https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Skażone grunty na trasie tramwaju do Górki Narodowej

Arkadiusz Maciejowski
Wizualizacja
Wizualizacja Archiwum
Piętrzą się kontrowersje wokół planowanej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Nie dość, że regularnie przesuwany jest termin rozpoczęcia budowy - rozpocznie się najwcześniej za kilka miesięcy - to teraz okazuje się, że cała inwestycja może być droższa nawet o 100 milionów złotych (pierwotnie miała kosztować około 326 mln zł)! A to dlatego, że zanieczyszczony i skażony - m.in. metalami ciężkimi - jest grunt na którym powstać ma pętla końcowa w rejonie al. 29 Listopada. Prawdopodobnie będzie trzeba go „wymienić”.

- Na etapie przygotowania dokumentacji przetargowej nie było wiadome, że grunt przeznaczony pod budowę pętli jest gruntem zanieczyszczonym, skażonym - przekonuje Łukasz Szewczyk, p.o. dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich.

Te argumenty nie przekonują radnych miejskich. - Dla mnie jest to duże niedopatrzenie ze strony miasta. Zanim została wybrana firma odpowiedzialna za projektowanie i budowę tramwaju do Górki Narodowej (umowa podpisana w 2017 roku - przyp.red), miasto powinno zlecić badania gruntu, by nie było takich niespodzianek jak teraz - podkreśla radny Grzegorz Stawowy.

Urzędnicy oficjalnie twierdzą, że „na dzień dzisiejszy nie jest możliwe wskazanie o ile wzrośnie koszt inwestycji”. - Na wczorajszym spotkaniu w ZIM usłyszeliśmy jednak, że tzw. remediacja gruntu może kosztować nawet 100 mln zł - przyznaje Dominik Fraczak, przewodniczący Rady Dzielnicy Prądnik Biały. „Konieczne jest zwiększenie budżetu inwestycji o ponad 100 mln w związku z remediacją gruntu” - napisał w z kolei mediach społecznościowych radny miejski Jakub Kosek. - To gigantyczna kwota. Miasto powinno rozważyć, czy tańszą opcją nie byłaby zmiana lokalizacji pętli, by powstała po drugiej stronie al. 29 Listopada, przy planowanym skrzyżowaniu ul. Iwaszki właśnie z al. 29 Listopada - dodaje radny Stawowy.

Złe obliczenia

Wczoraj w siedzibie Zarządu Inwestycji Miejskich odbyło się spotkanie w którym uczestniczył m.in. radny miejski Jakub Kosek. Tuż po zakończeniu tego spotkania poinformował w mediach społecznościowych, że „nowy termin uzyskania ZRiD to grudzień br.”.

Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej to kluczowy dokument, bez którego nie mogą rozpocząć się główne prace budowlane. Na początku roku informowaliśmy, że postępowanie w sprawie jego wydania zostało wstrzymane, bo wykonawca inwestycji (odpowiadają za nią przedsiębiorstwa Intercor i Tor-Krak) musiał uzupełnić „dokumentację merytoryczno-techniczną”. Kilka dni temu Jan Machowski, rzecznik ZIM podkreślał już jednak: „jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji ZRID . Liczymy, że stanie się to jeszcze w tym miesiącu”. Teraz wiadomo, że tak się nie stanie.

Okazuje się bowiem, że konieczne jest ponowne powtórzenie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. To konsekwencja zastrzeżeń jednej z mieszkanek dot. przedstawianej, planowanej liczby kursów tramwajów po torowisku do Górki Narodowej w godz. 22-4. W odpowiedzi na nasze pytania urzędnicy miejscy przyznają, że faktycznie popełniony został błąd i w przygotowanym raporcie nastąpiło „[...] zaniżenie wielkości natężenia ruchu tramwajowego w porze nocnej”. - Prawdopodobnie będą musiały więc powstać dodatkowe - a w niektórych miejscach wyższe niż planowano - ekrany akustyczne, chroniące przed hałasem - podkreśla radny Jakub Kosek.

Ale to nie koniec problemów. Grunt, na którym powstać ma końcowa pętla tramwajowo-autobusowa na Górce Narodowej, jest skażony niebezpiecznymi odpadami.

- Z naszych wstępnych badań wynika, że w gruncie znajdują się chociażby substancje ropopochodne, metale ciężkie, ale też gruz itd. Budowanie na nim pętli tramwajowej z budynkiem byłoby bardzo ryzykowne. Chodzi chociażby o nośność tego gruntu - podkreśla Jacek Przybylak, dyrektor kontraktu z firmy Intercor.

- Na etapie przygotowania dokumentacji przetargowej nie było wiadome, że grunt przeznaczony pod budowę pętli autobusowo-tramwajowej jest gruntem zanieczyszczonym, skażonym - przekonują z kolei Zarządzie Inwestycji Miejskich. I zaznaczają, że tzw. rekultywacja terenu polegać będzie na „wymianie skażonych i niebudowlanych gruntów na grunt spełniający parametry podłoża budowlanego”.

Te dodatkowe roboty będą się jednak oczywiście wiązać z wielkimi kosztami. - Na obecnym etapie są analizowane dokumenty. Na dzień dzisiejszy nie jest możliwe wskazanie, o ile wzrośnie koszt inwestycji - zaznacz Łukasz Szewczyk, p.o. dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich. Przyznaje jednak, że „po ostatecznym rozstrzygnięciu kwestii związanej z niebezpiecznymi odpadami konieczne będzie zwiększenie środków finansowych na zadaniu”.

Radny Kosek - po wczorajszym spotkaniu w ZIM - podkreślał, że koszt tych robót związanych z gruntem wynieść może od kilkudziesięciu do nawet 100 milionów złotych!. - Dla mnie ta cała sytuacja jest wielce niepokojąca. Trudno jest mi zrozumieć, dlaczego miasto nie przeprowadziło odpowiednich badań gruntu już kilka lat temu, jeszcze na wstępnym etapie planowania tej inwestycji. A teraz pojawia się tak gigantyczna kwota, która jest dodatkowo potrzebna - komentuje Dominik Franczak, przewodniczący Rady Dzielnicy IV Prądnik Biały.

Przypomnijmy, że zgodnie z pierwszą umową, podpisaną w 2017 r., budowa linii tramwajowej miała kosztować łącznie około 326 mln zł. W lutym informowaliśmy jednak, że urzędnicy miejscy podpisali aneks, zlecając wykonawcy dodatkowe prace projektowe za ponad pół miliona złotych.

Z kontroli przeprowadzonej przez pracowników Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wynikało, że „w wyniku zmian w umowie z 22.05.2017 roku, jej wartość zwiększyła się o 560 880 złotych brutto”.

Co z innymi projektami?

Obecnie urzędnicy miejscy nie są w stanie podać konkretnej daty rozpoczęcia budowy tramwaju do Górki Narodowej. A mieszkańcy północnej części miasta wciąż czekają na realizację również innych ważnych inwestycji transportowych. Chodzi m.in. o zapowiadane od lat poszerzenie - regularnie zakorkowanej - al. 29 Listopada na liczącym niemal trzy kilometry odcinku od skrzyżowania z ul. Opolską do granic miasta. W tym przypadku roboty rozpoczną się prawdopodobnie najwcześniej w drugim kwartale 2020 roku.

W ramach całej inwestycji ma zostać wybudowane przede wszystkim nowe torowisko tramwajowe o długości około 5,5 km.

Z pętli Krowodrza Górka torowisko poprowadzone zostanie na północ, przez nowe, dwupoziomowe skrzyżowanie z ulicą Opolską. Na wysokości ulicy Pachońskiego skręci na wschód i przez ulicę Siewną dojedzie do ulicy Bociana. Tam z kolei skręci na północ. Pętla - z nowoczesnym dworcem - będzie znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Projekt zakłada także m.in. budowę 5 km nowych dróg i rozbudowę ulic: H. Pachońskiego, Siewnej, Bociana.

Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany ma być wielopoziomowy parking typu park&ride wraz ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.

Umowa z wykonawcą tej inwestycji została podpisana już w maju 2017 roku.

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

h
henrk
Komu potrzebne są nowoczesne dworce na pętlach tramwajowych ? to tylko miejsce przesiadki. Wystarczą wiaty. Zamiast kaplic dworcowych niech zrobią publiczną toaletę.
k
krakusik
2019-08-20T08:14:44 02:00, Gość:

Bo nasi radni zamiast budowac w Krakowie tunele metra to probuja wcisnac w waskie uliczki pod okna wolne i halasliwe tramwaje ktore nie dosc ze jada wolniej niz hulajnoga elektryczna to jeszcze halasuja mieszkancom pod oknami. W gesto zabydowanych obszarach buduje sie metro a nie tramwaje. Tramwaj to mozna z koncowej stacji zbudowac przez pola do jakiegos moasteczka pod miastem typy skawina wieliczka czy inne. Dobra opcja tramwaju jest tramwaj na rybitwy bo sa tam pola rolne. A nie srodkiem osiedli na pradniku bialym. Tutaj czy na Krowodrzy powinno sie budowac tylko metro.

2019-08-20T08:44:35 02:00, Misia:

To buduj!!!!Bierz sie za rządzenie miastem i zrób cokolwiek.Pieprzysz bzdury jak ten pismaki z tego szmatławca.

20 sierpnia, 11:38, nka:

Nie opowiada bzdur tylko myśli racjonalnie. Tramwaje to pekanie ścian i chałaśliwy przeżytek.

...obwodnica północna dałaby rozładowanie północnych części Krakowa.

P
P. Biały
BŁAGAM! w pierwszej kolejności dokończyć obwodnicę północną Krakowa!!!
G
Gość
Wymiana gruntów to pikuś. Gorzej z wymianą urzędników i jaśnie panującego, bo sytuacja Krakowa robi się dramatyczna.
B
Burmistrz Nowej Huty
Proponuję zamiast pętli tramwajowej zbudować uczelnie gdzie pan pre-zydent będzie mógł dorobić. Linia tramwajowa której budowa rozpocznie się wtedy błyskawicznie nie będzie musiała mieć pętli. Wystarczy przejazdówka dla pojazdów dwukierunkowych
O
O
2019-08-20T11:36:43 02:00, qaqa:

Precz z hałaśliwymi tramwajami - likwidujmy je i zastępujmy je metrem lub autobusami elektrycznymi. Uwalniane w ten sposób tereny będą mogły być zamieniane na pasy zieleni - najlepiej gęstych krzewów pochłaniających szum ulicy. Mieszkanie przy linii tramwajowej to koszmar!

Nie zauważyłeś że tramwaje mogą jeździć po zielonym roślinnym torowisku, a dla autobusów już trzeba wylać hektary betonu i asfaltu.

Wizerunek tramwaju w Krakowie został wypaczony przez zaniedbanie infrastruktury. Naprawdę nie masz pojęcia że tramwaje mogą poruszać się prawie bezszelestnie, nawet ciszej od samochodu. Tak jak jest w wielu zadbanych miastach na świecie.

G
Gość
Pętla na Górce Narodowej została zaprojektowana na dawnym wysypiska śmieci o czym doskonale wiedział inwestor, czyli Gmina Kraków i kierujący nią Pan Prezydent J. MAJCHROWSKI.

Moim zdaniem za te wszystkie zaniedbania związane z opisanymi inwestycjami na północy miasta ( i nie tylko ) winien być odwołany w drodze referendum nasz nieudolny, zmęczony Prezydent.

Najwyższy czas Krakowianie ( w tym organizacje mieszkańców ) na naszą reakcję, gdyż koszty dalszego niezarządzania finansami miasta będą ogromne, do których należy zaliczyć utracone finansowanie z funduszy unijnych.
n
nka
2019-08-20T08:14:44 02:00, Gość:

Bo nasi radni zamiast budowac w Krakowie tunele metra to probuja wcisnac w waskie uliczki pod okna wolne i halasliwe tramwaje ktore nie dosc ze jada wolniej niz hulajnoga elektryczna to jeszcze halasuja mieszkancom pod oknami. W gesto zabydowanych obszarach buduje sie metro a nie tramwaje. Tramwaj to mozna z koncowej stacji zbudowac przez pola do jakiegos moasteczka pod miastem typy skawina wieliczka czy inne. Dobra opcja tramwaju jest tramwaj na rybitwy bo sa tam pola rolne. A nie srodkiem osiedli na pradniku bialym. Tutaj czy na Krowodrzy powinno sie budowac tylko metro.

2019-08-20T08:44:35 02:00, Misia:

To buduj!!!!Bierz sie za rządzenie miastem i zrób cokolwiek.Pieprzysz bzdury jak ten pismaki z tego szmatławca.

Nie opowiada bzdur tylko myśli racjonalnie. Tramwaje to pekanie ścian i chałaśliwy przeżytek.

q
qaqa
Precz z hałaśliwymi tramwajami - likwidujmy je i zastępujmy je metrem lub autobusami elektrycznymi. Uwalniane w ten sposób tereny będą mogły być zamieniane na pasy zieleni - najlepiej gęstych krzewów pochłaniających szum ulicy. Mieszkanie przy linii tramwajowej to koszmar!
A
Adrian
Jakby robili tak jak było planowane , czyli dwa etapy. Tramwaj do Bociana , drugi do GN, to teraz by mieli mniejszy problem , a już by było coś zrobione
B
Born
Dlaczego nie napiszą że kasa poszła na "spółke znajomków" czyli Trase Łagiewnicką. I na inne inwestycje pieniędzy nie ma
k
krk
kto odpowiada za skażenie tego gruntu? chyba można dochodzić pieniędzy na rekultywację tego terenu od winowajcy?
I
Ilbv
2019-08-20T08:14:44 02:00, Gość:

Bo nasi radni zamiast budowac w Krakowie tunele metra to probuja wcisnac w waskie uliczki pod okna wolne i halasliwe tramwaje ktore nie dosc ze jada wolniej niz hulajnoga elektryczna to jeszcze halasuja mieszkancom pod oknami. W gesto zabydowanych obszarach buduje sie metro a nie tramwaje. Tramwaj to mozna z koncowej stacji zbudowac przez pola do jakiegos moasteczka pod miastem typy skawina wieliczka czy inne. Dobra opcja tramwaju jest tramwaj na rybitwy bo sa tam pola rolne. A nie srodkiem osiedli na pradniku bialym. Tutaj czy na Krowodrzy powinno sie budowac tylko metro.

2019-08-20T08:44:35 02:00, Misia:

To buduj!!!!Bierz sie za rządzenie miastem i zrób cokolwiek.Pieprzysz bzdury jak ten pismaki z tego szmatławca.

Przepraszam ile lat Majchrowski rządzi ? Co jest zrobione z miasta ? A Koterba gdzie uciekła ? A radny Stawowy tańczy jak mu się zagra , cały urząd miasta Krakowa jest do zwolnienia dyscyplinarnego i te zimy zikity itd....nieufolnr urzedy ale jest wyjątek ! Okolice Majchrowskiego ŁAGIEWNIKI tam się robi .?

M
Misia
2019-08-20T08:14:44 02:00, Gość:

Bo nasi radni zamiast budowac w Krakowie tunele metra to probuja wcisnac w waskie uliczki pod okna wolne i halasliwe tramwaje ktore nie dosc ze jada wolniej niz hulajnoga elektryczna to jeszcze halasuja mieszkancom pod oknami. W gesto zabydowanych obszarach buduje sie metro a nie tramwaje. Tramwaj to mozna z koncowej stacji zbudowac przez pola do jakiegos moasteczka pod miastem typy skawina wieliczka czy inne. Dobra opcja tramwaju jest tramwaj na rybitwy bo sa tam pola rolne. A nie srodkiem osiedli na pradniku bialym. Tutaj czy na Krowodrzy powinno sie budowac tylko metro.

To buduj!!!!Bierz sie za rządzenie miastem i zrób cokolwiek.Pieprzysz bzdury jak ten pismaki z tego szmatławca.

G
Gość
Napiszcie wreszcie że miasto wycofało się z tych kluczowych inwestycji jak budowa linii na górkę narodowa czy przebudowa alei 29 listopada

Wybrane dla Ciebie

Kibice Wisły Kraków mieli bilety na mecz w Rzeszowie. Już ich nie mają i nie kupią…

Kibice Wisły Kraków mieli bilety na mecz w Rzeszowie. Już ich nie mają i nie kupią…

Nawrocki obiecał Polakom ponad 90 mld zł. To bezkres absurdu

TYLKO U NAS
Nawrocki obiecał Polakom ponad 90 mld zł. To bezkres absurdu

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska