https://gazetakrakowska.pl
reklama

Presja finansowa kontra zdrowie: co blokuje mamy przed odpoczynkiem w chorobie?

Akcja specjalna "Mamy czas na zdrowie"
Aż 86% pracujących mam przyznało, że zdarzyło im się pójść do pracy w trakcie choroby, obawiając się utraty dodatkowych świadczeń finansowych [1]. Co piąta z nich deklaruje, że premie powiązane z obecnością w pracy stanowią ponad 20% ich dochodu [2]. W ramach drugiego etapu kampanii społecznej „MAMY czas na zdrowie”, firma Haleon, producent leku Theraflu, oraz Fundacja Share the Care rozpoczynają dyskusję na temat presji finansowej, która ogranicza mamom niezbędny czas na odpoczynek w trakcie choroby.

Badania SW Research oraz IPSOS przeprowadzone w ramach kampanii społecznej „MAMY czas na zdrowie” ujawniają niepokojącą rzeczywistość – większość mam, mimo choroby, stawia obowiązki zawodowe i domowe ponad własne zdrowie. Z kolei strach przed utratą dodatkowej części wynagrodzenia oraz presja związana z pracą często sprawiają, że przeziębione mamy idą do pracy chore, zamiast zostać w domu i zregenerować się.

- Dodatkowe świadczenia finansowe powiązane z obecnością w pracy nie wspierają dbania o zdrowie pracowników oraz uderzają w tych, którzy mają obowiązki opiekuńcze – w tym samotne matki. W ramach drugiego etapu kampanii chcemy zaprosić zarówno pracodawców, jak i pracowników do wspólnej dyskusji nad rozwiązaniami, które są nie tylko efektywne biznesowo, ale również dbają o jakość zdrowia pracowników i są sprawiedliwie skonstruowane. W dobie społecznej odpowiedzialności biznesu wierzę, że pracodawcy chętnie zaangażują się w pracę nad tym wyzwaniemmówi Karolina Andrian, prezeska i współzałożycielka Fundacji Share the Care działającej na rzecz równego podziału praw i obowiązków rodzicielskich w polskim społeczeństwie oraz tworzenia miejsc pracy przyjaznym opiekunom.

Z analizy danych zebranych w ramach kampanii „MAMY czas na zdrowie”, wyłania się obraz trzech głównych barier uniemożliwiających pracującym mamom odpoczynek podczas choroby. Na przeszkodzie stoją obowiązki domowe, zawodowe oraz zobowiązania finansowe. Szczególnie niepokojące jest to, że aż 86% pracujących mam przyznało, iż przynajmniej raz przyszło do pracy mimo choroby, obawiając się utraty dodatkowych świadczeń finansowych, które stanowią istotną część ich dochodów [3].

- Z punktu widzenia stabilności finansowej i zarządzania budżetem domowym kluczowa jest przewidywalność i regularność dochodów, a szczególnie wówczas, kiedy gospodarstwo domowe jest prowadzone przez jedną osobę, na przykład samotną matkę. Sytuacja, w której aż 20% budżetu stanowią ruchome premie, jest ogromnym wyzwaniem przekładającym się na ryzyko utraty płynności finansowej w przypadku choroby. Pamiętajmy, że w większości przypadków co najmniej 30-40% domowego budżetu (a w niektórych przypadkach połowę) pożerają koszty mieszkania i rachunków. W tej sytuacji mało kto może sobie pozwolić na utratę 20% dochodów bez konieczności drastycznego cięcia pozostałych wydatków (tych "na życie") lub zadłużania się. Presja związana z zagrożeniem braku płynności finansowej wpływa m.in. na konieczność chodzenia do pracy nawet podczas choroby. Ma to wiele negatywnych skutków, dla samych pracowników, ale także pracodawcy. Moim zdaniem uzależnienie dużej części wynagrodzenia tylko od fizycznej obecności w pracy, a nie od szerszego spektrum czynników opisujących wydajność pracy, jest w dzisiejszych czasach trudne do zaakceptowania i wymaga nowego spojrzenia – podsumowuje Maciej Samcik, twórca i redaktor naczelny multiblogu Subiektywnie o Finansach.

