Treść listu od Next Bike
Szanowny Panie Prezydencie,
w nawiązaniu do pojawiających się w ostatnim czasie publikacji prasowych, chcieliśmy zwrócić się o dokładne przeanalizowanie inicjatywy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, przekazania starych rowerów miejskich KMK Bike oraz dotychczasowej infrastruktury systemu – jednostkom gminnym, w tym m.in. szkołom.
W związku z pytaniami ZIKIT dotyczącymi uruchomienia i zarządzania tymczasowym systemem rowerów publicznych KMK Bike w Krakowie w 2016 roku oraz w związku z przeprowadzonym przez nas przeglądem dostępnego sprzętu, kilkukrotnie zwracaliśmy Państwa uwagę, że dla uruchomienia wypożyczalni niezbędne jest przeprowadzenie prac przygotowawczych i serwisowych, w tym doposażenie posiadanego w magazynach sprzętu w niezbędne części, które zagwarantują sprawność rowerów i całego systemu, a przede wszystkim odpowiedni poziom bezpieczeństwa jego użytkownikom. Z przeprowadzonego przez nas przeglądu wynikało jednoznacznie, że obecny sprzęt (rowery, terminale, stojaki, elektrozamki i inne elementy stacji) nie były w poprzednim sezonie prawidłowo serwisowane ani zabezpieczone na czas przerwy międzysezonowej. W największym stopniu odbiło się to na rowerach, które mimo, że użytkowne były tylko przez 2 sezony, były w relatywnie złym stanie. W związku z powyższym przygotowaliśmy pełne zestawienie niezbędnych prac serwisowych oraz listę niezbędnych części do wymiany.
W związku z zaniechaniem wykonania powyższych działań przez operatora systemu, który został ostatecznie w 2 połowie lipca uruchomiony, w tym sezonie wypożyczalnie czynne były tylko przez okres kilku tygodni i zostały szybko zamknięte. Niewątpliwie jednym z istotniejszych powodów wyłączenia systemu i wycofania dotychczasowego sprzętu, był ich zły stan i brak przeprowadzenia odpowiedniego serwisu.
Jako dostawca tego sprzętu do Krakowa oraz największy w Polsce operator samoobsługowych systemów rowerów miejskich zwracamy uwagę, iż decyzja o przekazaniu rowerów szkołom bez uprzedniego dokładnego przeglądu i rzetelnych prac serwisowych (m.in. diagnostyka, naprawy, konserwacja) jest wysoce ryzykowna i może mieć negatywne konsekwencje. Bez ustalenia planu przeglądu i gruntownego przeserwisowania sprzętu oraz poniesienia niezbędnych nakładów na zakup części zamiennych itp. przekazany, nie w pełni sprawny, sprzęt może się okazać wręcz niebezpieczny dla przyszłych użytkowników. Jednocześnie oświadczamy, że nie będziemy ponosić jakiejkolwiek odpowiedzialności za szkody, które ewentualnie powstałyby w związku z przekazaniem sprzętu do jednostek gminnych. W związku z tym apelujemy o zrewidowanie przedmiotowego stanowiska.
Zwracamy przy tym uwagę, że taka profesjonalna diagnostyka i serwis 265 sztuk rowerów wiąże się z kolejnymi kosztami, jakie zmuszona będzie ponieść Gmina Kraków. Tymczasem w dniu 16 sierpnia 2016 roku, przedstawiliśmy Zarządowi Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie atrakcyjną ofertę na odkup przez Nextbike całego sprzętu. Jako dostawca i operator samoobsługowych systemów rowerowych, posiadający odpowiednie zaplecze serwisowe, jesteśmy w stanie podjąć się rewitalizacji sprzętu i, przynajmniej częściowego wykorzystania.
Z przykrością stwierdzamy jednak, że nasza oferta dotychczas nie doczekała się odpowiedzi, a wypowiedzi przedstawicieli Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie na łamach prasy, jednoznacznie świadczą o tym, że planowane jest przekazanie zniszczonych elementów infrastruktury innym podmiotom.
W związku z powyższym oświadczamy, że nasza oferta odkupu sprzętu jest nadal aktualna i wyrażamy gotowość do podjęcia rozmów.
Z poważaniem,
Tomasz Wojtkiewicz – Prezes Zarządu"