https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro przeciwko unijnemu zakazowi korzystania z samochodów spalinowych

Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Unijne przepisy dotyczą zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych mają obowiązywać po 31 grudnia 2034 r. W zarzutach, które znalazły się we wniosku do Trybunału Konstytucyjnego, Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro podkreślił, że wprowadzenie takich zmian będzie miało katastrofalny wpływ na polską gospodarkę, życie społeczne i spowodują utratę dziesiątek tysięcy miejsc pracy, wykluczenie komunikacyjne, drastyczne ograniczenie dostępu do dóbr i obniżenie standardu życia. Według danych z początku tego roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 36 800 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych, którymi będzie można jeździć po 2034 r. Najwięcej takich aut jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim (ponad 30 proc), a drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc.

– Unia Europejska razem z tworzącym się nowym rządem chce odebrać Polakom wolność decydowania, jakimi samochodami będą jeździć. To ograniczy swobodę poruszania się i negatywnie wpłynie na status materialny Polaków – powiedział minister sprawiedliwości, Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro podczas briefingu prasowego, zorganizowanego 20 października.

Jak podkreślił, w Polsce ponad 5 milionów osób jest zatrudnionych w małych i mikro przedsiębiorstwach, które wytwarzają 40 proc. naszego PKB. Zdaniem Prokuratora Generalnego likwidacja samochodów spalinowych może doprowadzić te firmy do upadłości.

- Aby bronić Polaków, ich praw i podstawowych interesów ekonomicznych Polski, kieruję do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o sprawdzenie czy unijne rozporządzenie w sprawie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych jest zgodne z Konstytucją – poinformował Zbigniew Ziobro. - Nie ma zgody na podejmowanie tak ważnych decyzji ponad głowami Polaków. Nie ma zgody na łamanie Konstytucji, ani to, by unijni urzędnicy pozbawili milionów Polaków prawa do swobodnej komunikacji – dodał.

Przypomnijmy, że 23 marca 2023 r. Rada Unii Europejskiej zmieniła przepisy dotyczące ograniczenia emisji dwutlenku węgla z nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych. Akt ten wszedł w życie 15 maja 2023 r., uniemożliwiając rejestrowanie nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych o napędzie spalinowym na terytorium całej Unii Europejskiej po 31 grudnia 2034 r. W Radzie UE 23 państwa zagłosowały za przyjęciem nowych norm, przy trzech głosach wstrzymujących się - Polska jako jedyna się sprzeciwiła.

Prokurator Generalny kierując wniosek do Trybunału Konstytucyjnego zaznaczył, że obowiązujące przepisy unijne uniemożliwiają Polsce uprawianie suwerennej polityki energetycznej, a tym samym realizacji zasady dobra wspólnego (gwarantowanej w Konstytucji), zasady państwa prawnego i zasady zrównoważonego rozwoju.

Prokurator Generalny przedstawił również wyliczenia, że zlikwidowanych zostanie prawie 60 tys. miejsc pracy w województwach śląskim i dolnośląskim, przodujących w branży motoryzacyjnej, a także ok. 6-10 tys. w województwach: wielkopolskim, małopolskim i mazowieckim, a także upadnie rynek warsztatów zajmujących się naprawami silników tłokowych i skrzyń biegów – elementów nie występujących w pojazdach elektrycznych.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic już na początku napotkała na duże komplikacje.

Kuriozalna sytuacja na budowie linii tramwajowej do Mistrzej...

Zdaniem Prokuratora Generalnego wysokie ceny nowych pojazdów elektrycznych i nieopłacalność napraw elektrycznych pojazdów używanych - m.in. ze względu na wysoką cenę baterii, przy równoczesnym zanikaniu rynku używanych pojazdów spalinowych, przyczynią się do pogłębienia rozwarstwienia społecznego oraz powiększenia skali ubóstwa i wykluczenia komunikacyjnego - w szczególności na terenach pozamiejskich, gdzie pojazdy spalinowe są obecnie podstawowym środkiem komunikacji.

W ocenie Prokuratora Generalnego zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych będzie miał radykalny wpływ na kształt polskiego miksu energetycznego. Dlatego jego zdaniem przyjmowanie takich przepisów powinno się odbywać w realiach jednomyślnego głosowania w Radzie UE.

Według danych z początku tego roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 36,8 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych, którymi będzie można jeździć po 2034 r. Najwięcej takich aut jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim (ponad 30 proc), a drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic już na początku napotkała na duże komplikacje.

Kuriozalna sytuacja na budowie linii tramwajowej do Mistrzej...

W Krakowie na razie kierowcy muszą się przygotować do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, która ma obowiązywać na terenie miasta od połowy przyszłego roku. Zdaniem urzędników ograniczenie wjazdu do miasta dla aut, które produkują najwięcej spalin jest niezbędne ze względu na ochronę powietrza. Komitet “Kraków dla kierowców” przygotował obywatelski projekt uchwały ws. unieważnienia SCT i zabiega, by go wprowadzić pod obrady Rady Miasta Krakowa.

Krakowska Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym od 1 lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się samochody emitujące najwięcej zanieczyszczeń. Są to stare pojazdy, mające nawet ponad 30 lat. Mowa więc o samochodach osobowych wyprodukowanych do 1992 roku w przypadku aut z silnikami benzynowymi oraz roku 1996 w przypadku osobówek z silnikiem diesla. Stanowią one 2 proc. całego ruchu w mieście. W urzędzie przekonują jednak, że ich wpływ na zanieczyszczenie powietrza jest kolosalny (dopuszczalna wartość deklarowanej emisji węglowodorów i tlenków azotu jest w ich przypadku nawet 16 razy większa niż w samochodach, których ograniczenie nie obejmie).

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol
żadnych newsów z frontów ruskiej wojny domowej ? Ukraińcy pewnie już pod Moskwą ?
K
Karol
autopromocja zera / 0 /, które chce się wybić na wielkiego przywódcę partyjnego. Specjalista od aut się znalazł. Poradzimy sobie bez ciebie komunistyczny wypierdku.

Ziobro ! będziesz dziadu siedział za działania na szkodę interesu III RP.

Amen !

silniki elektryczne za 15/20 lat mogą być zastąpione innymi źródłami napędu. Technika i technologia idzie do przodu w takim tempie, że zamiast samochodami będziemy się przemieszczać balonami albo teleportować. he,he
j
jak_zwyle_bvez_hejtu
20 października, 13:49, olga:

Zakochany w Panu Smrodzie? czyli w swoim [wulgaryzm]...samochodzie???

20 października, 18:49, jak_zwykle_bez_hejtu:

Smierdzi to twój zadek a nie samochód z prawidłowo serwisowanym silnikiem. Swoje ekobretnie możesz wciskać swoim lewackim, tęczowym koleżankom.

20 października, 23:05, Dość sentymentalizmu:

Nic sie nie martw, jak bedziesz sobie chcial pojezdzic kopciuchem, to beda organizowane wycieczki na Bialorus i do Albani. Sprawa jest dawno przesądzona i [wulgaryzm] bedziesz mial do powiedzenia;))

A ty sobie swojego "ekologicznego" elektryka naładujesz albo prądem z węgla, albo go jak sobie nap@d@łujesz prądnicą zamontowaną na rowerze, a najprawdopodobniej nie bedziesz go miec wcale bo nigdy cie nie bedzie na niego stac. Co i kto będzie mieć do powiedzenia to się jeszcze okaże, cytując prezydenta: "jest takie polskie powiedzenie... nie strasz, nie strasz"..... za chwilę kończą się w Krakowie rządy Majchra więc i Łukasze z ZiKITU wylecą.... a to będzie oznaczać DUŻO zmian na lepsze na krakowskich ulicach !

D
Dość sentymentalizmu
20 października, 13:49, olga:

Zakochany w Panu Smrodzie? czyli w swoim [wulgaryzm]...samochodzie???

20 października, 18:49, jak_zwykle_bez_hejtu:

Smierdzi to twój zadek a nie samochód z prawidłowo serwisowanym silnikiem. Swoje ekobretnie możesz wciskać swoim lewackim, tęczowym koleżankom.

Nic sie nie martw, jak bedziesz sobie chcial pojezdzic kopciuchem, to beda organizowane wycieczki na Bialorus i do Albani. Sprawa jest dawno przesądzona i [wulgaryzm] bedziesz mial do powiedzenia;))

j
jak_zwykle_bez_hejtu
"Mowa więc o samochodach osobowych wyprodukowanych do 1992 roku w przypadku aut z silnikami benzynowymi .... że ich wpływ na zanieczyszczenie powietrza jest kolosalny"..... taaa, olbrzymi wplyw na zanieczyszczenie krakowskiego qrvidołka ma to jak przyjade swoim 32-sto dwuletnim amerykanskim benzyniakiem do Krakowa raz czy 2 razy w roku (zwlaszcza, ze na badaniach technicznych co roku wychodzi, ze spaliny ma czystcze niż większość europejskim benzynowek z normą Euro 4).... i na pewno bedzie pachniec fiolkami, jak zainwestuje 3 tys pln w zółte blachy i będe przyjeżdzał codziennie...... Strefa Czystego Transportiu to najwieksza i najbardziej chora hipokryzja eko-oszołomów w tym coraz bardziej chorym mieście ! Tfuuuu !
j
jak_zwykle_bez_hejtu
20 października, 13:49, olga:

Zakochany w Panu Smrodzie? czyli w swoim [wulgaryzm]...samochodzie???

Smierdzi to twój zadek a nie samochód z prawidłowo serwisowanym silnikiem. Swoje ekobretnie możesz wciskać swoim lewackim, tęczowym koleżankom.

o
olga
Zakochany w Panu Smrodzie? czyli w swoim [wulgaryzm]...samochodzie???
C
Chris
Dowidzenia, panie Ziobro
Z
Zbigniew Rusek
Pana Ziobro nie znoszę. Niemniej jednak, jak na razie, nie wymyślono lekkich akumulatorów, więc pojazdy spalinowe są bezkonkurencyjne.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska