Remont i utrudnienia na autostradzie A4 Kraków-Katowice. Prace potrwają aż do 2026 roku

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na płatnym odcinku autostrady A$ z Krakowa do Katowic będzie wymieniana nawierzchnia.
Na płatnym odcinku autostrady A$ z Krakowa do Katowic będzie wymieniana nawierzchnia. Anna Kaczmarz
Od połowy 3. kwartału tego roku Stalexport Autostrada Małopolska prowadzić będzie wymianę nawierzchni koncesyjnego, płatnego odcinka A4 między Krakowem a Katowicami. Inwestycja ma być realizowana na krótkich odcinkach. Wymianie nawierzchni towarzyszyć będzie remont wiaduktów.

Pierwsze prace związane z remontem nawierzchni autostrady rozpoczną się na przełomie sierpnia i września br., na odcinku pomiędzy Miejscami Obsługi Podróżnych w Kępnicy/Zastawiu a węzłem Balin (od km 362 do km 369). Docelowo roboty obejmą wymianę nawierzchni obu jezdni autostrady, od węzła Murckowska w Katowicach do węzła Balice (od km 340 do km 401). Kolejność wykonania prac na poszczególnych odcinkach ma być uzgadniana z wykonawcą.

– Właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika nie tylko z obowiązujących przepisów, ale również z zapisów umowy koncesyjnej, która nakłada na nas obowiązek przekazania autostrady stronie publicznej w roku 2027 w doskonałym stanie technicznym, tzn. takim, który nie będzie wymagał remontów i modernizacji przez kolejne lata – mówi Rafał Czechowski, rzecznik prasowy Stalexport Autostrada Małopolska.

Ta firma zarządza 60-kilometrowym odcinkiem autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Stalexport Autostrada Małopolska uzyskała koncesję na jej przystosowanie do wymogów autostrady płatnej oraz eksploatację w 1997 roku.

Remont na krótkich odcinkach

W Stalexport Autostrada Małopolska zaznaczają, że przy poprzedniej wymianie nawierzchni wprowadzono organizację ruchu, która okazała się być optymalna z punktu widzenia płynności przejazdu i która wdrożona ma być również tym razem.

- Każdy z remontowanych odcinków jezdni będzie odpowiednio krótki, a przez cały okres trwania remontu zachowamy dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Zakładamy, że pozwoli to skutecznie zminimalizować uciążliwości dla kierowców – dodaje Rafał Czechowski.

Obok wymiany nawierzchni i przywrócenia jej nośności w wymagających tego lokalizacjach, prace obejmą także roboty towarzyszące: wymianę barier ochronnych na wybranych odcinkach, remont elementów odwodnienia czy odtworzenie oznakowania poziomego.

Naprawione zostaną mosty

Efektem wymiany nawierzchni autostrady ma być zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym – zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie powierzchniowe.

Planowana jest rozbudowa autostrady A4 z Wrocławia przez Kraków do Tarnowa. Już przygotowywana jest dokumentacja dla poszerzenia odcinka obwodnicy Krakowa od Balic do węzła w rejonie ul. Kąpielowej.

Osiem wariantów nowej zakopianki i trzypasmowa autostrada z ...

W ramach remontu mostów naprawione zostaną m.in.: konstrukcja nośna, urządzenia dylatacyjne, łożyska mostowe, gzymsy i chodniki, betonowe bariery ochronne i zabezpieczenie antykorozyjne. To z kolei ma poprawić nie tylko bezpieczeństwo i komfort użytkowania wiaduktów, ale także ich estetykę.

Prace do końca 2026 roku

Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 roku. Wykonawcą robót jest firma PAVIMENTAL Polska Sp. z o. o. z Trzebini. Wartość kontraktu to ponad 422 miliony złotych netto.

Wzrasta popyt na rynku nieruchomości

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Po prostu
9 czerwca, 11:56, Loki:

Przecierz na tej pseudoautostradzie remont trwa od kilkunastu lat. Nie ma dnia, żeby gdzieś jakieś ograniczeń nie było. Wszedzie niby remont, ustawione słupki na pare tygodni. Oczywiście nic tam nie robią i za kolejnych pare tygodni slupki przestawiane w inne miejsce i ograniczenie również. Wiem, bo jeżdżę codziennie do pracy z krk do kato. Żenada....

Chodzi o to, że w myśl zapisów tej umowy jak coś (niby) remontują, to mniej płacą państwu opłat koncesyjnych. Dlatego tam od zawsze trwa „remont nieustający”.

K
Krakus
Coś kombinują . Można im zaproponować żeby nie robili remontu i oddali autostradę dzisiaj tak jak jest ?
g
grzeg
Docisnąć Stalexport jak się tylko da! Walczyć o każdą złotówkę!

Dopilnować, gdyż ta ich błazenada z tzw. remontami - odgrywana od wielu lat - nakazuje zakładać największą ostrożność.
L
Loki
Przecierz na tej pseudoautostradzie remont trwa od kilkunastu lat. Nie ma dnia, żeby gdzieś jakieś ograniczeń nie było. Wszedzie niby remont, ustawione słupki na pare tygodni. Oczywiście nic tam nie robią i za kolejnych pare tygodni slupki przestawiane w inne miejsce i ograniczenie również. Wiem, bo jeżdżę codziennie do pracy z krk do kato. Żenada....
k
kabaret
Przepraszam ale na tej drodze pracę trwają od ponad dwudziestu lat. Może lepszy będzie artykuł że pracę na a4 w końcu się skończyły ...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie