https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rolnicy pytali o dopłaty. Tak odpowiedzieli pracownicy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Lucyna Talaśka-Klich
Rośnie zainteresowanie ekoschematami
Rośnie zainteresowanie ekoschematami Lucyna Talaśka-Klich
Na pytania naszych Czytelników odpowiedzieli pracownicy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

STANISŁAW z WIELKOPOLSKI
Czy w przyszłym roku będzie można starać się o pomoc w ramach de minimis, np. do materiału siewnego? Są na to pieniądze? Bo słyszałem, że limit się wyczerpał.

Wysokość wykorzystanego krajowego limitu skumulowanej kwoty pomocy de minimis w rolnictwie na dzień 2 sierpnia 2024 r. wyniosła 100 proc. limitu krajowego. To oznaczało, że realizacja pomocy dla rolników przewidziana z puli de minimis na rok 2024 została wstrzymana. W roku 2025 rozpocznie się ponowna wypłata pomocy de minimis w rolnictwie. W związku z tym, w roku 2025 nadal będzie można ubiegać się o pomoc w ramach pomocy de minimis w rolnictwie.

Obecnie prowadzone są prace nad zmianą przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze rolnictwa m.in. w zakresie zwiększenia limitu pomocy określonego w przepisie art. 3 ust. 7 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, z późn. zm.), m.in. w zakresie zwiększenia kwoty limitu krajowego.

Na chwilę obecną KE nie opublikowała informacji o dacie wejścia w życie tych przepisów, jednakże w sytuacji wejścia ich w życie w 2024 r. możliwe byłoby wznowienie realizacji pomocy jeszcze w 2024 r.

ROMAN Z POMORZA:
Wiem, że już od października ARiMR wypłaca zaliczki płatności bezpośrednich. Czy dotyczy to także pieniędzy z ekoschematów, w tym ekoschematu „Dobrostan zwierząt”? Jaką część wsparcia dostaniemy teraz, a jaką później?

Od 16 października ARiMR rozpoczęła wypłaty zaliczek z tytułu płatności bezpośrednich (z wyjątkiem ekoschematu - Dobrostan zwierząt, do którego zaliczki nie będą naliczane, podobnie jak w ubiegłym roku), przejściowego wsparcia krajowego oraz płatności obszarowych II filaru WPR na lata 2023-2027, tj. płatności ONW, płatności rolno-środowiskowo-klimatycznych, ekologicznych i zalesieniowych, oraz II filaru w ramach PROW 2014-2020, tj. płatności rolno-środowiskowo-klimatycznej, ekologicznej oraz premii pielęgnacyjnej i zalesieniowej, w ramach kampanii 2024 r. W pierwszej kolejności zaliczki jak i płatności końcowe będą otrzymywać rolnicy z terenów powodziowych.

W przypadku płatności w ramach ekoschematu - Dobrostan zwierząt, wypłata rozpocznie się po upływie okresu realizacji wymogów w ramach poszczególnych wariantów i praktyk podwyższających poziom dobrostanu zwierząt oraz po opublikowaniu rozporządzenia MRiRW w sprawie stawek płatności ramach schematów na rzecz dobrostanu zwierząt. Zgodnie z informacjami z MRiRW planowanym terminem rozpoczęcia wypłaty w ramach ww. ekoschematu jest kwiecień/maj 2025 r., jednakże rolnicy, którzy ubiegają się o płatność dobrostanową mają otrzymać pozostałe należne zaliczki jak i płatności końcowe we wcześniejszym terminie, niż miało to miejsce w poprzedniej kampanii.

DAMIAN Z WARMII
Wraz z grupą rolników z mojej okolicy jestem zainteresowany wsparciem na „Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu”. Wiąże się to z tym, że planujemy postawić biogazownię. Jednak chciałbym się dowiedzieć, czy możemy dopiero stworzyć grupę, niejako przy okazji wnioskowania o tę pomoc? Czy to wsparcie jest tylko dla już istniejących grup?

Przede wszystkim nie należy mylić pojęcia grupy producentów czy też organizacji producentów z grupą rolników wspólnie ubiegających się o przyznanie pomocy w ramach interwencji I.10.4. Taką grupę stanowi co najmniej trzech rolników będących osobami fizycznymi, którzy ubiegają się wspólnie o pomoc w celu zrealizowania inwestycji zbiorowej na rzecz ich gospodarstw. Członkowie takiej grupy muszą zawrzeć między sobą, na piśmie, umowę, na wzorze udostępnionym przez ARiMR, której czas trwania nie może być krótszy niż 7 lat od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Tak zdefiniowania grupa rolników co do zasady powstaje właśnie na potrzeby ubiegania się o przyznanie pomocy i nie musi składać się z członków żadnej już istniejącej grupy producentów rolnych.

Należy jednak podkreślić, że biogazownie nie podlegają wsparciu w ramach interwencji I.10.4 Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu.

ANDRZEJ ZE ŚWIĘTOKRZYSKIEGO:
Czy już wiadomo jakie będą wymogi dotyczące obszarów z roślinami miododajnymi w przyszłym roku? Bo chcę kupić już teraz (ze względu na korzystniejsze ceny) mieszankę w której składzie znajduje się ogórecznik lekarski, chaber bławatek, pszczelnik mołdawski, kolendra i czarnuszka siewna, cząber ogrodowy i ostropest plamisty. Jeśli taką mieszkankę zastosuję, to spełnię wymóg w ramach tego ekoschematu w przyszłym roku?

W roku 2025 zasady przyznawania płatności w ramach ekoschematu „Obszary z roślinami miododajnymi” nie ulegną zmianie. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 marca 2023 r. w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty płatności w ramach schematów na rzecz klimatu i środowiska w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 493, z późn. zm.), wymagania jakie rolnik musi spełnić, aby otrzymać płatność do ekoschematu „Obszary z roślinami miododajnymi” to:
1) uprawa roślin miododajnych prowadzona jest na gruntach ornych zatwierdzonych do podstawowego wsparcia dochodów,
2) grunty, o których mowa powyżej muszą być (na podstawie tytułu prawnego) w posiadaniu rolnika na dzień 31 maja roku złożenia wniosku o przyznanie płatności,
3) do dnia 31 sierpnia roku złożenia wniosku, na gruntach zadeklarowanych do tego ekoschematu rolnik nie może prowadzić produkcji rolnej (można jedynie prowadzić pasieki), w tym:
- prowadzić wypasu i koszenia,
- stosować nawozów i środków ochrony roślin,
4) obszar z roślinami miododajnymi musi zostać utworzony poprzez wysianie mieszanki składającej się co najmniej z dwóch gatunków roślin miododajnych wymienionych w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia, z tym, że mieszanka ta obejmuje co najmniej jeden gatunek roślin miododajnych z gatunków wymienionych w wykazie nr 1, a gatunki roślin miododajnych z gatunków wymienionych w wykazie nr 2 nie są dominujące w tej mieszance.
Rośliny takie jak ogórecznik lekarski, chaber bławatek, pszczelnik mołdawski, kolendra i czarnuszka siewna, cząber ogrodowy i ostropest plamisty znajdują się w wykazie nr 1 ww. załącznika co oznacza, że mieszanka tych roślin nie spełnia wymagań do przyznania płatności do ekoschematu „Obszary z roślinami miododajnymi”, ponieważ taka mieszanka powinna składać się z roślin zarówno z wykazu nr 1 jak i wykazu nr 2.

RENATA Z WIELKOPOLSKI:
Jestem właścicielką kilkuhektarowego gospodarstwa i jeden z okolicznych rolników chce te pola odkupić ode mnie w grudniu. Czy to znaczy, że będę musiała oddawać dopłaty za jedenaście miesięcy tego roku? Może powinnam sprzedać ziemię w styczniu?

Płatności bezpośrednie a także płatności obszarowe II filaru WPR na lata 2023-2027 są przyznawane do gruntów stanowiących kwalifikujące się hektary, pozostających w posiadaniu rolnika w dniu 31 maja roku, w którym rolnik składa wniosek, na podstawie tytułu prawnego. Jeżeli sprzedaż gruntów zgłoszonych do płatności nastąpi po 31 maja 2024 r., płatności za rok 2024 będą przysługiwały wnioskodawcy. Należy jednak pamiętać, że aby uzyskać płatności za dany rok, wszelkie zobowiązania wynikające ze złożonych we wniosku deklaracji, np. w ramach ekoschematów, jak również w ramach warunkowości, muszą zostać spełnione.
W przypadku gdy na gruntach jest realizowane zobowiązanie rolno-środowiskowo-klimatyczne lub zobowiązanie ekologiczne w ramach PROW 2014-2020, sprzedanie gruntów przed 14.03.2025 r., będzie skutkować odmową przyznania tych płatności za rok 2024.

GRZEGORZ Z KUJAW:
Kilka pól dzierżawię od sąsiada, który wcześniej obiecał mi je sprzedać. Podał jednak tak zaporową stawkę, że wolę je nadal dzierżawić. Ale sąsiad się uparł i powiedział, że jeśli ja będę je nadal uprawiał, to on wystąpi chociaż o dopłaty do tych gruntów. Czy tak można? Kto ma prawo do dopłat – dzierżawca, czy właściciel gruntów?

Płatności bezpośrednie są przyznawane do gruntów stanowiących kwalifikujące się hektary, pozostających w posiadaniu rolnika w dniu 31 maja roku, w którym rolnik składa wniosek, na podstawie tytułu prawnego. Warunek posiadania prawa do użytkowania gruntów może zostać spełniony poprzez wszystkie dopuszczone prawem formy, jak np. tytuł własności czy umowa dzierżawy, w tym umowa ustna. Płatności przysługują faktycznemu użytkownikowi gruntów rolnych, który posiada do tych gruntów tytuł prawny i wykonuje wszelkie czynności niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania gospodarstwa. Mogą nimi być działania organizacyjne, kierownicze, jak i osobiste zaangażowanie w bezpośrednim wykonywaniu pracy fizycznej w gospodarstwie, np. w zakresie określenia doboru roślin, czynności agrotechnicznych oraz dokonania zbioru plonu. Do płatności nie jest jednak uprawniony właściciel gruntu, który nie prowadzi na nim działalności rolniczej.

ANDRZEJ Z POMORZA:
Interesuje mnie dofinansowanie na budowę nowoczesnej obory, czyli na postawienie budynku plus jego wyposażenie. Czy będą nabory wniosków o taką pomoc w najbliższym czasie?

Budowa budynków inwentarskich będzie mogła podlegać wsparciu jednie w obszarze B interwencji I.10.1.1 Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (dotacje), przy czym będzie to nabór skierowany wyłącznie do rolników prowadzących gospodarstwa, w których w dniu złożenia wniosku co najmniej 80% powierzchni UR albo co najmniej 50% powierzchni UR i cała produkcja zwierzęca, której dotyczy operacja są objęte systemem rolnictwa ekologicznego.
Dla gospodarstw prowadzących produkcję konwencjonalną nie są przewidziane dofinasowania na budowę budynków inwentarskich w żadnym z obecnie planowanych naborów na interwencje Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 oraz działania Krajowego Planu Odbudowy.

DOMINIK Z ŁÓDZKIEGO:
Kiedy będzie kolejny nabór na Rolnictwo 4.0?

W chwili obecnej nie jest znany termin kolejnego naboru wniosków w ramach części inwestycji A.1.4.1. Wsparcie w zakresie rolnictwa 4.0. ani szczegółowe warunki ubiegania się o wsparcie.

ROMAN ZE ŚLĄSKA:
Czy w przyszłym roku zostanie utrzymany ekoschemat dotyczący ugorowania? A jeśli tak, to czy można będzie ugorować te same grunty?

Płatność do ekoschematu „Grunty wyłączone z produkcji”z założenia jest wsparciem corocznym, w związku z powyższym w roku 2025 również będzie można ubiegać się o przyznanie płatności w ramach tego ekoschematu. Zgodnie z zasadami przyznawania płatności z tytułu tego ekoschematu nie ma zakazu dotyczącego ugorowania co roku tych samych gruntów. Jednak w przypadku gospodarstw, w których grunty orne obejmują powierzchnię powyżej 10 ha, należy pamiętać, aby spełnić wymogi dotyczące normy GAEC 7 - zmianowanie i dywersyfikacja upraw na gruntach ornych.

Obecnie w Ministerstwie Rolnictwa I Rozwoju Wsi trwają prace legislacyjne mające na celu rozszerzenie przepisów dotyczących ekoschematu „Grunty wyłączone z produkcji”od roku 2025 r. Szczegółowe informacje na temat zasad przyznawania płatności w ramach tego ekoschematu w roku 2025 zostaną zamieszczone na stronie internetowej ARiMR: https://www.gov.pl/web/arimr po opublikowaniu stosownych przepisów w tym zakresie.

STEFAN Z DOLNEGO ŚLĄSKA:
W związku z powodzią, która także zalała nasze pola nie spełniłem m.in. zasad warunkowości ani wielu innych zasad. Czy to prawda, że nie spotkają nas z tego powodu żadne kary?

Co do zasady, w przypadku wystąpienia nadzwyczajnych okoliczności lub siły wyższej, które mogą mieć wpływ na powierzchnię kwalifikującą się do płatności lub liczbę zwierząt kwalifikujących się do płatności lub gdy rolnik nie mógł zrealizować norm i wymogów w ramach warunkowości, niezwłocznie po wystąpieniu tego zdarzenia rolnik powinien złożyć do biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pisemne oświadczenie o zaistniałych okolicznościach, opatrzone czytelnym podpisem i datą złożenia, wraz z dowodami potwierdzającymi wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności lub siły wyższej. Jeżeli rolnik do dnia wydania decyzji dostarczy dowody potwierdzające działanie siły wyższej lub wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności i zostaną one uznane przez kierownika biura powiatowego Agencji za stanowiące podstawę do stwierdzenia wystąpienia siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności, rolnik zachowuje prawo do uzyskania płatności do gruntów rolnych lub zwierząt, których dotyczyło działanie siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności pod warunkiem, że grunty te lub zwierzęta spełniały warunki kwalifikowalności w dniu wystąpienia siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności. Kierownik biura powiatowego ARiMR w toku prowadzonego indywidualnego postępowania administracyjnego ustala, czy dana kategoria siły wyższej stanowi przyczynę niespełnienia warunku kwalifikowalności lub niestosowania norm i wymogów warunkowości.

W związku z powodzią, która wystąpiła we wrześniu 2024 r. obszary, na których, na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego, lubuskiego, opolskiego oraz śląskiego (Dz. U. poz. 1395, z późn. zm.) oraz na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 września 2024 r. w sprawie wprowadzenia stanu klęski żywiołowej na obszarze części województwa dolnośląskiego oraz lubuskiego (Dz. U. poz. 1435, z późn. zm.), wprowadzony został 30-dniowy stan klęski żywiołowej, uznano za obszary objęte działaniem siły wyższej lub wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 26 września 2024 r. w sprawie obszarów, które uznaje się za objęte działaniem siły wyższej lub wystąpieniem nadzwyczajnych okoliczności, oraz warunków i wymogów dla poszczególnych rodzajów pomocy, na które miały wpływ działanie tej siły wyższej lub wystąpienie tych nadzwyczajnych okoliczności (Dz. U. poz. 1427) warunki i wymogi dla płatności bezpośrednich, przejściowego wsparcia krajowego, płatności w ramach interwencji związanych ze środowiskiem, klimatem i innych zobowiązań w dziedzinie zarządzania, płatności dla obszarów z ograniczeniami naturalnymi lub innymi szczególnymi ograniczeniami, wsparcia inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych, których obowiązek spełnienia przypada na okres obowiązywania stanu klęski żywiołowej, określono jako warunki i wymogi, na które miały wpływ działanie siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności.

Oznacza to, że rolnicy z tych obszarów zwolnieni są z obowiązku złożenia w biurze powiatowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pisemnego oświadczenia o wystąpieniu siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności, zachowując jednocześnie prawo do otrzymania płatności. Nie będą też wobec nich stosowane kary za niespełnienie wymogów dotyczących przyznawania płatności i norm warunkowości.

BARTOSZ Z MAZOWSZA:
Zamierzam przejąć rodzinny sad, ale już jak będę na swoim, to planuję wybudowanie małej przetwórni, w której będzie można np. posortować i zapakować owoce. Czy mogę na to otrzymać jakąś dotację? Proszę o przykłady.

Osoby zamierzające rozpocząć prowadzenie działalności rolniczej, które nie ukończyły 41 lat mogą skorzystać z interwencji I.11 Premie dla młodych rolników. W ramach tej interwencji pomoc przyznaje się na rozpoczynanie i rozwój działalności rolniczej w zakresie wytwarzania nieprzetworzonych produktów rolnych lub przygotowania do sprzedaży nieprzetworzonych produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie (nie są wspierane inwestycje związane z przetwórstwem).

Osoby prowadzące gospodarstwo rolne mogą skorzystać z interwencji I.10.5 Rozwój małych gospodarstw. W ramach tej interwencji operacje mogą dotyczyć produkcji rolnej lub produkcji i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie metodami innymi niż ekologiczne lub produkcji ekologicznej lub produkcji i przygotowania do sprzedaży produktów rolnych wytworzonych w gospodarstwie metodami ekologicznymi, lub rozpoczynania działalności w zakresie wprowadzania żywności (tylko produktów rolnych) na rynek w ramach KŁD (RHD, sprzedaż bezpośrednia, dostawy bezpośrednie). Tylko operacje związane z rozpoczynaniem działalności w zakresie KŁD mogą być związane z przetwórstwem.
Szczegółowe informacje dotyczące ww. interwencji znajdują się na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/arimr

Natomiast jeżeli chodzi o budynek przechowalni jabłek, w którym będzie odbywało się również ich sortowanie i pakowanie, mieszczące się w pojęciu przygotowania do sprzedaży, może Pana zainteresować planowany na listopad/grudzień br. nabór w ramach interwencji I.10.1.1 Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (dotacje) w obszarze C. Wspierane będą w nim operacje dotyczące produkcji rolnej prowadzonej w gospodarstwie, polegające na zwiększeniu dochodowości produkcji poprzez bezpieczne dla konsumenta i efektywne przedłużanie trwałości produktów, przechowalnictwo oraz lepsze przygotowanie do sprzedaży (w tym bezpośredniej).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rolnictwo

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska