https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Popularny operator komórkowy z zarzutami UOKiK. Grozi mu bardzo wysoka kara. O co chodzi?

Leszek Rudziński
Opracowanie:
UOKiK twierdzi, że praktyka stosowana przez Play może naruszać zbiorowe interesy konsumentów.
UOKiK twierdzi, że praktyka stosowana przez Play może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. fot. andrzej banas / polskapresse gazeta krakowska
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play. Zarzut dotyczy karania klientów operatora utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku. Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Operator tłumaczy, że stosowany przez Play mechanizm nie jest karą umowną, a „konstrukcja rabatu stosowana w umowach Play była przedmiotem analizy Prezesa UOKiK tuż po jej wprowadzeniu”.

Spis treści

Zarzut UOKiK przeciwko Play - o co chodzi?

Jak wyjaśnia UOKiK, abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu (5 zł miesięcznie) za e-fakturę i terminowe płatności.

Jednak regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach, oprócz abonamentu, uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat, dopiero gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki. Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.

Kara umowna tylko z w przypadku zobowiązań niepieniężnych

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK wyjaśnia, że utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. - Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 – mówi.

Podwójne kary dla konsumentów

Dodaje, że taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie. Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.

Jeśli zarzut się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Operator odpowiada: Nie stosujemy kary umownej

W odpowiedzi na zarzuty UOKiK spółka P4 wskazała, że stosowany przez Play mechanizm nie jest karą umowną – spółka udziela rabatu po spełnieniu określonych warunków.

„Klienci otrzymują zniżkę na abonament po spełnieniu obu warunków: wyrażeniu zgody na wygodną i przyjazną środowisku e-fakturę oraz dokonywaniu terminowych płatności. W sytuacji, gdy którykolwiek z nich nie jest spełniony rabat nie jest przyznawany. Natomiast jeśli w kolejnym miesiącu abonent spełni oba warunki to ponownie zyskuje prawo do zniżki” – tłumaczył operator.

Dodał także, że jest to powszechnie stosowana na rynku praktyka, która premiuje nowoczesne, ekologiczne podejście oraz uiszczanie zobowiązań zgodnie z terminami określonymi w umowie.

„Należy też podkreślić, że konstrukcja rabatu stosowana w umowach Play była przedmiotem analizy Prezesa UOKiK tuż po jej wprowadzeniu. W grudniu 2015 roku postępowanie wyjaśniające w tej sprawie zostało zamknięte, a Urząd przez kilka lat nie zgłaszał żadnych zastrzeżeń. Jako spółka stosujemy się do wszystkich obowiązujących przepisów prawa” – wskazała spółka.

Nie tylko Play. Inni operatorzy także pod lupą UOKiK

To nie jedyne działania UOKiK w tym obszarze. W toku są postępowania wyjaśniające dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których Urząd sprawdza, na jakich zasadach operatorzy zastrzegają utratę jakiegokolwiek rabatu w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska