Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przebiją tunel pod Zielonkami. Połączą wykopy na północnej obwodnicy Krakowa

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
Węzeł Zielonki na północnej obwodnicy Krakowa
Węzeł Zielonki na północnej obwodnicy Krakowa GDDKiA
Trwa budowa północnej obwodnicy Krakowa. Trasa - jako droga ekspresowa (S52) - o długości około 12,5 km połączy węzeł Modlnica na granicy Krakowa i gminy Wielka Wieś z węzłem Kraków Mistrzejowice. We wtorek, 16 stycznia zostanie przebity tunel pod Zielonkami.

- Tunel jest budowany metodą wykopową, we wtorek zaczniemy usuwać ostatnie warstwy ziemi i przebijemy się „na wylot”, łącząc wykopy prowadzone od wschodniej i zachodniej strony - poinformował Kacper Michna, rzecznik krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na całej długości trasy, która ma mieć po trzy pasy ruchu w każdą stronę, zaplanowano trzy tunele. Dwa z nich na terenie gminy Zielonki: pod wzgórzem w Batowicach (o długości 496 metrów) i pod rzeką Prądnik i ul. Krakowskie Przedmieście w Zielonkach (o długości 653 metry), a trzeci w Krakowie pod wzgórzem Syberia (o długości 95 metrów).

Jak wylicza GDDKiA na całej długości obwodnicy północnej będzie łącznie 27 obiektów inżynierskich, 4 km murów oporowych. W ramach prac zaplanowano budowę dróg dojazdowych, które mają obsługiwać przyległe tereny. Na tym odcinku planowane są cztery węzły. Węzeł Modlnica, który istnieje - zostanie rozbudowany o cztery łącznice. Ponadto powstanie węzeł Zielonki, który jest realizowany na skrzyżowaniu północnej obwodnicy Krakowa S52 z ulicami w Zielonkach: Ks. Adama Zięby, Waliszewskiego, Na Popielówkę i przez Trasę Wolbromską oraz ul. Na Zielonki w Krakowie. Kolejny węzeł w Węgrzcach będzie na przecięciu drogi krajowej nr 7 i Al. 29-go listopada w Krakowie. Natomiast czwarty węzeł Batowice powstanie na skrzyżowaniu północnej obwodnicy Krakowa z ul. Karola Wojtyły w Batowicach.

Budowa obwodnicy w terenie trwa od lipca 2020 roku, ale umowa z wykonawcą konsorcjum Gulermak i Mosty Łódź była podpisana w listopadzie 2018 r. Wartość zadania wynosi 1 mld 427 mln zł.

Wraz z trzypasmową drogą w obie strony powstaje m.in.: infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, budowane są także obiekty utrzymania drogowego w tym budynek administracyjno-socjalnym i budynki towarzyszące, przebudowywane są istniejące drogi na bezkolizyjne z budowaną S52.

Odcinek zakopianki Kraków-Myślenice na być przebudowany. Projekt Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego chce robić sześć firm

Budowa S7. Przetarg na projekt przebiegu nowej zakopianki na...

Orlen przejmuje stacje paliw w Austrii. Rozmowa z prezesem Obajtkiem

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska