https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Politechnika Warszawska opracuje całkowicie polski elektryczny autobus dla Ursusa i konsorcjum

Zbigniew Biskupski AIP
Politechnika Warszawska podpisała umowę z Konsorcjum Polski E-BUS, reprezentowanym przez URSUS BUS S.A., na opracowanie projektu bezemisyjnego, elektrycznego autobusu. Pod kątem parametrów technicznych i finansowych pojazd będzie konkurencyjny i innowacyjny na rynku polskim i światowym. Obecnie Ursus i Solaris produkują elektryczne autobusy, ale w znacznej części wykorzystują do tego podzespoły produkowane poza Polską.

Pomiędzy Politechnika Warszawską i URSUS S.A. podpisany został również list intencyjny odnawiający współpracę przy innych projektach.

Umowa zakłada opracowanie projektu polskiego bezemisyjnego autobusu elektrycznego najnowszej generacji. Współpraca przewiduje także wzajemne wsparcie badawczo-rozwojowe obecnych i przyszłych działań konsorcjum.

Istotnym elementem podpisanej umowy jest wykorzystanie potencjału uczelni, w szczególności kadry dydaktycznej oraz najbardziej uzdolnionych studentów. Sygnatariusze będą brali udział w badaniach i symulacjach związanych z testowaniem proponowanych przez konsorcjum rozwiązań. Dzięki współpracy kluczowe komponenty będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo-badawczego.

Elektromobilność i nowoczesne technologie

Umowę podpisali: przedstawiciel Politechniki Warszawskiej prof. dr hab. inż. Stanisław Wincenciak, Prorektor ds. Rozwoju PW oraz Tomasz Nita, prezes URSUS BUS S.A.
– Nasza uczelnia to wiodący ośrodek naukowo-badawczy, prowadzący prace w zakresie badań podstawowych, rozwojowych i wdrożeniowych oraz udzielający doradztwa technicznego w zakresie nowoczesnych technologii, wykonywania ekspertyz, opinii naukowych m.in. z zakresu budowy pojazdów, rozwiązań z obszaru elektromobilności i nowoczesnych materiałów – powiedział Stanisław Wincenciak.

– URSUS BUS S.A. dysponuje znaczącym doświadczeniem w projektowaniu i budowie bezemisyjnych autobusów oraz trolejbusów miejskich. Głównym celem spółki jest innowacyjne podejście do elektromobilności, jednego z najbardziej zaawansowanych sektorów transportu publicznego. Spółka współpracuje z renomowanymi partnerami, zarówno naukowymi, jak i komercyjnymi w rozwoju pojazdów elektrycznych – podkreślił Tomasz Nita.

Czytaj też:
Już ponad połowa Polaków musi leczyć się prywatnie. Ile na co wydajemy?

Dodatkowo URSUS BUS S.A. i Politechnika Warszawska sygnowały list intencyjny, który odnawia współpracę przy innych projektach, a także zapewnia kontynuację wymiany doświadczeń, współpracę ekspercką oraz promowanie przedsiębiorczości i innowacyjności.

Nowa przekładnia do ciagników

Porozumienie dotyczy również realizacji projektu konstrukcji przekładni przełączanej pod obciążeniem do ciągników o mocy 80-115 KM.
Dokument podpisał prof. dr hab. inż. Stanisław Wincenciak, Prorektor ds. Rozwoju Politechniki Warszawskiej oraz Karol Zarajczyk, Prezes Zarządu Ursus S.A.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

– Żaden poważny producent ciągników, żadna poważna firma mająca ambicje motoryzacyjne nie może funkcjonować bez wsparcia wiodących uczelni, a taką niewątpliwie jest Politechnika Warszawska. Doświadczenie i wiedza uczelni pozwoli nam zrobić krok milowy i stać się w krótkim czasie bardzo konkurencyjną firmą. Niezwykle istotną kwestią w rozwoju jest elektromobilność. Ponieważ silnik spalinowy nie jest już jedynym technologicznym rozwiązaniem, mamy obecnie szansę zaistnieć na rynkach europejskich z elektrycznymi autobusami i samochodami dostawczymi – powiedział Karol Zarajczyk.

Transport miejski z Ursusa

Ursus równolegle do produkcji ciągników i maszyn rolniczych z sukcesem rozwija segment transportu miejskiego oferując ok. 10 modeli autobusów i trolejbusów miejskich, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. W br. spółka wygrała dwa przetargi na dostarczenie środków transportu miejskiego do Torunia i Warszawy. W ramach podpisanych umów spółka dostarczy 15 autobusów, z możliwością dodatkowego zwiększenia zamówienia o kolejnych 5 autobusów.

Grupa Ursus należy do kluczowych inwestorów regionu lubelskiego, gdzie rozwija swoje zaplecze produkcyjne i laboratorium badawczo-rozwojowe. Ursus R&D współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej oraz z Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie przy opracowywaniu nowatorskich rozwiązań technologicznych. Zarząd chce wykorzystać ponad 120-letnią tradycję marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w Lublinie nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego.

OBEJRZYJ WIDEO:
Co drugi Polak planuje w tym roku wyjechać na wakacje

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
locc
Świetna wiadomość! :) cieszę się, że Solaris w końcu będzie miał godnego sobie rywala
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska