Pierwsze prace związane z remontem nawierzchni autostrady rozpoczną się na przełomie sierpnia i września br., na odcinku pomiędzy Miejscami Obsługi Podróżnych w Kępnicy/Zastawiu a węzłem Balin (od km 362 do km 369). Docelowo roboty obejmą wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady, od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice (od km 340 do km 401). Kolejność wykonania prac na poszczególnych odcinkach ma być uzgadniana z wykonawcą.
– Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika nie tylko z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów umowy koncesyjnej, która nakłada na nas obowiązek przekazania autostrady stronie publicznej w roku 2027 w doskonałym stanie technicznym, tzn. takim, który nie będzie wymagał remontów i modernizacji przez kolejne lata – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.
Ta firma zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Stalexport Autostrada Małopolska uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku.
Remont na krótkich odcinkach
W Stalexport Autostrada Małopolska zaznaczają, że przy poprzedniej wymianie nawierzchni wprowadzono organizację ruchu, która okazała się być optymalna z punktu widzenia płynności przejazdu i która wdrożona ma być również tym razem.
- Każdy z remontowanych odcinków jezdni będzie odpowiednio krótki, a przez cały okres trwania remontu zachowamy dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Zakładamy, że pozwoli to skutecznie zminimalizować uciążliwości dla kierowców – dodaje Rafał Czechowski.
Obok wymiany nawierzchni i przywrócenia jej nośności w wymagających tego lokalizacjach, prace obejmą także roboty towarzyszące: wymianę barier ochronnych na wybranych odcinkach, remont elementów odwodnienia czy odtworzenie oznakowania poziomego.
Naprawione zostaną mosty
Efektem wymiany nawierzchni autostrady ma być zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym – zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie powierzchniowe.
Osiem wariantów nowej zakopianki i trzypasmowa autostrada z ...
W ramach remontu mostów naprawione zostaną m.in.: konstrukcja nośna, urządzenia dylatacyjne, łożyska mostowe, gzymsy i chodniki, betonowe bariery ochronne i zabezpieczenie antykorozyjne. To z kolei ma poprawić nie tylko bezpieczeństwo i komfort użytkowania wiaduktów, ale także ich estetykę.
Prace do końca 2026 roku
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 roku. Wykonawcą robót jest firma PAVIMENTAL Polska Sp. z o. o. z Trzebini. Wartość kontraktu to ponad 422 miliony złotych netto.
Wzrasta popyt na rynku nieruchomości

- Przecież na te zdjęcia można patrzeć bez końca! Kraków z lat 90. to jak inna planeta
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Horoskop na czerwiec 2023 dla wszystkich znaków zodiaku
- W małopolskich lasach już rosną grzyby! Pierwsze okazy robią wrażenie
- Pierwsi plażowicze pojawili się już na Zakrzówku. Można już kąpać się tam legalnie!