Próbny egzamin ósmoklasisty 2021. Harmonogram
Uczniowie ostatnich klas szkół podstawowych przystąpią do pisania próbnych egzaminów już w połowie marca. Będzie to kolejno:
- 17 marca 2021 (środa), godz. 9:00 – język polski (120 min.)
- 18 marca 2021 (czwartek), godz. 9:00 – matematyka (100 min.)
- 19 marca 2021 (piątek), godz. 9:00 – języki obce nowożytne (90 min.)
Warto podkreślić, że próbny egzamin ósmoklasisty jest nieobowiązkowy. W dodatku o jego zorganizowaniu decyduje osobno dyrekcja każdej ze szkół. Wybiera także wydawnictwo, z którym zostanie przeprowadzony test.
Materiały Centralnej Komisji Egzaminacyjnej
Materiały przygotowane przez CKE obejmą zarówno arkusze w wersji standardowej, jak i te dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami. Wszystkie zostaną udostępnione dyrektorom szkół za pośrednictwem systemu SIOEO oraz/lub serwisów OKE przeznaczonych dla dyrektorów szkół.
Oprócz tego materiały dot. próbnego egzaminu ósmoklasisty 2021 zostaną udostępnione na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.gov.pl), na stronach internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji i Nauki w dniu, w którym będzie przeprowadzany test z danego przedmiotu, o godz. 9:00, tak aby umożliwić wzięcie udziału w badaniu diagnostycznym uczniom, którzy z różnych względów nie będą mogli uczestniczyć w diagnozie w szkole.
Próbny egzamin ósmoklasisty w trybie stacjonarnym
Testy diagnostyczne, według zaleceń, powinny odbyć się w warunkach zbliżonych do obowiązujących podczas właściwego egzaminu. Jak podkreśla Ministerstwo Edukacji i Nauki, diagnoza musi zostać przeprowadzona z zachowaniem wszelkich reguł dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego.
Brak ocen za podejście do próbnego egzaminu ósmoklasisty 2021
Centralna Komisja Egzaminacyjna zaznacza, ze test diagnostyczny w zakresie poziomu przygotowania uczniów do egzaminu ósmoklasisty powinien być przeprowadzany wyłącznie w celu informacyjnym (tj. dania uczniom kolejnej szansy pracy z arkuszem egzaminacyjnym w czasie przeznaczonym na rozwiązanie zadań na egzaminie) oraz diagnostycznym (tj. zidentyfikowania wiadomości i umiejętności, które dany uczeń opanował już w stopniu zadowalającym, oraz wiadomości i umiejętności, które wymagają jeszcze doskonalenia). Za nieuzasadnione uważa się wystawianie ocen cząstkowych na podstawie uzyskanych przez danego ucznia wyników testu diagnostycznego z poszczególnych przedmiotów.