Dodatkowe świadczenia finansowe, które dotyczą nawet co trzeciej pracującej mamy, z założenia mają motywować do regularnej obecności w pracy. W praktyce jednak mogą stanowić  poważne wyzwanie, zwłaszcza dla osób regularnie opiekujących się innymi. Szczególnie trudna sytuacja dotyka samotne matki, które w 2021 roku stanowiły 20,7% rodzin w Polsce [4]. Ograniczone wsparcie w opiece nad dziećmi sprawia, że są one bardziej narażone na nieobecność w pracy. Z danych ZUS [5] wynika, że kobiety odpowiadają za blisko 80% dni absencji chorobowej związanej z opieką nad dzieckiem, co znacząco zwiększa ryzyko utraty dodatkowych premii. W przypadku matek świadczenia te mogą stanowić nawet 20% miesięcznych dochodów, stając się kluczowym elementem stabilności finansowej wielu rodzin, które nie mają innego źródła utrzymania.

Kampania społeczna „MAMY czas na zdrowie” zwraca uwagę na konieczność otwartego dialogu między pracodawcami a pracownikami i promuje dobre praktyki, w celu wypracowania rozwiązań zmniejszających finansowe obciążenie związane z chorobą, w szczególności przeziębieniem czy grypą. Wśród  proponowanych działań wymienia się wprowadzenie elastycznych form pracy oraz dodatkowych benefitów zdrowotnych. Takie rozwiązania mogłyby skutecznie ograniczyć obawy pracowników przed utratą dochodów w przypadku konieczności pozostania w domu z powodu choroby.

- Pierwszy etap kampanii zainicjował debatę na temat zdrowia pracujących mam, podkreślając rolę wsparcia w chorobie oraz ucząc kobiety budowania granic i proszenia o pomoc otoczenie. Cieszymy się, że możemy kontynuować naszą misję i poszerzać skalę działań, by wspierać pracujące mamy. Zdrowie pracownika i tworzenie warunków do odpoczynku w trakcie choroby powinno być priorytetem każdej firmy i nas wszystkich. Dlatego w ramach drugiego etapu kampanii rozmawiamy ze środowiskiem biznesowym, aby wypracować konkretne rekomendacje dla firm. Nie chcemy, aby zdrowie było wyborem między odpoczynkiem a stabilnością finansową – mówi Anna Bachulska-Kossek, Marketing Manager, Haleon.

Odwiedź stronę kampanii www.mamyczasnazdrowie.pl, weź udział w anonimowym teście i podziel się swoimi doświadczeniami. Razem możemy stworzyć lepsze warunki dla pracujących mam i promować zdrowe rozwiązania w miejscach pracy. Dołącz do dyskusji i zmieniajmy rzeczywistość na lepszą!

www.mamyczasnazdrowie.pl #mamyczasnazdrowie

Źródła:

---------------------

[1] SW Research, badanie „Wyzwania osób aktywnych zawodowo w trakcie choroby”; sierpień 2023, N-1003; pytanie: Jak często podczas grypy lub przeziębienia rezygnujesz ze zwolnienia lekarskiego, aby nie stracić innych korzyści finansowych (premii); Odpowiedź: 86% - raz lub częściej

[2] SW Research, badanie omnibusowe "Premia frekwencyjna", marzec 2023. N-1002; pytanie: Wskaż wysokość premii za frekwencję?; odpowiedź: ponad 20% wynagrodzenia zasadniczego: 19% - pracujące matki i 6% - reszta populacji.

[3] SW Research, badanie „Wyzwania osób aktywnych zawodowo w trakcie choroby”; sierpień 2023, N-1003; pytanie: Jak często podczas grypy lub przeziębienia rezygnujesz ze zwolnienia lekarskiego, aby nie stracić innych korzyści finansowych (premii); Odpowiedź: 86% - raz lub częściej

[4] Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021, Rodziny w Polsce w świetle wyników NSP 2021

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska