Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Są chętni do budowy obwodnicy Chełmca. W przetargu swoje oferty złożyło sześć firm [ZDJĘCIA]

Klaudia Kulak
Klaudia Kulak
Być może już za kilkanaście tygodniu w miejscu, gdzie tuż przy rondzie od lat znajdował się kilkumetrowy zjazd prowadzący donikąd rozpoczną się prace budowlane
Być może już za kilkanaście tygodniu w miejscu, gdzie tuż przy rondzie od lat znajdował się kilkumetrowy zjazd prowadzący donikąd rozpoczną się prace budowlane Klaudia Kulak/ GDDKiA
Sześć firm chce wybudować obwodnicę Chełmca w ciągu DK 28. Najkorzystniejsza z nich złożona przez konsorcjum Swietelsky Rail Polska z Krakowa i Swietelsky AG z Linz opiewa na kwotę ponad 49,5 milinów zł, natomiast najwyższa na prawie 65 milionów złotych. Taką kwotę zaproponował Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Realnie jednak kwoty jedynie dwóch z nich mieszczą się w budżecie na ten cel.

FLESZ - Jaka muzyka jest najlepsza dla zdrowia? Tego się nie spodziewałeś!

od 16 lat

Przetarg na budowę obwodnicy Chełmca ogłoszony został tuż po tym, jak wojewoda małopolski wydał zezwolenie na realizację inwestycji. Kluczowe było uzyskanie decyzji ZRiD, która 3 sierpnia została przekazana do inwestora (GDDKiA).

Zainteresowanie zrealizowaniem inwestycji zadeklarowało sześć firm, które przedstawiły swoje oferty. Tylko dwie z nich mieszczą się w budżecie, jaki inwestor przewidział na realizację zadania. To propozycja Konsorcjum Swietelsky Rail Polska (lider) z Krakowa i Swietelsky AG z Linz, która zaproponowała 49 689 535,74 zł, oraz Rubau Polska z Warszawy- cena 54 085 620,93 zł.

Pozostałe cztery oferty są wyższe i opiewają kolejno na kwoty: 57 531 308,30 zł (Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX z Będzina), 58 750 576,30 (konsorcjum: Przedsiębiorstwo Inżynieryjne „IMB-Podbeskidzie” ze Skoczowa i Przedsiębiorstwo Budownictwa Inżynieryjnego „ENERGOPOL z Krakowa), 62 165 190,06 zł (Primost Południe z Będzina) oraz 64 975 638,21 zł (Strabag Infrastruktura Południe i Strabag).

Zgodnie z procedurą jeszcze zanim zostanie wybrany wykonawca komisja przetargowa będzie badać przedstawione oferty wykonawców, a następnie dokona wyboru najkorzystniejszej.

- Czas przeznaczony na te czynności uzależniony jest od jakości złożonych dokumentów. Po uprawomocnieniu się wyboru będzie można podpisać umowę. Od podpisania umowy będzie się liczył czas przeznaczony na budowę, który wynosi 12 miesięcy. Do tego czasu nie będzie wliczony okres zimowy, od 1 grudnia do 31 marca- informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Krakowie.

W ramach realizacji inwestycji ma powstać 1,5 - kilometrowy odcinek dwupasowej jezdni oraz dwa mosty i dwa wiadukty. Przebudowane będą również drogi poprzeczne oraz infrastruktura techniczna.

- Trzeba przebudować wlot ronda na połączeniu obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 28 z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 28 (ul. Limanowskiej) i drogi powiatowej nr 1583K, a także rondo na połączeniu obwodnicy Chełmca z drogą powiatową nr 1551K , w ciągu ul. Marcinkowickiej. Zaprojektowana jest również: rozbudowa dróg gminnych, ulic: Batalionów Chłopskich, Leśna i Węgrzynek, budowa chodników i urządzeń ochrony środowiska - dodaje Mikrut

To ważna inwestycja dla Sądecczyzny

Nowe informacje w sprawie budowy to bardzo dobre wieści dla sądeczan. Na ten niespełna 1,5-kilometrowy odcinek drogi, który połączy dwie obwodnice Nowego Sącza: północną i zachodnią oraz będzie stanowił obwodnicę Chełmca kierowcy czekają już od sześciu lat. To właśnie wtedy oddano do użytku obwodnice: północną i zachodnią Nowego Sącza. Nie były dotychczas połączone ze względu na problemy z wybudowaniem obwodnicy Chełmca.

Krótki, ale bardzo ważny odcinek, przyczyni się do rozładowania ruchu w centrum miejscowości, a co za tym idzie również poprawy w tym miejscu bezpieczeństwa. Wybudowanie drogi przyspieszonej wpłynie również na poprawę komfortu podróżowania. Obwodnica w północnej części Chełmca ominie jego centrum i umożliwi połączenie sieci dróg krajowych nr 28 i 75 w północno-zachodniej części Nowego Sącza.

I choć inwestycja znajduje się na liście zadań ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych 2014-2023, a inwestor zaplanował prace na 2022 i 2023 rok, wójt gminy Chełmiec z ostrożnością podchodzi do tematu.

- Ta obwodnica była planowana już w wielu lat. Pierwsze jej zarysy koncepcji pochodzą z 1997 roku. Od tego czasu upłynęło już ponad dwadzieścia lat. Wszystkie informacje cieszą, ale prawdziwa radość będzie dopiero wtedy, kiedy zostanie wbita pierwsza łopata i ruszy budowa. To będzie powód do prawdziwej radości- mówi w rozmowie z "Gazetą Krakowską" Bernard Stawiarski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska