mówi maszynista Artur Wesołowski. – Co ciekawe, tej prędkości nawet się specjalnie nie czuło. Owszem, słupy wzdłuż szlaku „uciekały” szybciej, ale to wszystko. Pojazd nie był głośniejszy, nie czuło się żadnych drgań, zachowywał się normalnie, jak przy mniejszych prędkościach. Siedzący z tyłu pracownicy serwisu nawet nie wiedzieli, że jadą 200 kilometrów na godzinę. To dobrze świadczy o pociągu, bo w przyszłości pasażerowie będą docierać do celu dużo szybciej i nawet tego nie odczują. Myślę, że gdyby prowadzący testy Instytut Kolejnictwa miał zgodę na wyższe prędkości, spokojnie moglibyśmy pojechać 210 kilometrów na godzinę, a nawet więcej.  

Kontrakt opiewa na 1,3 mld zł. Pesa nie tylko wyprodukuje pociągi, ale będzie je również serwisować przez 15 lat. Darty mają obsługiwać trasy dalekobieżne. Pojadą od 2016 roku w barwach Intercity z prędkością 160 kilometrów na godzinę (docelowo to ma być 250 kilometrów.

l

Nowe pociągi obsłużą pasażerów na trasach: Jelenia Góra - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok/Lublin oraz Białystok/Lublin - Warszawa - Koluszki - Częstochowa - Katowice - Bielsko Biała.

Dart, najnowszy pociąg bydgoskiej Pesy, zaliczył pierwsze testy [zdjęcia] 

W standardzie Dartów są m.in. zintegrowany system klimatyzacji i ogrzewania, ergonomiczne fotele, gniazdka elektryczne, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, rozbudowany system informacji pasażerskiej i wzmacniania sygnału telefonii komórkowej, nowoczesne toalety (z przewijakami dla niemowląt) i miejsca do przewozu rowerów.

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mikol
linia warszawa poznań zostanie zamknięta ze wzgledu na remont i niema sensu puszczac tam dartów .
J
JERRY
Wszystko o Pendolino i Dart'cie już napisano ale dlaczego nikt nie wytknął że ministerialnym urzędnikom że  z uporem tak wyznaczają trasy tych pociągów  że omijają Poznań i Wielkopolskę.
Kuriozum polega równiez  na tym że trasa Warszawa -Berlin jest przystosowana do dużych szybkości a tam nie skierowano pociągów Dart które przy okazji mogłyby promować te składy Pesy w Berlinie.
n
norbi
Dobra robota PESA!
s
soad
Jakby to napisać - DART jest konstrukcją nowoczesną natomiast PENDO to weteran z trzydziestoletnią historią po liftingu.
Nna każdego pasażera PENDO wiezie 980 kg a DART zaledwie 700 kg. To tyle. 
 
j
jag
do @soad - bardzo odkrywcze lecz błędne.
To, że nazwa "Pendolino" funkcjonuje 30 lat nie ma nic wspólnego z nowoczesnością kolejnych konstrukcji, które i tak wykonywane są pod ścisłą specyfikację zamawiającego po wygranych przetargach i często mają pudła bez wyhyłu , tak jak w przypadku tych zamówionych przez PKP.
To tak, jakby twierdzić, że np. kombi to weteran, a najnowszy i najszybszy Passat B8 Variant jest lepszy i lżejszy... Pendolino, to tylko włoska nazwa pierwszego wyhylnego pudła wagonu, a EZT-y budowane od 30 lat w tej firmie mają swoje idywidalne nazwy.
Dart to, nieco spóźniona w stosunku do włoskiej konkurencji, nowa platforma do budowy EZT śrdenich prędkości 160-220 km/h i bardzo dobrze, że zbudowana w Bydgoszczy i odważnie (prototyp) zamówiona przez PKP. 
 
Ja jednak wolę najnowsze, polskie wagony z przedziałami, zwłaszcza na dłuższych dystansach, które też mogą za pomocą odpowiedniej lokomotywy osiągać podobne prędkości podróżne.
i
iks
No cóż, taka prędkość to dużej mierze efekt infrastruktury, a nie pociągu Dart albo Srart.
K
Krzysiek1234
Polska firma produkuje polskie pociągi na polskie tory.
To jest patriotyzm i tak się buduje Polske.
 
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska